آفتاب
عملکرد ماه مه 2016؛

صادرات نفت ایران به چین 20 درصد افزایش یافت

صادرات نفت ایران به چین 20 درصد افزایش یافت

تهران- ایران- اداره گمرک چین در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: صادرات نفت ایران به چین در ماه مه (اردیبهشت - خرداد95 ) با 20 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه پارسال به 619 هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش ایرنا، تجارت نفتی ایران و چین پس از رفع تحریم ها روبه افزایش گذاشته به طوری که کشورمان اکنون در جایگاه ششمین صادرکننده نفت به این کشور قرار دارد.
چین در دوران تحریم، با خرید 40 درصد نفت صادراتی ایران (حدود 400 هزار بشکه در روز) بزرگترین خریدار نفت ایران به شمار می رفت که البته اکنون نیز این جایگاه را حفظ کرده است.
هر چند با اجرایی شدن برجام، میزان صادرات نفت ایران به هند و کره جنوبی افزایش یافته و کشورهایی اروپایی نیز خرید نفت از کشورمان را آغاز کردند، اما همچنان با خرید بیش از 600 هزار بشکه نفت در روز به عنوان، بزرگترین مشتری نفت ایران شناخته می شود.
براین اساس، اداره کل اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گزارش داد: میزان واردات نفت خام چین از ایران در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) با افزایش ٢٠ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ٦١٩ هزار بشکه در روز رسید تا ایران ششمین تامین کننده نفت این کشور شود.
اداره گمرک چین در آماری تازه اعلام کرد: پکن واردات نفت خام خود را از روسیه در ماه مه به بالاترین سطح خود یعنی یک میلیون و ٢٤٠ هزار بشکه در روز رساند.
واردات نفت خام چین از عربستان در ماه مه با ٣٣ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به میانگین ٩٦٥ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
همچنین واردات نفت خام چینی ها از عراق، آنگولا و عمان در ماه مه به ترتیب به سطح ٨٠٤، ٧٣٣ و٦٨٦ هزار بشکه در روز رسید.
ونزوئلا، برزیل و کویت دیگر تامین کنندگان نفت چین به شمار می آیند، میزان واردات نفت خام این کشور در ماه مه به هفت میلیون و ٦٢٣ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال 38.7 درصد افزایش را نشان می دهد.
چین بعنوان یکی از مشتریان سنتی نفت خام ایران با مصرف روزانه ١١ میلیون و ٩٦٨ هزار بشکه نفت در سال ٢٠١٥ میلادی، پس از آمریکا دومین مصرف کننده بزرگ این سوخت در جهان بود.
به گزارش ایرنا، میزان صادرات نفت ایران درخردادماه به روزانه 2.1 میلیون بشکه رسید، این در حالی است که ایران در دوران تحریم یک میلیون بشکه نفت در روز صادرات داشت.
پس از اجرایی شدن برجام از دی ماه پارسال، تحریم های نفتی ایران لغو و روند افزایش صادرات نفت کشورمان آغاز شد.
اقتصام**2022** 1559
کد N1324380

وبگردی