آفتاب

بیماران سیستان و بلوچستان چشم انتظار اهدای خون

بیماران سیستان و بلوچستان چشم انتظار اهدای خون

زاهدان- ایرنا- کاهش اهدای خون در ماه مبارک رمضان نیاز بیماران سیستان و بلوچستان به این مایه حیاتی را دو چندان کرده و از مردم مومن و نوعدوست استان انتظار است زکات تندرستی خود را با اهدای خون برای کمک به بیماران نیازمند پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا چه زیباست با اهدای قطره قطره خون خود و جاری کردن آن در رگ های حیات دیگران بی هیچ چشم داشتی ایثارگرانه نجات بخش جان بیماران بوده و همچون باران بهاری بی مضایقه چتر مهربانی را همه جا بگسترانید تا فصل زندگی دیگران به زمستان نرسد.
احسان و نیکوکاری از سنت های پسندیده در فرهنگ ایرانیان قلمداد می شود که اهدای خون نیز یکی از همین کارهای خیر و خداپسندانه است، با توجه به تاکید عالمان و بزرگان دین مبنی بر کمک کردن به دیگران و نجات بیماران، مردم ما گرایش خوبی برای شرکت در این اقدام خداپسندانه دارند اما همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان متاسفانه برخی افراد احساس می کنند روزه داری مانع خون دادن شده و بدن آنان را ضعیف می کند که این مساله مشکلاتی را برای بیماران چشم انتظار اهدای خون به وجود می آورد.
این در حالی است که به گفته پزشکان اهدای خون نه تنها مشکلی برای روزه داران ایجاد نمی کند بلکه زکات تندرستی در ماه مبارک رمضان محسوب می شود.
یکی از بیماران تالاسمی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بیماری سبب شده همواره نیازمند ترزیق خون باشم.
محبوبه شاهوزهی افزود: کاهش مراجعه های مردمی برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان بسیاری از بیماران به ویژه مبتلایان به تالاسمی را با مشکلات جدی روبه رو می کند در صورتی که اهدا خون نه تنها نجات بخش جان انسان های دیگر است بلکه ضامن سلامتی خود فرد اهدا کننده نیز است.
عباس اربابی یکی از بیماران هموفیلی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیمارانی همچون من همواره مجبور به ترزیق خون هستیم که اگر نباشد لطف هموطنان زندگی ما با مخاطرات جدی روبه رو می شود.
وی از شهروندان درخواست کرد: با اهدای بخش کوچکی از خون خود در همه فصول سال یاری گر بیماران و نجات دهنده جانی باشند تا خدای رحمان نیز در هنگام نیاز آنان را یاری کند.
**اهدای هر قطره خون حیات بخش جان دیگران است
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: پایگاه های ثابت و سیار انتقال خون استان همه روزه در ماه مبارک رمضان علاوه بر ساعات رسمی پس از افطار از ساعت 20 تا 23.30 پذیرای هموطنان هستند.
سهیلا خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 هزار و 900 بیمار تالاسمی، 760 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی و غیره در سیستان و بلوچستان وجود دارد که روزانه 350 واحد خون و فرآورده های خونی مورد نیازشان است.
وی افزود: سازمان انتقال خون در مواقع خاص از سال مانند فصل سرما، گرما، تعطیلات نوروز، ماه رمضان و غیره معمولا با روند کاهش اهدای خون رو به رو می شود که این امر کاهش ذخایر خونی را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌ های خونی همیشگی است تصریح کرد: 50 تا 60 درصد مصرف خونهای تولیدی استان به بیماران تالاسمی به عنوان مصرف کنندگان دائمی آن می رسد.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: همچنین حوادث و سوانح، اعمال جراحی از جمله جراحی زنان و زایمان در ماه مبارک رمضان همچون سایر ماهها انجام می شود و از سوی دیگر در خصوص مدت نگهداری فرآورده‌ های خونی محدودیت‌ هایی وجود دارد و امکان ذخیره‌ سازی قبل از فرا رسیدن چنین روزهایی وجود ندارد.
خسروی بیان کرد: تصور ابطال روزه و یا احتمال ضعف و بی ‌حالی با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از علل کاهش استقبال هموطنان به اهدای خون است.
وی ادامه داد: اهدای خون به استناد فتواهای موجود از مراجع دینی نه تنها سبب ابطال روزه نمی شود بلکه واجب کفایی نیز شمرده شده است.
وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون برای جلوگیری از ضعف و بی‌ حالی می توانند روز قبل و بعد از اهدا در فاصله افطار تا سحر مایعات به ویژه نوشیدنی ‌های شیرین مصرف و یا حتی الامکان در همان ساعات اولیه صبح برای اهدای خون مراجعه کنند.
وی بیان کرد: با توجه به نیاز بیماران سیستان و بلوچستان به خون، توصیه می شود هموطنان نیک اندیش استان برای اهدای خون تنها به شبهای قدر اکتفا نکنند.
وی گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان با توجه به نیاز بیماران این استان به خون با کمبود این فرآورده مواجه هستیم که امیدواریم افراد بیشتری نسبت به این اقدام خداپسندانه اقدام کنند.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: اهدای خون در استان در ماه مبارک رمضان از حدود 290 واحد قبل از این ماه مبارک به 140 واحد کاهش یافته است این درحالی است که نیاز به خون همیشه وجود دارد چرا که سلولهای خونی عمر کمی دارند و نمی توان در مدت طولانی آنها را ذخیره کرد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نیاز به خون همیشگی است و چشمان بیماران دردمند در انتظار مهر هموطنان است توصیه می شود افراد در طول ماه مبارک رمضان اقدام به اهدای خون کنند.
وی دارا بودن حداقل وزن 50کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و عدم ابتلا به کم خونی را از شرایط فردی اهدا کننده خون بیان کرد.
سرپرست پایگاه انتقال خون ایرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افزون بر600بیمار تالاسمی در این شهرستان چشم انتظار مردم نوعدوست برای اهدای خون هستند.
اسماعیل میرکازهی از کمبود خون در ایرانشهر ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: خون جزیی از سیستم حیاتی بدن است که با توجه به ویژگی خاصی که دارد می توان با اهدای بخشی از آن به یک انسان بیمار نیازمند حیات دوباره بخشید.
وی با بیان اینکه ماهانه بیماران تالاسمی ایرانشهر به حدود 900 واحد خون نیاز دارند، گفت: خون های اهدا شده از سوی مردم پاسخگوی این تعداد بیمار و دیگر بیماران نیازمند به خون نیست.
سرپرست پایگاه انتقال خون ایرانشهر تصریح کرد: پارسال مردم این منطقه حدود 10 هزار واحد خون اهدا کردند این در حالی است که مصرف خون در این شهرستان درهمان سال بیش از 15هزار واحد بود به طوری که کمبود را از دیگر استانهای کشور تامین کردیم.
میرکازهی گفت: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان استقبال عمومی نسبت به اهدای خون در ایرانشهر کاهش یافته است که این امر سلامت بیماران تالاسمی و دیگر نیازمندان به خون را در این شهرستان تهدید می کند.
7316 / 6081
کد N1321654

وبگردی