آفتاب

وزیر ارتباطات:حجم بازار آی سی تی باید تا پایان برنامه ششم ۸۶ هزار میلیارد تومان شود

وزیر ارتباطات:حجم بازار آی سی تی باید تا پایان برنامه ششم ۸۶ هزار میلیارد تومان شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه حجم بازار در حوزه ICT تا پایان برنامه ششم باید به ۸۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، گفت: سهم درآمدی اپراتورهای بخش خصوصی تا پایان برنامه ششم باید به ۶۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل ازخانه ملت، محمود واعظی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 13 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در قرائت گزارش خود در خصوص شرایط اینترنت، تلفن همراه و اقتصاد مقاومتی گفت: طی 10 سال گذشته تاکنون تحولات بسیار عظیمی در بخش فناوری اطلاعات به وجود آمده است که این تحولات تاثیر بسزایی در ابعاد مختلف زندگی مردم دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در سال 2000، هفتصد میلیون نفر مشترک تلفن همراه بودند که امروز این میزان به 7 میلیارد مشترک رسیده است، همچنین در سال 2000، چهارصد میلیون کاربر اینترنت بودند که این تعداد در حال حاضر به 3200 میلیون نفر رسیده است که این افزایش ها حاصل تغییر و پیشرفت در تکنولوژی است.

وی افزود: از 10 شرکت بزرگ جهان در رابطه با مسائل فناوری و اطلاعات، 7 شرکت مربوط به ICT است و این تغییرات در تکنولوژی و محتوای اطلاعاتی به وجود آمده است بنابراین امروز جهان با پدیده‌ای به نام چند رسانه‌ای مواجه می‌باشد.

واعظی با بیان اینکه در رابطه با خدمات نرم افزاری و پهنای باند نیز تحولات قابل قبولی به وجود آمده است، تصریح کرد: این تحولات و تغییرات در فضای مجازی و تولید محتوا نقش موثری داشته است به طوری که بیش از 400 ساعت ویدئو بارگذاری شده و سهم ایران از تحولات بازار جهانی در خصوص فناوری اطلاعات 14 میلیون دلار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دولت یازدهم ICT را به عنوان پیشران توسعه انتخاب کرد، گفت: بر این اساس سرمایه‌گذاری دولتی برای افزایش زیرساخت‌ها صورت گرفت و در اواخر سال 92 لایحه‌ای تصویب گردید تا در کنار بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در بخش فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کند.

واعظی با اعلام اینکه تا سال 91، 500 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات صورت می‌گرفت، گفت: این میزان در سال 94 به 6 هزار و 400 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. همچنین سهم درآمدی اپراتورهای بخش خصوصی بیش از 20 هزار میلیارد تومان است که تا پایان برنامه ششم باید به بیش از 67 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه حجم بازار در حوزه ICT در حال حاضر 42 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم این میزان باید به حدود 86 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

 

ایران در منطقه باید جزو 3 کشور اصلی در فناوری اطلاعات باشد

واعظی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه باید جزو 3 کشور اصلی در فناوری اطلاعات باشد، افزود: طبق آمارهای اعلام شده رتبه ایران در سال گذشته در حوزه فناوری اطلاعات 104 بود که امسال به 96 ارتقاء پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری تشکیل شورای عالی فضای مجازی طی چند سال گذشته افزود: سیاست وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری از تصدی‌گری و حمایت از بخش خصوصی است، همچنین ارتقاء توسعه سامانه‌های هوشمند را نیز در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه کاهش شکاف دیجیتالی و صیانت از مرزهای ایران در فضای مجازی از اولویت‌های وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: همچنین گردش حداکثری ترافیک در داخل کشور و حمایت از کسب و کارهای نوپا نیز مورد توجه این وزارتخانه قرار دارد.

واعظی ادامه داد: یکی از سیاست‌های مهم این وزارتخانه کم کردن از ترافیک بین‌الملل و افزایش ترافیک داخلی است، به طوری که در ابتدای دولت 10 درصد مردم از ترافیک داخلی استفاده می‌کردند اما این میزان امروز به 40 درصد رسیده است، همچنین در حال حاضر حدود 77 مشترک تلفن داریم.


5656

 

کد N1326139

وبگردی