آفتاب

صادرات نفت ایران به چین 20 درصد افزایش یافت

صادرات نفت ایران به چین 20 درصد افزایش یافت

اداره گمرک چین در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: صادرات نفت ایران به چین در ماه مه (اردیبهشت - خرداد95) با 20 درصد افزایش نسبت به ماه ...

ایرنا:اداره گمرک چین در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: صادرات نفت ایران به چین در ماه مه (اردیبهشت - خرداد95) با 20 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه پارسال به 619 هزار بشکه در روز رسید. تجارت نفتی ایران و چین پس از رفع تحریم‌ها رو به افزایش گذاشته به‌طوری که کشورمان اکنون در جایگاه ششمین صادرکننده نفت به این کشور قرار دارد. چین در دوران تحریم، با خرید 40 درصد نفت صادراتی ایران (حدود 400 هزار بشکه در روز) بزرگ‌ترین‌ خریدار نفت ایران به شمار می‌رفت که البته اکنون نیز این جایگاه را حفظ کرده است.

هر چند با اجرایی شدن برجام، میزان صادرات نفت ایران به هند و کره جنوبی افزایش یافته و کشورهای اروپایی نیز خرید نفت از کشورمان را آغاز کردند، اما همچنان چین با خرید بیش از 600 هزار بشکه نفت در روز به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران شناخته می‌شود. اداره گمرک چین همچنین در آماری تازه اعلام کرد: پکن واردات نفت خام خود را از روسیه در ماه مه به بالاترین سطح خود یعنی یک میلیون و ٢٤٠ هزار بشکه در روز رساند. واردات نفت خام چین از عربستان در ماه مه با ٣٣ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به میانگین ٩٦٥ هزار بشکه در روز رسید.

کد N1325217

وبگردی