آفتاب

تنش بر سر زمان آغاز مذاکرات تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا

تنش بر سر زمان آغاز مذاکرات تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا

تهران-ایرنا- اظهارات ضد و نقیض سیاستمداران اتحادیه اروپا و انگلیس، نشانه های تنش بر سر زمان آغاز مذاکرات تجاری بین لندن و بروکسل را نمایان کرده است.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، سیاستمداران انگلیسی و اروپایی اظهارات کاملا متفاوتی را درباره چگونگی پیگیری مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح کرده اند.
«سیسلیا مالمستورم» کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا می گوید انگلیس نمی تواند قبل از ترک کامل اتحادیه اروپا، مذاکره درباره شروط جدید روابط تجاری اش با اتحادیه را آغاز کند.
وی در مصاحبه با بی بی سی خطاب به مقامات انگلیسی گفت: اول خارج شوید، بعد مذاکره کنید.
بی بی سی با این حال به نقل از برخی دیگر از مقامات کمیسیون اروپا نوشت: آنها در مواضع غیر علنی خود گفته اند، بر این باورند که خودداری از آغاز مذاکرات تجاری با انگلیس قبل از خروج این کشور «قابل تصور» نیست.
«لیام فاکس» یکی از نامزدهای احتمالی نخست وزیری انگلیس در آینده، موضع خانم مالمستورم درباره زمان آغاز مذاکرات تجاری انگلیس را «عجیب و احمقانه» خواند و گفت: مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید شامل مذاکرات تجاری باشد.
«چارلز موریس» خبرنگار بی بی سی در بروکسل معتقد است که دیدگاه مالمستورم درباره پیگیری این مذاکرات به صورت جداگانه به لحاظ فنی درست است.

**روند جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا
کریس موریس می گوید رهبران 27 دولت اروپایی این هفته در نشست اتحادیه اروپا که بدون حضور انگلیس برپا شد، توافق کردند مذاکرات درباره «جدایی» انگلیس از اتحادیه باید قبل از هر گونه مذاکراتی درباره توافقات جدید با انگلیس آغاز و پایان یابد.
مقامات این کشورها در بیانیه خود از انگلیس خواستند «شریک نزدیک اتحادیه اروپا» باقی بماند اما در عین حال از توافقی سخن گفتند که با انگلیس به عنوان یک «کشور ثالث» انعقاد خواهد شد.
عبارت «کشور ثالث» به معنای انگلیس در دوران پس از خروج از اتحادیه اروپا است.
انگلیس در خارج از اتحادیه اروپا و در شرایط توافقات جدید بر سر تجارت آزاد، بر اساس قوانین سازمان تجاری جهانی فعالیت خواهد کرد. شروط این سازمان به معنای تعرفه های تجاری و موانع غیر تعرفه ای خواهد بود زیرا انگلیس دیگر در بازار مشترک اتحادیه اروپا نخواهد بود.

**مذاکرات برگزیت از کی آغاز خواهد شد؟
این مذاکرات تا وقتی رهبر جدید حزب محافظه کار انتخاب شود، آغاز نخواهند شد. رهبر جدید این حزب جانشین «دیوید کامرون» خواهد شد که قرار است تا اکتبر (مهر-آبان) آینده به فعالیت خود ادامه دهد.
تصمیم گیری درباره اجرای ماده 50 معاهده لیسبون درباره مراحل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر عهده نخست وزیر جدید خواهد بود. در این ماده، یک مهلت زمانی دو ساله برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تعیین شده است. اما جزئیات مذاکرات درباره روابط آینده انگلیس با اتحادیه اروپا می تواند سالها طول بکشد.

**انگلیس به دنبال چه نوع توافقی است؟
نوع توافقی که انگلیس خواستار آن است بیشتر به این بستگی دارد که چه کسی رهبری محافظه کاران را برعهده بگیرد. اکنون حتی در بین کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز درباره این که کدامیک از توافقات کنونی انگلیس با اتحادیه اروپا باید حفظ شود، اختلافاتی وجود دارد.
موضوع مهاجرت یکی از مسائل اصلی در همه پرسی بود که احتمال رفت و آمد را برای کارکنان اتحادیه اروپا دشوار خواهد کرد. رهبران اتحادیه اروپا با این حال گفته اند که دسترسی به بازار مشترک مستلزم تردد آزادانه افراد است.
دسترسی انگلیس به بازار مشترک اتحادیه اروپا با توجه به این که این بازار 500 میلیون نفر مشتری دارد، امتیازی بزرگ برای انگلیس خواهد بود اما برخی از طرفداران کمپین خروج بر روابط تجاری انگلیس با سایر شرکایش تاکید دارند.

**چه کسی با انگلیس مذاکره خواهد کرد؟
همین که انگلیس بر اساس ماده 50 آمادگی اش را برای مذاکره اعلام کرد، شورای اروپا شامل 27 دولت دیگر اروپایی و رئیس این شورا، دستورات لازم را برای مذاکرات تصویب خواهند کرد.
هنوز معلوم نیست که اتحادیه اروپا چگونه تیم مذاکره کننده خود را سازمان دهی خواهد کرد اما کمیسیون اروپا مسئولیت جزئیات آن را برعهده خواهد داشت.
توافقات نهایی درباره خروج انگلیس و روابط آتی این کشور با اتحادیه اروپا باید از سوی همه نهادهای اصلی اتحادیه اروپا از جمله شورای اروپا کمیسیون و پارلمان اروپا مورد توافق قرار گیرد.
اروپام**9158**1572
کد N1324629

وبگردی