آفتاب

درمان دیابت نوع 1 با پانکراس مصنوعی تا سال 2018

درمان دیابت نوع 1 با پانکراس مصنوعی تا سال 2018

تهران - ایرنا - یک گزارش جدید نشان می دهد طی دو سال آینده پانکراس مصنوعی در دسترس بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 قرار خواهد گرفت. پانکراس مصنوعی می تواند به طور دایمی سطح قند خون بیمار را کنترل کرده و در صورت نیاز انسولین را وارد جریان خون کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، دیابت نوع 1 زمانی رخ می دهند که سلول های بتا در لوزالمعده (پانکراس) قادر به تولید انسولین کافی نباشند. انسولین هورمونی است که گلوکز را از خون می گیرد و آن را برای تولید انرژی به سلول ها منتقل می کند. در حال حاضر هیچ روشی برای درمان دیابت نوع 1 وجود ندارد و باید انسولین به صورت روزانه از طریق تزریق یا پمپ انسولین وارد بدن شود. پمپ انسولین روشی پیشرفته تر از تزریق روزانه است که دوز مناسب هورمون از طریق کاتتر کاشته شده زیر پوست، به صورت 24 ساعته کنترل و در صورت نیاز وارد جریان خون می شود.
این روش با خطراتی همراه است؛ برای مثال در دوران قاعدگی هورمون ها از حالت تعادل خارج می شوند و میزان مورد نیاز انسولین نیز در طول روز متفاوت است، بنابراین کمبود انسولین می توان منجر به مشکلات بینایی یا قلبی در بیمار شود.
تحقیقات نشان می دهد بهترین روش برای درمان دیابت نوع 1، لوزالمعده مصنوعی است. در حال حاضر چند پانکراس مصنوعی در مرحله آزمایش های بالینی قرار دارند که اکثر آنان توسط بیمار و از طریق تلفن هوشمند کنترل می شوند. معمولا این فناوری ها از سیستم حلقه بسته تبعیت می کنند؛ به این صورت که سیستم حاوی یک کنترل کننده گلوکز، یک پمپ گلوکز و یک الگوریتم است که زمان مورد نیاز تزریق انسولین را مشخص می کند. آزمایش سیستم حلقه بسته در 24 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 موفقیت آمیز گزارش شده است. قرار است پانکراس مصنوعی سال آینده توسط سازمان غذا و دارو (FDA)تایید شود و تا پایان سال 2018 میلادی در دسترس بیماران قرار خواهد گرفت.
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در حال حاضر بیش از 1.25 میلیون نفر در آمریکا به دیابت نوع 1 مبتلا هستند.نتایج این تحقیقات در نشریه Diabetologia منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
کد N1324792

وبگردی