آفتاب

رویدادهای عراق در یک نگاه/ پنجشنبه 10 تیرماه

رویدادهای عراق در یک نگاه/ پنجشنبه 10 تیرماه

تهران – ایرنا - «العبادی: هرگونه دخالت ترکیه در موصل به جنگی بزرگ منجر خواهد شد»،«دور تازه تنش ها در کردستان عراق، این بار حزب دمکرات و جماعت اسلامی»، «فراخوان عمومی در عراق برای شرکت در روز جهانی قدس»، «عراق اظهارات وزیرخارجه عربستان را مداخله جویانه خواند» از مهم ترین رویدادهای روز پنجشنبه عراق به شمار می رود.

- سازمان جهانی یونیسف اعلام کرد: با تداوم خشونت و درگیری در عراق سه میلیون و 600 هزار کودک این کشور با خطراتی نظیر خشونت های جنسی، آدم ربایی، شرکت اجباری در نبردها و مرگ و مجروحیت روبرو هستند.
- به دنبال حمله اوایل هفته جاری به دفتر شبکه تلویزیونی رووداو متعلق به حزب دمکرات کردستان عراق، دور جدیدی از اختلافات و تنش ها در منطقه اقلیم کردستان عراق شکل گرفته است، بطوری که دو حزب دمکرات و جماعت اسلامی رودروی هم قرار گرفتند.
- تبلیغات جنگ فرماندهی عملیات آزادسازی موصل روز پنجشنبه از آزادی دو روستا از تصرف گروه تروریستی داعش در محور 'مخمور' در جنوب موصل مرکز استان نینوا در 400 کیلومتری شمال بغداد خبر داد.
- عباس البیاتی نماینده و عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق گفت که روز قدس روز وحدت اسلامی و روز خشم علیه استکبار جهانی است، زیرا بیت المقدس قبله اول مسلمانان و سومین حرم شریف جهان اسلام بعد از حرم مکی و مسجد النبی در مدینه منوره است.
- کمیته مرکزی سازماندهی فعالیت های روز قدس، برای مشارکت عموم مردم عراق در روز جهانی قدس در جمعه آخر ماه مبارک رمضان (فردا جمعه) فراخوان داد.
- قائم مقام وزارت بازرگانی عراق، از امضای یک توافقنامه جدید تجاری میان تهران و بغداد در آینده نزدیک خبر داد و ضمن تاکید بر گسترش مناسبات تجاری بین دو کشور و رسیدن آن به سطح روابط سیاسی و نظامی، گفت در چارچوب این توافقنامه موانع مشکلات روابط اقتصادی بر طرف خواهد شد.
- یونیسف هشدار داد: افزایش خشونتها در عراق جان شش میلیون و 300 هزار نفر کودک عراقی را در معرض خطر قرار داده است.
- تشکیلات مردمی معروف به 'الحشد الشعبی' در واکنش به اظهارات مداخله جویانه 'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان سعودی در امور داخلی عراق خواستار برخورد سازمان ملل با ریاض شد.
- وزارت خارجه عراق در واکنش به اظهارات خصمانه وزیرخارجه عربستان سعودی نسبت به نیروهای مردمی معروف به 'الحشد الشعبی' اعلام کرد که دخالت های مکرر عربستان سعودی در امور داخلی عراق انزجار آور شده و نمی توان چنین دخالت هایی را تحمل کرد.
- ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق که دولت را در اختیار دارد، با ظالمانه خواندن اقدامات اخیر دولت بحرین در سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم، ادعاهای عربستان سعودی در باره تشکیلات مردمی «الحشد الشعبی» را غیر واقعی و دخالت در امور داخلی عراق دانست.
- رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول از تعیین 2 دانشگاه کشور برای همکاری فرهنگی با عراق از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.
- وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه ای به اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی درباره نیروهای مقاومت مردمی عراق پاسخ گفت.
- «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق گفت: هر گونه دخالت ترکیه در موصل به جنگی بزرگ منجر خواهد شد.
- «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش، یک آلمانی تبار را به فرماندهی نظامی نینوا منصوب کرد.
خاورم**9363** 3404
کد N1322209

وبگردی