آفتاب

استاندار: جایگاه واقعی صادرات استان اصفهان در کشور، دوم است

استاندار: جایگاه واقعی صادرات استان اصفهان در کشور، دوم است

اصفهان-ایرنا- استاندار اصفهان گفت: برغم اینکه این استان رتبه چهارم را در صادرات کشور دارد، اما در صورت وارد کردن مبداء تولید و صادرات محصولات اصفهانی در کلیه گمرکات، این رتبه به جایگاه دوم ارتقا می یابد.

به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور روز سه شنبه در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات در اداره کل گمرکات استان افزود: مبداء تولید و صادرات کالاهای اصفهانی در دیگر گمرکات به نام این استان ثبت نمی شود و این موضوع مشکلات زیادی از جمله از دست رفتن جایگاه واقعی اصفهان در میان دیگر استان ها را در پی دارد.
وی گفت: مدیران، کارگزاران و صادرکنندگان اصفهانی باید با توجه به عِرق خود نسبت به حفظ نام اصفهان بکوشند تا این استان جایگاه واقعی خود را در همه زمینه ها حفظ کند.
زرگرپور اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از منابع مالی شهرداری مانند عوارض و ارزش افزوده از درصدی از صادرات و واردات تامین می شود، کتمان مبدا اصلی تولید و صادرات محصولات اصفهانی باعث کاهش مقدار واقعی صادرات و واردات این استان و کاهش درآمدهای شهرداری می شود.
وی افزود: دلیل این مساله از سوی بسیاری از صادرکنندگان، سختگیری بیش از حد و قوانین دست و پاگیر در استان است که قابل استناد نیست و درخواست همیشگی من از مدیران نیز تبیین و تعیین موثق قوانین بوده است.
زرگرپور با اشاره به سامانه جامع امور گمرکی در کشور و استان اصفهان اعلام کرد: تحول بزرگی با راه اندازی این سامانه در سیستم گمرکی کشور و استان اتفاق افتاده است.
استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد: این سامانه از بسیاری از رشوه ها و قاچاق ها جلوگیری کند و سلامت امور را در سیستم گمرکی بوجود آورد، همچنان که کاهش زمان انجام امور و فرآیندهای گمرکی را نیز در پی دارد.
وی با معرفی مدیرکل جدید فرودگاه های استان اصفهان در این جلسه، خواستار شتاب بخشی و تسهیل انجام کارها و رفع مشکل فرودگاه های این استان شد و افزود: سه پروژه بزرگ فرودگاه اصفهان شامل توسعه فرودگاه، فعال شدن کارگو (Cargo) و سی آی پی (CIP) و هماهنگی بین نهادهای خود فرودگاه باید هرچه سریعتر انجام شود.
زرگرپور اضافه کرد: سرعت و تسهیل کارها در فرودگاه کمک شایانی به ارتقا سطح کمی و کیفی صادرات و واردات استان اصفهان خواهد کرد.
وی با ابراز ناراحتی از اختصاص میزان ناچیز کل صادرات ایران به روسیه توسط استان اصفهان گفت: کلیه دستگاه های مرتبط با صادرات استان باید در راه رفع موانع صادرات به کشور های دیگر و روسیه تلاش کنند.
زرگرپور همچنین با توجه به مشکلات مطرح شده در جلسه توسط حاضران و مسائل مربوط به صادرات استان اصفهان خواستار اضافه کردن هشت بند به بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و ارسال برای بررسی هیات کارشناسی و معاون اول رییس جمهوری شد.
پس از این جلسه استاندار اصفهان از قسمت های مختلف اداره کل گمرکات استان اصفهان بازدید کرد.
وی در بخش انبار تملیکی نگهداری از کالاهای قاچاق این اداره کل اظهار کرد: با پیاده سازی طرح پایش تصویری(از لحظه ای که کامیون ها وارد کشور می شوند تا به مقصد برسند) در سطح کشور، امیدواریم میزان قاچاق کالا به حداقل ممکن برسد.
زرگرپور افزود: با توجه به اینکه مبارزه با قاچاق یکی از اولویت های اصلی کشور است، باید از درآمد ناچیز حاصل از برگشت اجناس قاچاق به بازار و فروش آنها چشم پوشی و آنها را معدوم یا به کشور های فقیر و مستضعف صادر کرد.
زرگرپور ادامه داد: وارد کردن این کالاها به چرخه مصرف بطور قطع بر چرخه تولید داخلی تاثیر گذاشته و مشکلاتی را به بار خواهد آورد.
جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان با حضور استاندار و مدیران استانی سازمان ها با هدف نقد، بررسی و ارائه راه کارهای ارتقا سطح کمی و کیفی صادرات استان اصفهان هر ماه یکبار برگزار می شود.
میزان کل صادرات ایران به روسیه تاکنون یک درصد از کل واردات این کشور بوده است؛کل صادرات استان اصفهان به این کشور بالغ بر دو میلیون دلار اعلام شده است.
پ/6027/7153
کد N1319264

وبگردی