آفتاب

«سودا زدگان» در بیات اصفهان به نوا درآمد

«سودا زدگان» در بیات اصفهان به نوا درآمد

تهران - ایرنا - «سودا زدگان» اثری است به آهنگسازی مهرداد ترابی و خوانندگی پیام مستوری که در کنار تصنیف ها و رِنگ و چهارمضرابِ موجود در آن، چهار ساز و آواز نیز دارد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آلبوم موسیقی «سودا زدگان»، به آهنگسازی مهرداد ترابی و خوانندگی پیام مستوری، به بازار موسیقی آمد.
این آلبوم اثری است در گونه موسیقی سنتی که در مایه بیات اصفهان کار شده است.
آلبوم «سودا زدگان» دارای چهار تصنیف، چهار ساز و آواز و دو قطعه ی بی کلام است.
از میان چهار ساز و آواز موجود در این اثر، سه آواز را سه تار جواب داده و جواب آوازهای یک قطعه نیز با نی اجرا شده است.
مهرداد ترابی، آهنگساز این آلبوم، «سودا زدگان» را اثری در حال و هوای موسیقی خانقاهی می داند.
وی درباره ی این آلبوم نوشته است: «این آهنگ ها را سال ها قبل ساخته و به بایگانی سپرده بودم به استثنای «رِنگ فرح انگیز» که از ردیف موسی معروفی اقتباس شده و حال و هوای قونیه یی پیدا کرده است.
پس از آشنایی با آقای مستوری، مایه صدای او را برای اجرای این کار مناسب دیدم و کلید شروع کار را زدیم. اشعار خواجو را خواننده پیشنهاد داد و بقیه را دوست با ذوق ما، دکتر کرامت سعیدی، سرود (البته یک قطه نیز از مولانا است). علاقه خواننده به استفاده از نوازندگان صاحب نام،‌ باعث جلب همکاری دوستان هنرمندم، مسعود حبیبی، شهرام غلامی، داوود ورزیده و پاشا هنجنی، شد ...».
در آلبوم «سودا زدگان»، بر خلاف بسیاری از آلبوم هایی که این روزها در فضای موسیقی سنتی باکلام منتشر می شود، با اثری روبرو هستیم که آهنگساز آن کوشیده تا حد امکان به ساختار سنتی اجرای موسیقی ایرانی (در آلبوم ها) وفادار باشد و همین وفاداری به ساختار سنتی، موجب شده از میان 10 قطعه آلبوم، تنها چهار قطعه به تصنیف اختصاص داشته باشد.
جدای از این، اجرای چهار ساز و آواز در یک آلبوم، آن هم در زمانه ای که برخی اهل موسیقی اصرار دارند القا کنند که دیگر گوشی برای شنیدن «آواز» نیست، گویای جسارت و ریسک پذیریِ خوب آهنگساز و ناشر این اثر است، که بی توجه به جو غالب در فضای آلبوم های موسیقی سنتیِ امروز، برای آواز اهمیت قائل شده اند و این درحالی است که خواننده این آلبوم هم، خواننده ای سرشناس نیست؛ که آوازخوانی است جویای نام.
پیام مستوری (متولد 1351) آواز را نزد شاپور رحیمی، ‌سیدحسام الدین سراج و حمیدرضا نوربخش آموخته و این اثر، نخستین آلبومی است که با صدای وی منتشر شده است.
مهرداد ترابی (سه تار)، مازیار کلانتریان (سه تار)، ناصر پاکروی (سه تار)، مسعود حبیبی (دف)، شهرام غلامی (عود)، داوود ورزیده (نی)، پاشا هنجنی (نی)، مهرداد نوبخت پور (کمانچه) و مازیار اسلامیه (تنبک) نوازندگانی هستند که در این آلبوم حضور داشته اند.
آلبوم موسیقی «سودا زدگان» به همت مؤسسه موسیقایی چهاربارغ منتشر شده است.
فراهنگ ** 3067 ** 1071
کد N1318358

وبگردی