آفتاب

اعتراض یونان به اذان گویی در ' آیا صوفیه '

اعتراض یونان به اذان گویی در ' آیا صوفیه '

آتن-ایرنا- وزارت امورخارجه یونان با اعتراض به گفتن اذان در مسجد ' آیا صوفیه' از ترکیه خواست به میراث فرهنگی احترام بگذارد.

به گزارش ایرنا از آتن، وزارت امورخارجه یونان در این باره گفته است: معبد تاریخی آیا صوفیا متعلق به میراث فرهنگی جهان براساس مصوبات یونسکو می باشد و ترکیه باید یاد بگیرد که به آثار تاریخی و فرهنگی احترام بگذارد.
وزارت امورخارجه یونان ضمن ابراز نگرانی و اعتراض شدید به دولت ترکیه، گفته است: ترکیه همچنان با نادیده گرفتن قوانین بین المللی به اقدامات تحریک کننده خود در قبال یونان ادامه می دهد و بعد از 85 سال برای اولین بار اجازه داد که موذن از درون ساختمان آیا صوفیا اذان بگوید.
در بیانیه وزارت امورخارجه یونان آماده است که از 4 سال پیش در محلی نزدیک و بیرون از معبد آیا صوفیا اذان گفته می شد ولی این اولین بار است که اذان گو از درون ساختمان اذان می گوید و این امر نشان می دهد که ترکیه به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد، بنابراین این مساله یک مساله بین المللی است و جهان باید در مقابل این تحرکات ترکیه از خود عکس العمل مناسبی نشان دهد.
' استراتیس افتیی میوس' سخنگوی وزارت امورخارجه یونان در این باره از اتحادیه اروپا و جوامع بین المللی خواسته است که اجازه ندهند که آثار تاریخی و فرهنگی با ارزش جهانی دستخوش خواسته های نامعقول ترکیه قرار گیرند.
ترکیه و یونان دارای اختلافات دیرینه ای هستند که به زمان حکومت عثمانی در یونان بر می گردد. البته دو کشور از سال 1974 میلادی تا به امروز بر سر مساله و جدایی قبرس به بخش جنوبی ( یونانی نشین) و شمالی ( ترک نشین) نیز دارای اختلافات جدی هستند.
این اواخر تلاش یونان و قبرس برای اکتشاف نفت و گاز در سواحل خود، باعث تشدید سردی روابط آنکارا و آتن و نیکوزیا شد بطوری که ترکیه مدعی است که بخشی از منابع نفت و گاز در سواحل قبرس متعلق به ترک های قبرس می باشد و قبرس جنوبی (یونانی نشین) حق ندارد به تنهایی به اکتشاف نفت و گاز در سواحل قبرس بپردازد.
اروپام**462**1856
کد N1326652

وبگردی