آفتاب

تلاش حزب سیاسی استرالیا برای اعمال مالیات 20 درصدی بر نوشیدنی های قندی و افزایش سلامتی

تلاش حزب سیاسی استرالیا برای اعمال مالیات 20 درصدی بر نوشیدنی های قندی و افزایش سلامتی

کوالالامپور – ایرنا – حزب سبزهای استرالیا در اقدامی به منظور کاهش چاقی و اضافه وزن در این کشور، خواستار اعمال 20 درصد مالیات بر نوشیدنی های غیرالکلی شد.

به گزارش ایرنا، پیشنهاد این حزب مخالف دولت در آستانه انتخابات فدرال استرالیا که قرار است روز شنبه آینده برگزار شود، پیشتر نیز در برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و انگلیس معرفی شده و با استقبال متخصصان فعال در امور بهداشتی و سلامتی همراه شده است.
این ایده در حال حاضر از حمایت حزب های مطرح سیاسی دیگر در استرالیا برخوردار نیست. این حزب نیز براساس آخرین نظرسنجی ها در انتخابات آینده از حمایت 11 درصد رای دهندگان برخوردار است.
'ریچارد دی ناتالی' رهبر حزب سبزهای استرالیا پیشنهاد اعمال مالیات 20 درصدی بر نوشیدنی های غیرالکلی قندی و آب میوه ها را برای شتاب بخشیدن به مبارزه با مصرف قند در این کشور ارئه کرده است.
به نوشته روز سه شنبه تارنمای رادیو 'اس.بی.اس'، رهبر حزب سبزهای استرالیا معتقد است این کار سبب صرفه جویی دو میلیارد دلاری (استرالیا) طی چهار سال آینده خواهد شد.
وی گفت گه این دو میلیارد دلار صرفه جویی شده را می توان در بخش پیشگیری یا دندان پزشکی سرمایه گذاری کرد. اما هیچ شکی نیست که وقتی صحبت از نوشیدنی های قندی می شود باید گفت این نوشابه ها یکی از دلایل اصلی بحران چاقی هستند که ما با آن در استرالیا مواجه هستیم.
افراد و گروه های فعال در امور سلامتی مانند 'جین مارتین' از ائتلافی به نام ائتلاف سیاست چاقی نیز از پیشنهاد حزب سبزهای استرالیا حمایت کرده اند.
وی گفت: این موضوع یک اهرم مهم برای تشویق مردم به کمتر نوشیدن این نوشیدنی های قندی خواهد بود. نوشیدنی هایی که نه تنها برای سلامتی افراد مضر هستند بلکه سهم بسیار بالایی نیز در اضافه وزن و چاقی دارند.
پروفسور 'بروس نیل' از انستیتوی جرج استرالیا نیز تاکید دارد اعمال مالیات بر نوشیدنی های قندی یکی از تمهیدات فراوانی است که باید به مرحله اجرا گذاشته شود. این راهکار در واقع یک پاسخ جامع نیست بلکه تنها بخشی از راه حل است.
چند کشور در اروپا از جمله فرانسه، انگلیس، فنلاند و مجارستان هم اینک اعمال مالیات بر نوشیدنی های غیرالکلی را معرفی کرده اند.
پروفسور 'لوئیس بار' کارشناس سلامت اطفال نیز از این حرکت استقبال کرد و گفت: هیچگونه ارزش غذایی در نوشیدن این نوشیدنی های قندی وجود ندارد. این نوشیدنی ها ممکن است خوشمزه باشند اما هیچ نقشی در سلامت یک کودک یا یک نوجوان ایفا نمی کنند.
در صورتی که این مالیات پیشنهادی به واقعیت تبدیل شود، قیمت یک بطری متوسط نوشیدنی قندی در استرالیا 40 سنت استرالیا گران تر خواهد شد.
رهبر حزب سبزهای استرالیا معتقد است همین افزایش بها سبب کاهش مصرف 12 درصدی خواهد شد. کاهشی که به گفته وی جان صدها استرالیایی را در سال نجات خواهد داد.
آساق**1611
کد N1318409

وبگردی