آفتاب
اجمالی/ لاریجانی در همایش قوه قضائیه:

بازنگری در قانون مبارزه با قاچاق کالا ضروری است

بازنگری در قانون مبارزه با قاچاق کالا ضروری است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بازنگری در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضرورت دارد زیرا اگر علاج جدی در این زمینه نداشته باشیم، اقتصاد مقاومتی در کشور پا نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: برگزاری همایش قوه قضائیه هماهنگی بین قوا را افزایش داده و درک بهتری از شرایط برای خدمت در اختیار قوا قرار می دهد.

وی ادامه داد: از آیت الله آملی تشکر می کنم که در سال های اخیر تلاش هایی برای ساماندهی قوه قضائیه و تحقق قانون در کشور داشته اند.

لاریجانی اظهار داشت: قضات در قوه قضائیه با وجدان خود کار می کنند اینکه در سال های اخیر برخی پرونده های مهم پرسر و صدا بررسی می شود، ناشی از تحقق قانون در کشور و وجود قوه قضائیه مقتدر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه قضائیه در حال طی مسیر مثبتی است، گفت: ما قضات متعهدی داریم که بر مشکلات کشور تسلط دارند و در برابر فشارها ایستادگی می کنند که این سرمایه ارزشمندی است و موجب اقتدار کشور است. برای حفظ این سرمایه هر تدبیری لازم است باید انجام داد.

وی ادامه داد: برخی حمایت ها که در سال های اخیر از بودجه قوه قضائیه صورت می گیرد، در راستای صیانت از این سرمایه ارزشمند بود.

لاریجانی اظهار داشت: در سال های اخیر اقداماتی در قوه قضائیه با کمک بخش های مختلف انجام شد که بخشی از آن به قوه مقننه محول شد تا در سیمای قانون به تصویب برسد. یکی از آنها قانون آئین دادرسی کیفری بود که قانون مادری است و به حقوق شهروندی در این لایحه توجه بیشتری شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه مجازات اسلامی نیز در مجلس نهم به تصویب رسید.

وی با اشاره به تصویب لایحه وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه گفت: لوایح باید از طریق دولت به مجلس ارسال شود که گاه در این موضوع سهل انگاری می شد لذا با تصویب این قانون، ساز و کاری در نظر گرفته شد تا رئیس قوه قضائیه بتواند به مجلس لایحه ارائه کند.

لاریجانی تصویب لایحه جرم سیاسی را در راستای اجرای اصول بر زمین مانده قانون اساسی خواند و افزود: ساماندهی اجرای این قانون موجب آرامش در داخل کشور خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایحه پلیس قضایی و لایحه وکالت نیز در مجلس دهم بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به تدوین لایحه تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس نهم توضیح داد: این لایحه با کمک قوه قضائیه تدوین شد و کار کارشناسی زیادی روی آن انجام شده و در مجلس دهم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

لاریجانی قانون اجرای کاداستر را گام مهم مجلس برای جلوگیری از زمین خواری و ساماندهی مالکیت در کشور خواند و افزود: این قانون بسیار مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تصویب قانونی در زمینه نظام جامع داوری کشور گفت: در مجلس فعالیت های کارشناسی بر روی این قانون در حال اجرا است با قوه قضائیه هم مشاوره می کنیم تا با توجه به شرایط جدید کشور ضوابط دقیق داوری تنظیم شود تا بار قضایی نیز کاهش یابد و حتما نیاز به آموزش های تخصصی در قوه قضائیه و مدیران اقتصادی دارد.

وی با اشاره به بررسی طرحی در خصوص اراضی و منابع طبیعی در مجلس نهم اظهار داشت: این طرح در راستای حل معضلات مربوط به ساخت و ساز در منابع طبیعی است. این طرح مراحل پایانی را طی می کند و فکر می کنم در سال جاری به آن خواهیم پرداخت.

لاریجانی با اشاره به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس تصریح کرد: پدیده قاچاق مشکل مهمی در کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تصور ما این بود که این قانون ساز و کار لازم را برای مبارزه جدی در زمینه قاچاق فراهم می کند.

وی با اشاره به گزارش رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس گفت: در این گزارش گوشه ای از مشکلات اجرای این قانون ارائه شد و به نظر می رسد بازنگری در این قانون ضرورت دارد زیرا اگر علاج جدی در این زمینه نداشته باشیم، اقتصاد مقاومتی در کشور پا نمی گیرد.

لاریجانی تصریح کرد: منافذ زیادی در کشور وجود دارد مثلا مناطقی که در مرزها برای تبادل در نظر گرفته شده، به مسیری برای قاچاق تبدیل شده است که باید در قانون جدیدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر در دو دهه اخیر گفت: این قانون محکم بوده و نتایج مثبت و منفی داشته است.

وی ادامه داد: مخصوصا از این جهت که تنوع مواد مخدر بیشتر از نوع مبارزه ای است که ما داریم، لذا یکی از شگردهای شیاطین علیه ایران این است که سطح درگیری ما را در این امور افزایش دهند. لذا جا دارد با رویکرد جدید به موضوع مبارزه با مواد مخدر بپردازیم.

لاریجانی اظهار داشت: مطالعاتی در مرکز پژوهش ها و برخی نهادها انجام شده و از نظر قوه قضائیه نیز استفاده خواهیم کرد تا تجدیدنظری در این قانون با رویکرد جدید انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم نیاز به قوانین مکمل در زمینه محیط زیست گفت: قوانینی در این خصوص وجود دارد، اما نیازمند به قوانین مکمل هستیم که در همین راستا لایحه هوای پاک در دستور کار مجلس است.

وی گفت: در زمینه امور زیستی نیز باید قانون موجود تکمیل شود.

لاریجانی به قوه قضائیه پیشنهاد کرد با توجه به موضوعات مهم در این دو بخش، محاکم تخصصی در این زمینه ایجاد شود.

ادامه دارد...

کد N1318324

وبگردی