آفتاب

تشکیل تیم بررسی سانحه تصادف اتوبوس سربازان

تشکیل تیم بررسی سانحه تصادف اتوبوس سربازان

وزیر راه و شهرسازی دستور تشکیل تیم تحلیلگر سانحه تصادف اتوبوس حامل سربازان پادگان ۰۵ کرمان را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ویژه کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا همراه نمایندگان سازمان امداد و نجات، هلال احمر، صدا و سیما، وزارت صنعت، معدن، تجارت، سازمان استاندارد و دادستانی کل کشور در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها در ابتدای جلسه ضمن عرض تسلیت به بازماندگان ۱۹ جان‌باخته و همچنین خانواده داغدار ۱۳ سرباز در حادثه سقوط اتوبوس در محور سیرجان-نی‌ریز اهمیت جان‌باختن شهروندان و همچنین سربازان جوان این مرز و بوم را علت اصلی تشکیل این جلسه ویژه اعلام کرد.

در ابتدای جلسه موضوع اطلاع‌رسانی و حضور تیم‌های امدادی مورد توجه قرار گرفت که بنا بر اظهارات مسوولان شهرستان نی‌ريز، اطلاع رسانی و تماس با پلیس ۱۱۰ و اورژانس توسط خودروهای عبوری صورت گرفته است و گشت پلیس راه نی‌ريز نخستین تیم حاضر در صحنه بود. سپس نخستین آمبولانس اورژانس ساعت ۱:۲۰ در محل حادثه حضور یافت و بعد از آن تیم‌های امدادی،  اورژانس، هلال احمر، راهداری شهرستان و تیم‌های امدادی سپاه استهبان، داراب در محل حاضر شدند.

پس از بررسی گزارش اولیه دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها درباره حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان پادگان ۰۵ کرمان که ساعت حدود ۱:۰۰ بامداد مورخ ۲ تیر ۹۵ در کیلومتر ۷ محور نی ریز-سیرجان استان فارس به دره سقوط کرد و ۱۹ کشته و ۳۸ زخمی برجای گذاشت، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در پایان جلسه، این کمیسیون در ۹ بند به جمع بندی رسیدند که به شرح زیر است:

۱- کمیسیون ایمنی راه های کشور مترصد عبرت گیری از اینگونه حوادث ناگوار برای پیشگیری از رویدادهای مشابه است.

۲- تیم تحلیلگر حادثه معرفی شد تا همراه با کارشناس تصادفات برای بررسی جزئیات و تحلیل دقیق حادثه با قید فوریت به محل عزیمت و گزارش مستقل ارائه کند. مقرر شد دستکاه های دست اندرکار در گردآوری آمار و مستندات حادثه تشریک مساعی کنند.

۳- بنابر تاثیرگذاری قاچاق (انسان، کالا) بر تصادفات رانندگی لازم است مساله از منظر ملی با تشریک مساعی نهادهای مربوط پگیری شود.

۴- مجموعه فرایندهای مرتبط با جابه‌جایی عمومی مسافران از مناظر مختلف سخت و نرم افزازی،  بازبینی و در راستای ایجاد یکپارچگی و تامین اقتضاء کنونی به‌هنگام‌سازی شود.

۵-وزارت دفاع در زمینه جابه‌جایی ایمن سربازان و نظامیان بازنگری کند.

۶-مشارکت موثر صدا و سیما و در چالش ملی حوادث رانندگی مطلوب و تداوم آن پیگیری شود.

۷- لایحه قانونی تشکیل شورای عالی ایمنی حمل و نقل با قید اهمیت و تاثیرگذاری آن پیگیری شود.

۸- با استناد تجارب دیگر کشورها سازمان دهی نهاد مناسب برای بررسی مستقل سوانح پیگیری شود.

۹- اجرایی شدن مصوبات پیشین کمیسیون در زمینه ایمنی ناوگان عمومی مسافری پیگیری شود.

پس از بروز حادثه دلخراش اتوبوس محور سیرجان - نی‌ریز که به جان‌باختن ۱۹ تن از هموطنانمان منجر شد، وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا در اسرع وقت جلسه ویژه کمیسیون ایمنی راه‌ها به منظور رسیدگی به حادثه سقوط اتوبوس محور سیرجان- نی ریز با حضور همه اعضا تشکیل شود.

کد N1317128

وبگردی