آفتاب

لهستان: اتحادیه اروپا در خروج بریتانیا از این نهاد مقصر است

لهستان: اتحادیه اروپا در خروج بریتانیا از این نهاد مقصر است

تهران – ایرنا –وزیر خارجه لهستان سیاست ها و کوتاهی های اتحادیه اروپا را یکی از عوامل تصمیم بریتانیا برای خروج از این نهاد دانست.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز، ویتولد واشچیکوفسکی در واکنش به اظهارات برخی رهبران اتحادیه اروپا در اصرار به خروج هر چه سریعتر بریتانیا گفت: اتحادیه اروپا می توانست تلاش بیشتری به خرج دهد تا بریتانیا را پس از چهار دهه عضویت در این نهاد نگه دارد.
برخی مقام های اتحادیه اروپا روز جمعه و پس از انتشار نتایج همه پرسی شهروندان بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، خواستار تسریع در اجرای این تصمیم شدند.
بر اساس گزارش رویترز، میشل ساپین وزیر دارایی فرانسه امروز تصریح کرد که پاریس و برلین بر سر لزوم اجرایی شدن هر چه سریع تر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توافق دارند.
وی به تلویزیون فرانس 2 گفت: فرانسه هم مانند آلمان معتقد است اکنون که بریتانیا رای به خروج از اتحادیه اروپا داده است، هرچه سریع تر باید آن را اجرایی کند، زیرا باقی ماندن در شرایط نامطمئن و نامشخص برای ما امکان پذیر نیست.
وزیر خارجه لهستان پیش از عزیمت به مقصد پراگ برای ملاقات با همتایانش در اروپای مرکزی و آلمان، در مصاحبه با تلویزیون دولتی تی وی پی افزود: باید در این زمینه بیشتر تامل کنیم؛ نباید عجولانه اقدام کرد، و نباید بریتانیا را وادار کنیم تا هر چه زودتر این اتحادیه را ترک کند.
وزیر خارجه لهستان همچنین تصریح کرد که مقام های اتحادیه اروپا نیز تا حدی در تصمیم بریتانیا به ترک این اتحادیه مقصر هستند.
وی افزود: هر دو طرف مقصرند، قطعا مردم بریتانیا دلایلی برای ترک اتحادیه اروپا دارند، اما این دلیل نمی شود که نپرسیم چرا اتحادیه اروپا نتوانست چنین عضو مهمی را در جمع خود حفظ کند.
هنریک کوالچیک یکی دیگر از وزیران لهستانی نیز روز دوشنبه تصمیم های مقامات اتحادیه اروپا را عامل اصلی خروج بریتانیا دانست.
وی به تلویزیون ریپوبلیکا گفت: از جمله عوامل دیگر در پدیده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، توجه نکردن به خواسته های مردم بریتانیا بود. اگر بریتانیا آزادی بیشتری برای اداره کردن خود داشت و اگر فشارهای اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف نبود، به احتمال زیاد اکنون شاهد پدیده برکسیت نبودیم.
لهستان روز جمعه اعلام کرد که در شرایط پس از همه پرسی بریتانیا، اتحادیه اروپا نیاز به معاهده ای جدید برای افزایش نقش کشورهای مستقل در حفظ اتحادشان در این نهاد دارد.
شهروندان بریتانیایی در همه پرسی ای که روز پنجشنبه برگزار شد، رای به خروج از این اتحادیه دادند؛ تصمیمی که تکان های شدیدی به بازارهای جهانی وارد کرد وچشم اندازهای جدیدی را در بسیاری عرصه های داخلی و بین المللی رقم زد. نتایج این همه پرسی همچنین بسیاری از اختلاف نظرهای عمیق میان اعضای این نهاد را برملا ساخت.
خاورم**9156**1566
کد N1317097

وبگردی