آفتاب

مولودی خوانی از جلوه های زیبای موسیقی مذهبی کردستان

مولودی خوانی از جلوه های زیبای موسیقی مذهبی کردستان

سنندج- ایرنا- یکی از جلوه‌های جالب و زیبای موسیقی مذهبی را در کردستان می ‌توان در ماه ربیع الاول که در میان عامه مردم به ماه مولود 'میلاد حضرت محمد (ص)' مشهور است مشاهده کرد.

به گزارش ایرنا در استان کردستان بیش از سه هزار مسجد و تکیه وجود دارد که ماهانه حداقل یک مولودی در مساجد برای تازه‌تر کردن عهد و پیمان‌شان با خداوند و حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص ) برگزار می‌شود و در ماه ربیع‌الاول (ماه مولود) نیز در تمامی مساجد و اکثر منازل مراسم مولودی خوانی برگزار خواهد شد.
مطالبی که در مولود‌نامه خوانده می‌ شود از سخنان و اشعار گویندگان و سرایندگانی است که به همین منظور آثاری را پدید آورده‌اند و تعداد آن‌ها نیز فراوان است بعضی از طلبه‌های مستعد که دارای ذوق شعری هستند به شکرانه‌ اجازه گرفتن یعنی ملبس شدن به لباس روحانیت به سرودن یک مولودنامه برای حضرت محمد (ص ) اقدام کرده‌اند.
مولودی خوانی در کردستان به دو نیت صورت می گیرد یکی به منظور جشن یا سنتی حسنه و ادای یک وظیفه‌ دینی است و نیتی دیگر نذر برای رفع مشکلی قبل یا بعد از رفع آن مشکل است.
طلب شفا برای مریض یا به شکرانه بازگشت سلامتی او، رهایی از تصادفات یا بلایی بزرگ، آزاد شدن اسیر یا زندانی، شکرانه پایان تحصیلات یا خدمت سربازی، احداث ساختمان و پایان کار درو در روستاها و برداشت محصول برخی از دلایل این نذورات برای مولودی خوانی است.
در این مراسم ابتدا چند آیه از قرآن مجید تلاوت می‌شود، بعد از بیان مقدمه‌ ای، فصلی از 'قصیده بردیه' خوانده می ‌شود، این اولین و معمولی ‌ترین آهنگ مولودخوانی است همه آن را می‌ دانند و هم ‌زبان و هم‌ صدا در نوبت خود، شعرهای سربند را تکرار می‌ کنند این آهنگ به وسیله دف، تاس، دوطبله و گاهی شمشال همراهی می‌شود.
بعد از پایان آهنگ، سخنران بحثی را آغاز می‌ کند که محتوای آن عظمت قرآن یا شخصیت و رسالت پیامبر (ص) یا هر مطلب دینی دیگر است که بیشتر جنبه‌ تشویق مسلمانان برای تازه کردن عهد و پیمان ‌شان با خدا را دارد و دادن تعهد دوباره به حضرت محمد (ص) که اصل و فلسفه و حکومت مولودی است.
اگر در اجرای دستورات الهی سستی و رکودی روی داده است، تجدید میثاق کرده تا دل‌ها از خواب غفلت بیدار شود و اعمال خود را با اوامر حضرت محمد (ص) تطبیق دهد و از گمراهی و هر آنچه مقام انسان را تنزل می ‌دهد نجات یابد.
بعد از آن موضوع اصلی مولود نامه شروع می‌ شود و آن تاریخچه‌ ای است قبل از تولد حضرت، یعنی ازدواج پدر و مادر ایشان و بعد از تولد، دوران کودکی و نوجوانی و جوانی و شناخت خدا و عبادات و چگونگی بعثت و نیز یادآوری اینکه حضرت مدت 13 سال در مکه ایمان و عقیده و باور را در قلب و روح مردم نهاد.
'دعوت به اسلام' و بیان اذیت و آزار مشرکین و کفار که حضرت بسیاری از یاران را به اطراف می فرستد و بعد خود نیز هجرت می‌فرمایند و در نهایت اسلام حکومت می‌کند از دیگر بخش های مولود نامه است.
در پایان با خواندن خطبه 'الوداع' که آخرین خطبه‌ پیامبر (ص) است، حاضران به احترام حضرت به پا می‌ خیزند و رو به قبله ایستاده آهنگ 'یا محمد مصطفی' را می ‌خوانند و نیز برای حاضران، شفای بیماران، ترقی اسلام و موارد دیگر به طور دسته جمعی در فضایی سرشار از سرور و قلب‌هایی پر از محبت، ایمان و معنویت و اخلاص به پیغمبر (ص)، دسته جمعی دعا خوانده می ‌شود.
6108/1904
کد N1323743

وبگردی