آفتاب
در حادثه بازداشت ملوانان آمریکایی در آبهای خلیج فارس؛

اذعان فرمانده آمریکایی به اشتباه در طراحی عملیات ملوانان نیروی دریایی

اذعان فرمانده آمریکایی به اشتباه در طراحی عملیات ملوانان نیروی دریایی

تهران- ایرنا- جان ریچاردسون فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه با ارائه گزارش تحقیقات انجام شده درباره حادثه دستگیری ملوان های آمریکایی در آب های خلیج فارس، اعلام کرد که نه تنها در طراحی عملیات اشتباه های فاحش بسیاری صورت گرفته، بلکه ملوانان بیش از آنچه که باید به نیروی های ایران اطلاعات داده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری سی.ان.ان، در گزارش ریچاردسون آمده است: حادثه بازداشت 10 ملوان نیروی دریای آمریکا حاصل کوتاهی در سطوح مختلف مدیریت عملیات بوده است.
بنا به این گزارش، تحقیقات انجام شده نشان می دهد که خدمه بدرستی برای مواجهه با چنین شرایطی آموزش ندیده بودند؛ قایق ها و سیستم های ارتباطاتی آن ها دچار نقص بوده و پس از بازداشت، مطابق با تعلیمات نظامی رفتار نکرده اند.
خبرگزاری رویترز در ارائه بخش دیگری از این گزارش آورده است که ملوانان پس از بازداشت، اطلاعات حساس بسیاری نظیر رمز تلفن ها و لپ تاپ های خود را به مأموران ایران لو داده اند.
در متن گزارش آمده است: اگر تمام خدمه نبوده باشند، دستکم برخی از آن ها اطلاعاتی به غیر از نام، درجه، شماره خدمت و تاریخ تولد خود را در اختیار مأموران قرار داده اند. به عنوان نمونه، یکی از ملوانان حتی اطلاعاتی درباره قایق ها و مأموریت های خود را در اختیار نیروهای سپاه قرار داده است.
گزارش نیروی دریایی آمریکا طرح ریزی ضعیف عملیات، در نظر نگرفتن ریسک، کمبود نظارت، روحیه پایین و بی توجهی را عوامل اصلی شکل گیری این حادثه معرفی کرده است.
در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که یکی از فرماندهان این عملیات بدون در نظر گرفتن ریسک ها، دستور طی مسیر 259 مایلی را در یک زمان کوتاه صادر کرده است و قایق ها بسرعت پس از شروع عملیات، از مسیر خود منحرف شده اند؛ خدمه پیش از ترک ساحل، مسیر حرکت را بررسی نکرده اند و پیش از ورود به آب های ایران در نزدیکی جزیره فارسی، از آب های تحت مالکیت عربستان سعودی نیز عبور کرده اند. آن ها حتی هنگام بازداشت، نمی دانستند که در آب های ایران هستند.
تاکنون دو افسر نیروی دریایی آمریکا به نامهای «کایل موسز» و «اریک راش» در این ارتباط برکنار شده اند و شش نظامی دیگر ممکن است توبیخ شوند.
در پی ورود غیر قانونی و غیر مجاز دو فروند شناور رزمی آمریکایی به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، حوالی جزیره فارسی در 22 دی ماه 94 این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه، متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، بازداشت شدند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از این حادثه با پاسداران جوان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با شجاعت در مقابل ورود نظامیان آمریکایی به آبهای جمهوری اسلامی ایران اقدام و متجاوزان را بازداشت کرده بودند، دیدار کردند و آنان را از نزدیک مورد تفقد قرار دادند.
پس از آزادی این تفنگداران و بازگشت آن ها به کشورشان، جان کری وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از مسؤولان ایرانی برای این اقدام تشکر کرد.
شبد**9386**1095**1504
کد N1322224

وبگردی