آفتاب
تهیه کننده برنامه تلویزیونی «نمادو»:

کارکردهای اجتماعی رمضان را نشان دادیم/قصد داریم از نیاز مخاطب به برنامه سازی برسیم

کارکردهای اجتماعی رمضان را نشان دادیم/قصد داریم از نیاز مخاطب به برنامه سازی برسیم

تهران - ایرنا - تهیه کننده برنامه تلویزیونی «نمادو» با بیان اینکه کارکردهای اجتماعی ماه مبارک رمضان در این برنامه به تصویر کشیده شده، افزود:‌ همواره قصد داشته ایم از نیاز مخاطب به برنامه سازی برسیم.

«نمادو» از جمله برنامه های مستند گزارش محور شبکه دو سیما است که بصورت میان برنامه روی آنتن می رود.
در حیطه برنامه های گزارش محور، عوامل مختلفی در دیده شدن برنامه از جمله پیگیری نیاز و دغدغه مخاطب، ارتباط موثر و فعال با مردم، سرعت، دقت و کیفیت انتقال اخبار و حوادث جامعه و از همه مهمتر برخورد تخصصی دخالت دارند.
«نمادو» سعی کرده وجوه تمایز خود را در ابعاد مختلف با برنامه های همتای خود حفظ کند.
گروه سازنده این برنامه که با شعار «دوربین شبکه دو در سراسر کشور» از یک سال قبل پخش می شود، متخصصان تولید آثار مستند گزارشی هستند.
هادی خدادی تهیه کننده «نمادو» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه صداوسیمای ایرنا گفت: در ماه مبارک رمضان تغییرات محتوایی و فرمی در این برنامه لحاظ شده است.
وی در مورد تغییرات فرمی «نمادو» افزود: «نمادو» از ابتدای ماه رمضان مثل بسیاری دیگر از برنامه ها شکل و شمایلی تازه یافت. گروه برنامه ساز تلاش کرد در فضای مستندسازی تخصصی عمل کند. «نمادو» هر روز در ساعت های 12:50 و 22:15 روی آنتن می رود که می توان گفت نسبت به زمان قبلی آن ساعت خوبی است.
خدادی ادامه داد: گرافیک و تیتراژ برنامه متناسب با ایامی که در آن قرار داریم تغییر کرده و رمضانی شده است. این کار حدود یک ماه و نیم زمان برد و سعی کردیم از چند تواشیح کنار موسیقی های متناسب با حال و هوای رمضان استفاده شود.
وی در زمینه تغییرات محتوایی برنامه «نمادو» گفت: سلسله برنامه های «نمادو» که در ماه مبارک رمضان روی آنتن می رود چند وجه تمایز اساسی با سری قبلی این برنامه دارد. حال و هوای رمضان، توجه به ترویج ارزش های اسلامی، تکریم اخلاق درمیان مردم و توجه به بازنگری به سبک زندگی ایرانی و اسلامی در تولیدات را می طلبد.
به گفته خدادی، دوربین ما می تواند به همه جای کشور سفر کند و فقط بر ضبط استودیویی استوار نیست، برای تحقق این مهم نمایندگان ما در استان ها حال و هوای رمضان را با بهره گیری از مضامین ذکر شده در استان مربوطه با سایر هموطنان به اشتراک گذاشتند.
تهیه کننده «نمادو» افزود: همچنین دوربین برنامه به تصویر کشیدن فضاهای خاص و کمتر دیده شده و گفت وگو با صاحبان مشاغل پرزحمت را رسالت خود می داند. به عنوان مثال مرز سیستان وبلوچستان، خرمشهر یا اراضی و جنگل های ترکمنستان که از دورترین نقاط کشور محسوب می شوند از جمله مکان هایی است که «نمادو» به سراغ آنها رفته و افطار و سحر را با مرزبانان و محیط بانان این مناطق همراه شده است.

** مشاغل مختلف در ایام ماه رمضان نیز در «نمادو» تصویر شد
به گفته خدادی، مشاغل مختلف در ایام ماه رمضان نیز در «نمادو» تصویر شده است. مثلا راهبانان راه آهن یا نیروهای پلیس راهور و کلانتری ها که بنا به نوع فعالیت خود در بسیاری مواقع زمانی برای صرف افطار یا سحری ندارند، از این دریچه بحث های اجتماعی پیرامون این مشاغل را نیز به تصویر کشیدیم. در فضاهای داخلی نیز می توانم از خوابگاه های دانشجویی مثال بزنم که در ماه رمضان حال و هوایی خاص دارند.
وی در مورد تصویر ماه رمضان در گزارش ها به لحاظ موضوعی نیز یادآور شد: دومین بحث کلانی که در ماه رمضان مورد توجه گروه تحقیق این برنامه قرار گرفت، کارکرد های اجتماعی رمضان با بهره گیری از آموزه های دینی بود. موضوعات اجتماعی موجود در این زمینه از جمله مواردی بود که توسط مردم و کارشناسان واکاوی شد. تهیه کننده «نمادو» تصریح کرد: به عنوان مثال محورهایی چون خوش خلقی و بدخلقی در ایام روزه داری، همدلی مردم در این ایام، روزه خواری و تضییع حقوق شهروندی، ترویج فرهنگ کار خیر همچنین در حوزه آسیب های اجتماعی چند برنامه با زندانیانی که دیون پرداخت نشده دارند یا زندانیانی که با تلاش ستاد دیه آزاد شده اند، داشته ایم. بحث مناسبت ها، آیین ها، جشنواره های مختلف طی موضوع کلی رویدادهای ملی - مذهبی نیز بخش دیگری است که در نمادو تصویر می شود. مثل نمایشگاه قرآن که در سه برنامه به آن پرداخته ایم یا لیالی قدر که مراسم احیا و شب زنده داری را در سراسر کشور به دوربین «نمادو» آورده ایم و با پیرغلامان اهل بیت(ع) درباره سنت عزاداری گفت وگو کرده ایم.
وی در مورد تاثیر نیاز مخاطب در طراحی موضوعات برنامه «نمادو» گفت: نگاه ما همیشه این بوده که از نیاز مخاطب به برنامه سازی برسیم. اتاق فکر ما متشکل از چند جامعه شناس، کارگردان و نویسنده است که موضوعات برنامه را طراحی می کنند. جنس برنامه از نوع گزارش های مردمی است یعنی هم شنوای حرف مردم هستیم هم بخشی از آموزه ها را از مردم گرفته و برای مردم پخش می کنیم. در کنار گزارش های مردمی، به فراخور موضوع همیشه یک جامعه شناس یا روانشناس نیز به عنوان کارشناس از منظر و ابعاد دیگری به بررسی محور مورد بحث می نشیند.
خدادی تصریح کرد: «نمادو» تلاش می کند به پیگیری مسائل نیز بپردازد، هر چند اکنون به بیان مسائل اجتماعی روز اختصاص دارد. تصمیم ما برای برنامه سازی بعد از ماه مبارک رمضان، رفتن به سمت پیگیری مسائل مختلفی است که از سوی مردم مطرح می شود. این موضوع یعنی یک بازنگری جدی در بحث محتوایی «نمادو» در حال انجام است تا هنگام وقوع رخدادهای اجتماعی با پرداختن به سوژه های حساس روز بیشتر با مخاطبان همراه شویم. از این رو ارتباط با بینندگان از طریق شماره پیامک برنامه 30000222 بیشتر شده و موضوعات و دغدغه های مردم از این طریق به اطلاع گروه برنامه ساز می رسد.
فراهنگ ** 9157 ** 1071
کد N1318839

وبگردی