آفتاب

قوای سه‌گانه، بنیاد‌ها و نهاد‌ها، پرداختی خود را منتشر کنند/ خط قرمز فراکسیون امید مردم است

قوای سه‌گانه، بنیاد‌ها و نهاد‌ها، پرداختی خود را منتشر کنند/ خط قرمز فراکسیون امید مردم است

عضو هیات‌رئیسه مجلس دهم با انتقاد از سواستفاده سیاسی برخی رسانه‌ها از اظهارات حق‌طلبانه اصلاح‌طلبان، گفت: دیگر قوا، بنیاد‌ها، ستاد‌ها و نهاد‌ها نیز باید اطلاعات مربوط به پرداختی‌ها و دریافتی‌های خود را منتشر کنند تا خدایی‌ناکرده شائبه سیاسی بودن این برخورد‌ها ایجاد نشود.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به برگزاری جلسه هیات‌رئیسه موقت فراکسیون امید، اظهار داشت: در جلسه دوشنبه هفته پیش هیات‌رئیسه موقت فراکسیون امید علاوه بر صحبت درخصوص برگزاری مجمع عمومی روز دوشنبه (۱۴ تیرماه)، بحثی مشروح در رابطه با مسائل جاری کشور انجام شد.

سازوکار برخورد با متخلفان فیش‌های حقوقی در «فراکسیون امید»

او گفت: درخصوص فیش‌های حقوقی در جلسه روز گذشته بحث شد که در نتیجه فراکسیون متتقد است: اولاً باید با این تخلف‌ها در تمام سطوح برخورد شود چراکه مردم مطالبه برخورد دارند و فراکسیون نیز پیرو همین خواست مردم عمل خواهد کرد اما توجه به چند نکته در این خصوص ضرورت دارد.

عضو هیات‌رئیسه مجلس دهم درادامه توضیح داد: نکته اول اینکه تمرکز برخورد بر دریافت‌کنندگان این حقوق‌ها، ناشی از نوعی مغالطه خطرناک است، چراکه اشخاص و گروه‌ها به لحاظ نقشی که در این تخلف‌ها ایفا کرده‌اند، دارای ترتیبی هستند و در انتهای این ترتیب، دریافت‌کنندگان قرار دارند و بدون توجه به این ترتیب، قطعاً برخوردی منصفانه صورت نخواهد گرفت.

او گفت: این ترتیب عبارت است از یک، شناسایی مراجع تصمیم‌گیر، دو، شناسایی مراجعی که این تخلف‌ها را تجویز کردند، سه، شناسایی مراجعی که این تخلف‌ها را تایید کردند و در‌‌‌نهایت دریافت کنندگان این حقوق‌های نجومی. به هر حال، مراجعی تصمیم گرفته‌اند که چنین تخلف‌هایی صورت گیرد که نقش این مراجع بیش از سایرین است و همین‌طور تجویزکنندگان و تاییدکنندگان نیز مرتکب تخلف‌هایی شده‌اند که باید با هر چهار گروه به فراخور نقشی که در بروز این تخلف‌ها داشته‌اند، برخورد شود.

تمرکز برخورد روی قوه مجریه در جریان فیش‌های حقوقی منصفانه نیست

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر این است که تمرکز برخورد بر قوه مجریه که خود زیر ذره‌بین دستگاه‌های نظارتی عدیده بوده و هست، منصفانه نیست. به هرحال مردم انتظار دارند و فراکسیون امید هم به نمایندگی از مردم مطالبه دارد که به‌‌‌ همان اندازه که قوه مجریه برای انتشار فیش‌های حقوقی و پرداختی‌هایی که داشته، تحت فشار است، دیگر قوا نیز باید به همین ترتیب اطلاعات مربوط به حقوق و دستمز‌ها را انتشار دهند تا معلوم شود که آیا در دیگر نهاد‌ها نیز چنین تخلف‌هایی غیرقانونی یا غیرمتعارف وجود داشته است یا خیر.

قوای سه‌گانه، بنیاد‌ها، ستاد‌ها و نهاد‌ها، اطلاعات پرداختی خود را منتشر کنند

وکیلی خاطرنشان کرد: بنابر این دیگر قوا، بنیاد‌ها، ستاد‌ها و نهاد‌ها نیز باید اطلاعات مربوط به پرداختی‌ها و دریافتی‌های خود را منتشر کنند تا خدایی‌ناکرده شائبه سیاسی بودن این برخورد‌ها ایجاد نشود. در عین حال فراکسیون آماده است که به جد از ابزارهای تحت اختیارش در مجلس برای تعقیب و تنبیه متخلفان بهره لازم را ببرد و اگر جایی نیاز به تحقیق و تفحص باشد، باید در این راستا اقدام شود، اگر نیاز به طرح سوال است، از مسئولان سوال شود و حتی اگر نیاز به استیضاح احساس شود، باید برای استیضاح هم اقدام کنیم.

خط قرمز «فراکسیون امید» مردم است

سخنگوی فراکسیون امید خاطرنشان کرد: قطعاً برای احقاق حق مردم از تمام ابزار‌ها استفاده خواهیم کرد اما این برخورد به هیچ عنوان با رویکرد سیاسی نخواهد بود. درواقع خط قرمز فراکسیون امید مردم است و هدف ما، صرفاً پیگیری مطالبه‌های مردمی است.

سواستفاده سیاسی برخی رسانه‌ها از اظهارات حق‌طلبانه اصلاح‌طلبان

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در واکنش به استفاده سیاسی برخی رسانه‌های اصولگرا از اظهارنظر اخیر او درخصوص احتمال استیضاح وزرا در رابطه با مسئله فیش‌های حقوقی، یادآور شد: متاسفانه شاهد هستیم برخی از دوستان، از حرف حق‌طلبانه ما سوءاستفاده سیاسی می‌کنند.

وکیلی در پایان اعلام کرد: در جایی گفته‌ام که انتظار تغییر در کابینه تبدیل به مطالبه عمومی شده و ما به عنوان دوستداران آقای روحانی از ایشان درخواست داریم که به این انتظار توجه کند و تلاش ما این است که در این راستا پیش‌قدم شود اما اگر دولت به هر دلیلی برای انجام این اقدام عذر داشته باشد، ما به عنوان همراهان دولت برای کمک به رئیس‌جمهور و ایجاد تغییر در کابینه می‌توانیم از ابزار استیضاح در جهت تقویت و کارآمدی دولت استفاده کنیم که متاسفانه برخی رسانه‌ها این گفته را طور دیگری بازتاب دادند و این رفتار منصفانه نیست.

کد N1323924

وبگردی