آفتاب

یک صلحبان سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی کشته شد

یک صلحبان سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی کشته شد

تهران – ایرنا – هیات صلحبانی سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی امروز (دوشنبه) از کشته شدن یکی از نیروهایش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیات صلحبانی سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی در بیانیه ای اعلام کرد: یکی از نیروهای کلاه آبی در تاریخ 24 ژوئن (4 تیرماه) در شهر بانگی (پایتخت) توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد.
بر اساس بیانیه مذکور، جسد این صلحبان در بیمارستان عمومی بانگی پیدا شد. یک مقام مطلع در این هیات هویت صلحبان کشته شده را سنگالی اعلام کرد.
کودتای سال 2013 در جمهوری آفریقای مرکزی باعث شکل گیری موجی از درگیری های فرقه ای میان مسیحیان و مسلمانان این کشور شد که بر اثر آن نیم میلیون نفر آواره و هزاران نفر کشته شدند.
تشدید درگیری در این مستعمره سابق فرانسه بهانه ای شد تا پاریس نظامیانش را به جمهوری آفریقای مرکزی اعزام کند. پس از این اقدام، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز نسبت به اعزام صلحبانان اقدام کردند.
هیات صلحبانی سازمان ملل متشکل از 12 هزارو 600 پلیس و سرباز و نیز بیش از 500 کارمند غیرنظامی خارجی است.
این گروه مسئولیت صلحبانی را در سپتامبر 2014 و زمانی که هنوز این کشور آفریقایی در اوج بحران به سر می برد، از نیروهای اتحادیه آفریقا تحویل گرفت.
پارفه اونانگا-آنیانگا رئیس هیات صلحبانی سازمان ملل در بیانیه اش گفت: اقدام برای قتل یک سرباز صلح جنایت جنگی است و ما همه تلاشمان را به کار می بندیم تا عاملان این جنایت را در برابر قانون قرار دهیم.
در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) نیز یک صلحبان کلاه آبی مغربی در جنوب شرقی جمهوری آفریقای مرکزی و در حمله ای که به شورشیان اوگاندایی نسبت داده شد، به قتل رسید.
وجهه نظامیان فرانسوی حاضر در این کشور به دلیل اتهامات مربوط به تعرض به کودکان و بدرفتاری فیزیکی با ساکنان محلی این کشور فقیر آفریقایی به شدت خدشه دار شده است. صلحبانان سازمان ملل نیز با اتهامات مشابه مواجه هستند.
خاورم**9156**1566
کد N1317521

وبگردی