آفتاب
مهر بررسی می کند؛

عقاب تیز پرواز در قفس / پارک جنگلی زیراسف سراب قربانی بی مهری ها

عقاب تیز پرواز در قفس / پارک جنگلی زیراسف سراب قربانی بی مهری ها

سراب - انتشار تصاویری از وضعیت نامناسب حیات وحش ساکن در پارک جنگلی زیراسف سراب موجب ناراحتی دوستداران طبیعت و البته واکنش مسئولان این پارک شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: همان گونه که به رسم معمول این روزها در فضای مجازی و گروه های اجتماعی در گشت و گذاری و مطالب و تصاویر پرشمار گروه ها و کانال های مختلف را مرور می کنی، ناگهان عکسی توجهت را جلب می کند، تصویری از یک پرنده شکاری که بظاهر در یک قفس نگهداری می شود.

دقیق تر که نگاه می کنی، در می یابی انگار پرنده لنگ است و یک پایش قطع شده و همین باعث می شود تا دقیق تر متن زیر تصویر را بخوانی و متوجه می شوی تصویر مربوط به عقابی است که در پارک جنگلی در حال احداث شهرستان سراب در آذربایجان شرقی نگهداری می شود.

و با کمی جستجو تازه می فهمی این تصویر در چند روز گذشته توسط دوستداران محیط زیست و حیات وحش دست به دست می چرخد تا در کنار اخبار تلخی که در خصوص شهادت محیط بابنان و شکار بی رحمانه گونه های نادر و در معرض انقراض کشور منتشر می شود، انگیزه ای برای پیگیری موضوع از طریق مسئولان پارک و اداره حفاظت محیط زیست سراب باشد.

باید شرایط مساعد برای نگهداری حیات وحش در پارک ها و باغ وحش ها فراهم شود

یکی از انتشار دهندگان این عکس در فضای مجازی که مایل به ذکر مشخصات خود نیست، از طریق یکی از گروه های اجتماعی با خبرنگار مهر هم کلام شده و می گوید: متاسفانه این پرنده در بدترین شرایط ممکن و در قفسی که همه به آن سنگ و چوب می اندازند، نگه داری می شود.

وی در ادامه می افزاید: علاوه بر اینکه پرنده زبان بسته قادر به تغییر مکان خود نیست، قفس هم سقف ندارد و پرنده در تابش نور خورشید با آب لجن زده در قفس توری کوچکی زندگی می کند و  درختی هم در قفس قرار دارد که عقاب قادر به بالا رفتن از آن نیست و این فضای تحرک پرنده را بیش از پیش کاهش می دهد.

این دوستدار محیط زیست همچنین خاطر نشان می کند: نه تنها آب موجود در قفس این پرنده آسیب دیده بلکه حتی تمام آب های آشامیدنی پرندگان شکاری در محل پارک لجن زده و  تغذیه نامناسب با پوست مرغ و اسکلت نیز شرایط را برای ساکنان وحشی این مکان بیش از پیش وخیم کرده است.

این شهروند سرابی در پایان با اشاره به اینکه باید شرایط مساعد برای نگهداری حیات وحش در پارک ها و باغ وحش ها فراهم شود، می گوید: درست است که دشواری و هزینه نگهداری حیوانات و پرندگان وحشی آن هم در مکان هایی چون باغ وحش ها و پارک های جنگلی بالاست اما کاش تدبیری انجام گیرد و از آزار بیش از اندازه این حیوانات زبان بسته جلو گیری شود.

پاسخ سرمایه گذار پارک جنگلی زیراسف سراب به تصویر منتشره از عقاب مجروح در این پارک

یکی از اعضای شرکت سرمایه گذار پارک جنگلی زیراسف سراب نیز در مورد انتشار عکس عقاب مجروح در این پارک به خبرنگار مهر می گوید: مدیران و مسولان مرکز نگهداری حیات وحش سراب هرگونه انتقاد و پیشنهادی را به دیده منت گذاشته و حداکثر تلاش خود را در رفع نواقص موجود و تا حد امکان رفع کامل دغدغه های عزیزان و فرهیختگان سراب به کار خواهند بست.

امیر اصیل ادامه می دهد: مرکز نگهداری حیوانات وحشی سراب دارای مجوز کشوری از سازمان حفاظت محیط زیست و در مراحل اولیه احداث بوده که لازم است عزیزان با صبر و حوصله خود کاستی ها را بر ما ببخشایند و با نظرات سازنده خود ما را به صورت مستقیم برای بهبود شرایط نگهداری حیوانات ساکن این پارک یاری رسانند.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز مسولیت نگهداری از حیوانات وحشی و رها سازی انها را بر عهده دارد و هیچ حیوانی که قابلیت زندگی در حیاط وحش را داشته باشد در این مرکز نگهداری نخواهد شد، می افزاید: تمامی حیوانات با نظر اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی به این مرکز منتقل و با دستور کارشناسان این سازمان در مقاطع زمانی رها سازی می شوند.

این مسئول پارک جنگلی زیراسف سراب در همین خصوص تصریح می کند: بویژه حیواناتی که بنا به دلایلی دچار مصدومیت و جراحت شده اند به این مرکز منتقل شده و پس از مداوا و در صورت بهبود کامل رها سازی می شوند.

وی در خصوص وضعیت یک نحله عقاب طلایی عنوان شده در تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نیز می گوید: عقاب مورد نظر در پی برخورد به تیر فشار قوی برق پای خود را از دست داده و در شرایط کاملا نامتعارف که سایر مراکز از قبول آن سر باز زده اند، مورد پذیرش این مرکز قرار گرفت.

اصیل ادامه می دهد: این پرنده خوشبختانه با رسیدگی مسول مربوطه پس از چند ماه سلامتی نسبی خود را بازیافت اما به دلیل اینکه پای خود را از دست داده بود، توان رقابت با سایر پرندگان همسان خود را نداشته و نمی توانست تغذیه لازم را داشته باشد و به همین دلیل در یک قفس دیگر و به صورت انفرادی نگهداری می شود تا توسط حیوانات قوی تر مورد آزار قرار نگیرد.

آزار و اذیت پرندگان بیشتر از سوی بازدیدکنندگان رخ می دهد

وی به آزار و اذیت این پرنده با چوب توسط بازدید کنندگان نیز اشاره و تصریح می کند: متاسفانه عده بسیار اندک و قلیلی از بازدید کنندگان اقدام به این کار می کنند که طبیعتا تذکرات لازم به آنها داده می شود اما بعضا به رسم میهمان نوازی و حسب میزبانی در خور شایسته مردم فهیم سراب، مسولین مربوطه رعایت حال سایر بازدید کنندگان را دارند و تنها تذکرات در حد شفاهی هست و بیش از این نیز نمی توان کاری انجام داد که امیدواریم این عده قلیل هم که عمدتا میهمانان کم سن و سال پارک هستند، متوجه امر شده و با طبیعت و حیوانات اشتی کنند که البته در این راه باید فرهنگ سازی لازم نیز صورت گیرد.

این مسئول پارک جنگلی زیراسف در خصوص تعدد پرندگان این پارک و نحوه رسیدگی به آنها نیز می گوید: ظرفیت مشخصی برای هر نوع پرنده در این مرکز وجود دارد و گاهی با ارجاع پرندگان تیمار از سوی سازمان تا صدور مجوز رها سازی یک یا دو هفته شاهد تعداد بیشتری پرنده در قفس ها هستیم و تغذیه پرندگان نیز از حیوانات زنده مانند خرگوش و کبوتر و نظایر آن ممنوع بوده و غذای آنها طبق مجوز صادره از طریق مراکز مجاز کشتارگاهی تامین می شود که در سراب نیز به دلیل کم بودن کشتار دام بعضی اوقات با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح می کند: در خصوص سر پناه ها به استحضار می رساند در داخل قفس ها به صورت طبیعی لانه هایی از سنگ، چوب و بعضا مصنوعی جهت استراحت پرنده وجود دارد که در اولین فرصت مجدد مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

پارک طبیعت سراب مورد بی مهری قرار گرفته است

اصیل در خصوص وضعیت پارک طبیعت سراب نیز می گوید: این پارک با مشارکت شهرداری سراب از طریق واگذاری زمین و سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می شود که تاکنون بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال هزینه و بیش از ۴۲ هزار اصله نهال در آن کاشت شده است.

وی می افزاید: متاسفانه برخلاف وعده های داده شده توسط مسولان وقت شهرستان هیچ حمایتی در خصوص این امور صورت نگرفته و این مجموعه به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه تفریحی منطقه ز نظر وسعت و تنوع با انبوهی از مشکلات از جمله نبود آب کافی، عدم وجود راه های دسترسی مناسب و در بعضی مواقع با نظر سوء مسولان رها شده است و این در حالی است که برای مجوز جمع اوری برخی حیوانات مثل میمون بیش از هفت ماه زمان سپری شده و هزینه نگهداری بسیار بالایی را نیز صرف می کنیم.

پارک جنگلی زیراسف سراب تحت نظارت سازمان محیط زیست آذربایجان شرقی قراردارد

رئیس محیط زیست شهرستان سراب نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به شرایط پارک جنگلی زیراسف تصریح می کند: این پارک تحت نظارت سازمان محیط زیست استان قرار داشته و از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی اداره می شود[span dir='LTR'].

حیدرعلی امیرزاده در مورد وجود پرندگان و حیوانات مجروح در این پارک نیز اظهار می دارد: پارک جنگلی زیراسف با مجوز و نظارت سازمان محیط زیست در شرق استان، حیوانات و پرندگانی که دچار آسیب دیدگی می شوند، درمان و نگهداری می شوند و در نهایت بعد از بهبودی با حضور کارشناسان محیط زیست رهاسازی آنها صورت می گیرد.

رئیس محیط زیست شهرستان سراب خاطر نشان می کند: امکانات و شرایط نگهداری و درمان طویل المدت پرندگان و حیوانات زخمی در مرکز محیط زیست فراهم نیست و  بخش خصوصی و علاقمندان عرصه حیات وحش با عنوان همیاران محیط زیست با سازمان همکاری دارند و امیدواریم در خصوص فعالیت های این مجموعه نیز همکاری های لازم صورت گیرد.

کد N1318196

وبگردی