آفتاب
منابع عربستانی مدعی شدند

صدها دوربین مداربسته در ورودی های مسجد الحرام نصب شده است

صدها دوربین مداربسته در ورودی های مسجد الحرام نصب شده است

تهران – ایرنا – منابع عربستانی مدعی شدند برای افزایش ضریب امنیت و در چارچوب اقدامات امنیتی برای مراسم حج امسال،بیش از 800 دوربین مداربسته در ورودی های مسجد الحرام شهر « مکه» نصب شده است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، منابع آگاه در عربستان روز جمعه مدعی شدند: «محمد بن نایف» وزیر کشور عربستان سعودی و رئیس کمیته حج این کشور یک ماه پیش دستور نصب دوربین های مداربسته در ورودی های مسجد الحرام را صادر کرده بود.
در همین خصوص و به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه الریاض، اخیرا اجرای طرح موسوم به «دستبند الکترونیکی» با هدف تسریع در شناسایی حجاج و اطلاع ازهویت و مشخصات آنان، به ویژه برای غیرعرب زبانان صورت گرفته است.
در این طرح مشخصات و محل سکونت و دیگر اطلاعات مورد نیاز حجاج ثبت شده است و از طریق آن می توان خدماتی را به آنها ارایه کرد.
بر اساس اعلام وزارت حج عربستان سعودی ، تسریع در خدمت رسانی به گمشدگان و تسهیل در اجرای مناسک حج، از دیگر اهداف این طرح عنوان شده است.
این در حالی است که مقام های سعودی سال گذشته در پی فاجعه منا و مشکلاتی که برای شناسایی اجساد قربانیان به وجود آمد از تصمیم این کشور برای استفاده از دستبند الکترونیکی برای حجاج خبرداده بودند.
این در حالی است که با گذشت بیش از 8ماه از وقوع فاجعه منا، این رخداد که بر اثرِ بی تدبیری مسئولان حج دولت سعودی شکل گرفت، اندوهی بزرگ در جهان اسلام به وجود آورده است.
خبرگزاری فرانسه آئین حج (تمتع) امسال را که با حادثه کشته شدن شمار زیادی حاجی در آئینی مصادف با روز عید قربان همراه بود، مرگبارترین فاجعه در تاریخ معاصر مراسم حج عنوان کرد.
مراسم حج سال گذشته به دلیل سوء مدیریت مقام های مسئول عربستان با حوادث مرگبار متعددی همراه بود. پیش از حادثه منا، سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به کشته شدن بیش از100 حاجی منجر شد.
خاورم**9377**1579
کد N1322902

وبگردی