آفتاب

کمک به برقراری اینترنت بین سیاره ای با سیستم جدید ناسا

کمک به برقراری اینترنت بین سیاره ای با سیستم جدید ناسا

تهران-ایرنا- سازمان فضایی آمریکا (ناسا) سیستم جدیدی را توسعه داده است که انتظار می رود به ایجاد یک سازوکار ارتباطاتی فضایی بین سیاره ای که عملکردی مشابه اینترنت در زمین دارد، کمک کند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، ناسا اعلام کرد که این سازمان نرم افزاری را برای تسریع و تسهیل ارتباطات، در پایگاه بین المللی فضایی نصب کرده است؛ پیش بینی می شود که این نرم افزار به ابداع یک سیستم اینترنتی منجر شود که چه بسا در آینده کل منظومه شمسی را پوشش دهد.
براساس آنچه در توصیف این پروژه آمده است، پروتکل ارتباطاتی جدید موسوم به 'اختلال تحمل شبکه' (DTN) که ماه جاری میلادی به 'کیت منبع تله ساینس' پایگاه بین المللی فضایی اضافه شد، اولین گام این سازمان در جهان استقرار اینترنت بین سیاره ای است.
اطلاعات بر روی زمین از طریق یک سری نودها و یا نقاط ارتباطاتی در اینترنت منتشر می شود که برای انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر، باید روشن و در دسترس باشند اما این نودها در فضا اغلب به دلیل جنبش و حرکت، در یک ردیف قرار ندارند.
اما این سیستم جدید که بیش از 10 سال زمان صرف تکمیل آن شده است، پیام های ارسالی میان ایستگاه بین المللی فضایی و ایستگاه های زمینی را با استفاده از شبکه های تحمل اختلال و تاخیر آزمایش خواهد کرد؛ این شبکه ها می توانند اطلاعات را هنگام وقفه هایی که در سیگنال ها به دلیل حرکت و جنبش مداوم سیارات و ماهواره ها در فضا ایجاد می شوند، به طور موقت ذخیره کنند.
نرم افزار جدید ناسا، ایستگاه بین المللی فضایی را در فرآیندی که ناسا ان را اینترنت بین سیاره ای می خواند، در جایگاه یک نود قرار می دهد. این روش جدید انتقال اطلاعات می تواند روی زمین و در مواقعی همچون زمان بحران ها که وضعیت ارتباطات متزلزل است، مفید باشد.
دکتر وینتون معاون رییس گوگل و دانشمند مدعو برجسته در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: تجربه ما از شبکه DTN در این ایستگاه فضایی، به استقرار اپلیکیشن های اضافی بر روی زمین به ویژه برای ارتباطات تلفن همراه که در آن ممکن است ارتباطات نامنظم و ناپیوسته باشد، منجر می شود.
علمی**2038**2017
کد N1320028

وبگردی