آفتاب

ترکیه بابت انهدام جنگنده روسی در سال ۲۰۱۵ عذر خواهی کرد

ترکیه بابت انهدام جنگنده روسی در سال ۲۰۱۵ عذر خواهی کرد

رئیس‌جمهوری ترکیه از همتای روس خود بابت انهدام جنگنده سوخو ۲۴ این کشور که در مناطق مرزی ترکیه با سوریه در حال پرواز بود، عذر خواهی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نامه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه آمده است: «‌می‌خواهم بار دیگر احساس همدردی و تسلیت خود را با خانواده خلبان‌ روس که در این سانحه کشته شده، ابراز کرده و بگویم که متاسفم.»

«ابراهیم کالین» سخنگوی اردوغان تصریح کرد که این نامه به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه ارسال شده است اما کالین اشاره‌ای به عذرخواهی مستقیم و علنی نکرد. وی عنوان کرد که اردوغان تاسف خود را در این نامه ابراز کرده و از خانواده این خلبان درخواست بخشش کرده است.

طبق اظهار نظر کرملین، اردوغان به خانواده این خلبان خسارت خواهد پرداخت.

این عذرخواهی، اولین گام در پیگیری روند دیپلماسی میان دو کشور است. همان‌گونه که پوتین عنوان کرده است، این تحریم‌ها تا زمانی که اردوغان عذر خواهی نکند برداشته نخواهد شد. این عذرخواهی بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر ترکیه در راستای افزایش همکاری‌ها با همسایگان خود است.

جنگنده روس که هدف حمله قرار گرفت، بخشی از کمپین نظامی روسیه علیه شبه‌نظامیان سوری بود که در ماه نوامبر منهدم شد. مقام‌های آنکارا اعلام کرده بودند که این هواپیما وارد حریم هوایی ترکیه شده، هشدار‌های مکرر را نادیده گرفته و پس از آن هدف قرار گرفته است. روسیه در مقابل، تمامی این ادعا‌ها را رد کرده است.

یکی از دو خلبان این جنگنده توسط یک شهروند ترک کشته شد که بر اساس این نامه، مقام‌های مسئول در حال تحقیق در رابطه با جرایم صورت گرفته هستند. یک نظامی روسیه نیز که در عملیاتی به یاری کمک خلبان رفته است، کشته شده است.

پوتین انهدام این جنگنده را «خنجری از پشت» ‌اعلام کرده و با انتقال و به کارگیری موشک‌های دفاعی دور برد به پایگاه‌های خود در سوریه و هشدار به ترکیه نسبت به انهدام و مورد هدف قرار دادن هر گونه تهدید برای هر هواپیمای روسیه واکنش نشان داد.

 

کد N1318195

وبگردی