آفتاب
محقق برجسته هندی در گفت وگو با ایرنا

ایران نقش مهمی در تثبیت اقتصادی افغانستان و کشورهای منطقه ایفا می کند

ایران نقش مهمی در تثبیت اقتصادی افغانستان و کشورهای منطقه ایفا می کند

دهلی نو-ایرنا- بنیانگذار و محقق برجسته موسسه تحقیقاتی 'مانترا' هند با اشاره به نقش مهم منطقه ای ایران گفت:تهران می تواند نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی کشورهای افغانستان ،آسیای میانه و منطقه ایفا کند.

'شانتی ماریت دسوزا' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ،عضویت هرچه سریعتر ایران در سازمان همکاری شانگهای را به نفع کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد این سازمان باید مقدمات عضویت کامل ایران دراین سازمان را برای بهره مندی بیشتر از توانمندی های ایران فراهم کند.
وی با اشاره به ابتکارهای منطقه ای ایران در مبارزه با تروریسم فرامرزی و قاچاق مواد مخدر خاطر نشان کرد کشورهای منطقه می توانند از تجربیات ایران برای ریشه کنی تروریسم و مواد مخدر استفاده کنند.
عضو موسسه سابق موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی (Institute for Defence and Analyses-IDSA) هند، یکی از اهداف اولیه سازمان همکاری شانگهای را جلب اعتماد برای غیر نظامی کردن مرزها دانست و تصریح کرد مهمترین محور این سازمان ،همکاری بیشتر در زمینه های نظامی،ضد تروریستی و مبادله اطلاعات محرمانه است .
وی خاطرنشان کرد عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند به اهداف اقتصادی و سیاسی این سازمان کمک بزرگی کند.
کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به نقش سازمان همکاری شانگهای در بهبود وضعیت افغانستان خاطرنشان کرد این سازمان می تواند با توسعه تجارت قانونی ،برقراری تجارت ترجیحی و رفع موانع گمرکی به رونق اقتصادی این کشور کمک کند.
وی با ناچیز خواندن موفقیت سازمان همکاری شانگهای در دستیابی به اهداف این سازمان تصریح کرد افراط گرایی مذهبی ،تروریسم، قاچاق مواد مخدر و اختلاف های مذهبی از مهمترین مشکلات اعضای این سازمان است .
محقق ارشد موسسه تحقیقاتی 'مانترایا' هند، با نگرانی از افزایش گرایش جوانان به گروههای افراطی در بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگها خاطرنشان کرد اتباع کشورهای آسیای میانه و روسیه ،سومین گروه بزرگ جنگجویان خارجی داعش را تشکیل می دهند.
وی با اشاره به شکست های داعش در عراق و سوریه افزود:این گروه تروریستی همچنان به تلاش برای عضوگیری در کشورهای آسیای میانه ادامه می دهد.
همکاری شانگهای که یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی،از کشورهای چین ، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شده است .
سازمان همکاری آسیا یک پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) را در برمی گیرد.
با رسمی شدن عضویت هند و پاکستان، ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس چهار کشور عضو ناظر این سازمان منطقه ای هستند.
*آساق*264*1600
کد N1320236

وبگردی