آفتاب
در گفت وگو با ایرنا :

مبتکری جوان لوازم مورد نیاز اختراع های خود را قرض می گیرد

مبتکری جوان لوازم مورد نیاز اختراع های خود را قرض می گیرد

تهران- ایرنا- خلاقیت و نوآوری هنگامی معنی پیدا می کند که با عشق و ذوق همراه باشد، هنگامی که مبتکری به توانایی ذهنی، خلاقیت و نیروی جوانی خود متکی باشد، دیگر جایی برای ناامیدی و یاس نیست، هرچند این راه ناهموار، بسته و با نامهربانی هایی نیز همراه باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، موضوع حمایت همه جانبه از مبتکران و مخترعان به طور حتم زمینه ساز توسعه و پیشرفت بسیاری از کشورهای جهان بوده است، این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که این کشورها با سیاستگذاری مناسب و با صرف بودجه های گزاف میلیاردی سالانه مغزهای بسیاری را از کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال توسعه، ترغیب به مهاجرت می کنند.
محمدرضا شاهبداغی، از جوانان بااستعدادی است که در این مسیر سختی کشیده است، اما بسیار شاداب و ثابت قدم به نظر می رسد.این مبتکر که معتقد است در این شرایط اقتصادی حساس کشور باید از مخترعان حمایت های جدی تر و بیشتری صورت گیرد، چندین اختراع را در کشور به ثبت رسانده، اما هنوز درآمدی از طرح های خود کسب نکرده و تامین هزینه های طرح هایش نیز به صورت شخصی است.
شاهبداغی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد که گاهی اوقات در طول شبانه روز 16 تا 18 ساعت کار می کند تا هزینه های نمونه سازی و هزینه آزمایشگاهی طرح های ابتکاری خویش را تامین کند.
وی با وجود این که تمامی تست های فنی، عملکردی و اجرایی طرح های خود را با موفقیت گذرانده و طرح های تجاری نیز از تعدادی پروژه هایش تهیه شده و تائیدیه و تقدیرنامه و حتی توصیه نامه از مراجع ذیصلاح در دست داشته است، اما بارها برای تامین لوازم طرح های ابتکاری مورد نیاز خود و اخذ تسهیلات به بسیاری از مراکز از جمله سازمان پژوهش ها و بنیاد ملی نخبگان مراجعه و پاسخ های منفی دریافت کرده است.
این مخترع جوان در سال 1383 در رشته برق وارد دانشگاه شد، پس از مدتی به دلیل فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی و پیگیری ایده ها و به ثمر نشاندن اختراعات، دانشگاه را رها کرد و برای تامین هزینه بسیار زیاد اجرای ایده هایش وارد محیط کار شد. با این همه، چند سال بعد با توجه به نیازسنجی و علایق و خواسته های جدید، در رشته مدیریت صنعتی وارد دانشگاه و سپس فارغ التحصیل شد.
او به گفته خودش، روزگاری نه چندان دور کلیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز طرح هایش را به صورت قرض از منابع مختلف تامین می کرد و پس از به ثبت رساندن اختراع، لوازم به امانت گرفته شده را به صاحبانش برمی گرداند.
وی حال یک تیم کامل علمی، فنی و اجرائی همراه با تیم مشاور تشکیل داده است، مجموعه ای از جوانان نخبه در رشته های مختلف که با همکاری با یکدیگر طرح های نوآورانه تعریف، طراحی و اجرا می کنند.
وی تاکنون موفق شده است هشت اختراع رسمی کاملا کاربردی و یک طرح صنعتی را به ثبت برساند و به گفته خودش، این جدا از طرح ها و ایده های اولیه ای است که در زمینه های مختلف فنی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی در جشنواره های مختلف ارائه کرده است.
اختراع سیستم هوشمند محافظ باتری خودرو، تب سنج هوشمند مراقبتی و تحلیلی، سیم یاب دیجیتالی و همچنین صندلی مجهز به سرویس بهداشتی کامل، سیستم خنک ساز هوشمند آب کولرهای آبی و درخت هوشمند شهری انرژی زا از جمله دستاوردهای شاهبداغی است که در ذیل به نمونه هایی اشاره می شود.

**اختراع ترازوی غذایی و رژیمی هوشمند
اختراع ترازوی غذایی و رژیمی هوشمند از جمله اختراعات این مبتکر جوان است که سال 1385 به ثبت رسید و سال 2007 در مسابقات جهانی اختراعات موفق به کسب مقام سوم و مدال برنز این مسابقات شد.
به گفته شاهبداغی، این بشقاب هوشمند دارای حافظه بالا جهت ثبت اطلاعات انواع غذاها یا مواد غذایی از نظر مقدار کالری، ویتامین ها و املاح و مشاهده و استفاده از آنها است.
تعیین میزان مجاز و مناسب مصرف غذا براساس نوع، وزن و مقدار کالری، اصلی ترین ویژگی این دستگاه است، ضمن این که دستگاه هوشمند مقدار وزن و مقدار کالری غذا را با توجه به نوع غذا بررسی کرده و با توجه به برنامه غذایی کاربر مصرف مجاز و صحیح غذا را پیگیری می کند.
امکان پخش پیام های صوتی تایید یا هشدار یا پیام های بهداشتی تغذیه ای، قابلیت ارتباط با کامپیوتر با برنامه های ویژه و متنوع، مجهز به سیستم تشخیص خودکار وعده غذایی مصرفی و نگهداری اطلاعات غذای مصرف شده در طول روز، امکان پخش و نمایش اطلاغات روی LCD به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی، قابلیت پخش موسیقی ملایم در صورت صلاحدید کاربر یا نظر پزشک، قابلیت اتصال به ترازوهای دیجیتال و تعیین مقدار دقیق خوراک کودکان خصوصا در سنین اولیه رشد از دیگر ویژگی های این دستگاه به شمار می رود.
این اختراع ضمن دریافت تائیدیه علمی، فنی و اقتصادیِ قطعی (تائیدیه قطعی) از پارک علم و فناوری پردیس، موفق به ورود به تالار فرابورس شده و آماده سرمایه گذاری از سوی صاحبان صنعت است.

** اختراع خنک ساز هوشمند آب کولرهای آبی
شاهبداغی در حال حاضر مشغول کار روی یک پروژه جدید در زمینه ارتقاء کارایی و اثربخشی و بازدهی کولرهای آبی است که به گفته وی، در صورت نهائی شدن تحول بزرگی در زمینه کولرهای آبی به وجود خواهد آمد و تیم مشاورش برای به نتیجه رساندن و نهایی کردن آن به طور همزمان با دو شرکت تولیدی لوازم خانگی در همین زمینه وارد مذاکره شده اند.
وی اظهار کرد: این دستگاه با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه های برق و آب، تولید هوشمندانه هوای بسیار خنک و مطبوع، ارتقاء کارایی کولرهای موجود، کم کردن زمان روشن ماندن کولر و کاهش استهلاک کولرهای آبی، افزایش کیفیت زندگی و ایجاد رفاه بیشتر برای خانواده ها طراحی و ساخته شده است.
به گفته وی، نمونه ساخته شده این محصول به صورت آسان نصب شو طراحی شده است، به نحوی که کاربران معمولی نیز می توانند این دستگاه را تهیه کنند و به آسانی و در کمتر از چند دقیقه نصب نمایند و هم می تواند در خطوط تولید کارخانجات تولید لوازم خانگی و بدون نیاز به تغییرات در خطوط تولید کولر، به آسانی نصب شود.
این مخترع مصرف کم انرژی، سرعت بسیار بالا در ایجاد سرما، قابلیت حمل و نقل و سهولت در نصب و راه اندازی را از جمله ویژگی های حرفه ای طراحی صنعتی این دستگاه ذکر کرد و گفت: بازده و توان این مجموعه متغیر و قابل تنظیم و انتخاب است.
شاهبداغی با بیان این که کیفیت، مطبوع بودن و سرمای مناسب هوای تولید شده توسط کولر آبی به طور کاملاً مستقیم به دمای آب بستگی دارد و در صورت کاهش دما و سرد شدن آب داخل مخزن کولر، هوای تولیدی خنک تر با کیفیت و مطبوع خواهد شد.
وی گفت: این دستگاه یک سیستم خنک کننده هوشمند، سبک و قابل حمل است که با کاربرد بسیار سریع و استثنائی در داخل مخزن اصلی آب کولر نصب می شود.
این دستگاه یک مجموعه کاملِ سرما ساز با قدرت خنک کنندگی بالا می باشد که با ساخت سیستم سرمایش سفارشی در ابعاد و طرح اختصاصی با قابلیت تبادل سرما در آب در حال مصرف، همراه با طراحی و اجرای یک سیستم سرماساز کاملاً الکترونیکی به صورت یک مجموعه ترکیبی اقدام به تولید سرما می کند و با بازدهی بسیار بالا سرمای تولید شده را به آب موجود در مخزن کولر انتقال داده و ضمن کاهش دمای آب باعث افزایش سرمای هوای تولید شده می شود.
به گفته این مخترع جوان، سیستم خنک کننده هوشمند بدون هیچ بخش متحرکی، کاملاً بی سر و صدا، بدون لرزش و سایر اثرات مکانیکی و با طول عمر بسیار بالا و بی نیاز از تعمیر و نگهداری طراحی و ساخته شده است.
وی ادامه داد: این محصول قابلیت استفاده و ارتباط با سیستم اینترنت اشیا (IOT) را به عنوان ابزارهای اندازه‌گیری، برنامه ریزی، ارسال و دریافت اطلاعات و کنترل هوشمند دارا می باشد و کاربر می تواند از طریق تلفن همراه خود کلیه برنامه ریزی ها، زمان بندی ها و فرمان های خود را به سیستم خنک کننده هوشمند آب کولر ارسال و دریافت نماید و همچنین می تواند روی خود کولر نیز از این طریق از هر نقطه ای کنترل های لازم را اعمال کند.

**اختراع درخت هوشمند خورشیدی با امکانات جانبی
شاهبداغی همچنین در حال حاضر به دنبال تاییدیه پارک علم و فناوری برای اختراع درخت هوشمند خود است، درختی با امکانات جانبی که ضمن دارا بودن معیارهای نوین زیبائی شناسی در زمینه محیط زیست و انرژی های نو، از کاربرد بسیار شهری نیز برخوردار است.
وی که اختراع کاربردی خود را در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسانده و شهرداری تهران نیز آن را تائید کرده است، به مزایای طرح خود اشاره کرد و گفت: درخت هوشمند شهری انرژی زا (خورشیدی) یک درخت الکترونیکی هوشمند و زیباست که از نظر فیزیکی نیز شبیه یک درخت طبیعی است.
این مبتکر جوان افزود: این درخت هوشمند با تلفیق و بهره گیری از هنر، نور و فناوری برای زیباسازی و ارتقاء هر چه بیشتر امکانات جامعه و به عنوان نمادی از شهر هوشمند طراحی و ساخته شده است.
وی ادامه داد: این درخت مصنوعی علاوه بر ایجاد روشنائی رایگان و نامحدود در طول شب در محیط اطراف، می تواند انواع مختلف تلفن همراه، دوربین های عکاسی و فیلمبرداری، انواع تبلت، آی پد و آی پاد و لپ تاپ را با کیفیت اصلی شارژ نماید.
وی دارا بودن یک نرم افزار جامع و اختصاصی، مجهز بودن به نمایشگر 7segment ،LEDو LCD، دارا بودن ساعت و تقویم، مجهز بودن به دماسنج دیجیتال، دارا بودن امکان پخش موسیقی ملایم، امکان معطر سازی و ویتامینه کردن محیط اطراف، مجهز بودن به سیستم RTC و امکان پخش اذان به وقت محلی و در مکان نصب شده به صورت هوشمند، مجهز بودن به سیستم هوشمند محافظ باتری و مجهز بودن به کلیه امکانات استاندارد نرم افزاری و سخت افزاری را از امکانات و قابلیت های این محصول برشمرد.
شاهبداغی همچنین امکان استفاده از سیستم تصفیه هوا و تولید اکسیژن روی درخت، قابلیت ارائه خدمات در زمینه سلامتی و بهداشت و تغذیه به شهروندان و تعیین وضعیت بدنی از طریق قد و وزن (BMI)، قابلیت حمل و نقل و سهولت در نصب و راه اندازی و مجهز بودن به دوربین مدار بسته جهت اطلاع رسانی و رصد آنلاین وضعیت درخت را از دیگر ویژگی های این درخت هوشمند شهری ذکرکرد.
وی ادامه داد: این درخت می تواند به صورت هوشمند مناسبت های ملی و مذهبی را تشخیص داده و از طریق نمایشگرها و سیستم صوتی خود برنامه های مرتبط را پخش کند، به صورتی که این برنامه ها می توانند با توجه به صلاحدید مالک درخت به صورت اختصاصی و بی سیم نیز بروز رسانی و پخش شوند.
به گفته این مخترع جوان کشورمان، قابلیت حمل و نقل و سهولت در نصب و راه اندازی از جمله ویژگی های طراحی صنعتی این درخت می‌باشد و ضمن اینکه امکان اتصال و بهره مندی همزمان چند مصرف کننده به این درخت انرژی زا میسر است.
وی گفت: این درخت علاوه بر مجهز بودن به اینترنت پرسرعت بی سیم ( Wifi) ، قابلیت استفاده به عنوان باجه اینترنت همگانی با نمایشگرهای گرافیکی رنگی و چندلمسی را نیز می تواند داشته باشد و از طریق نمایشگرهای اصلی درخت امکان پخش انواع برنامه ها، اخبار و اطلاع رسانی ها نیز فراهم است.
این مخترع جوان ادامه داد: طرح اولیه و آزمایشی این محصول سال 1390 به اداره ثبت اختراعات ارائه شد و پس از بررسی و دریافت تائیدیه علمی و فنی موفق به دریافت گواهینامه ثبت اختراع شده است.
وی گفت: مزیت بسیار مهم و خلاقانه ی درخت هوشمند شهری، شارژ‍ بی سیم کلیه تلفن های همراه، تبلت ها و غیره با انواع مدل ها و برندهای مختلف می باشد و حتی تلفن های همراه هوشمند و معمولی که به خودی خود امکان دریافت شارژ بی سیم را ندارند ، توسط این درخت به صورت بی سیم شارژ خواهند شد و همچنین امکان تصفیه هوای محیط اطراف این محصول نیز از قابلیت های پیش بینی شده برای اجرا در آن است.
به گفته این مخترع، درخت هوشمند شهری علاوه بر ایجاد روشنائی شهری و خیابانی خلاقانه و هنری، به عنوان یک شارژر هوشمند و سبز کلیه نیازهای شهروندان را برآورده کرده و به عنوان نمادی از شهر هوشمند تلقی می گردد.
وی کلیه پارک ها، بوستان ها و فضاهای سبز، محوطه ی ایستگاه های مترو، بسیاری از محوطه های اداری از جمله محوطه ساز مان ها، ادارات، شرکت ها، شهرداری ها، دانشگاه ها و دانشکده های سراسر کشور و مدارس و آموزشگاه ها، نقاط مختلف فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و پایانه ها، اماکن مذهبی، مساجد و حرم ها، محوطه خیابان ها و محل های رفت و آمد شهروندان، لابی هتل ها، جاده های بین شهری، محوطه ترمینال های تاکسی و اتوبوسرانی شهری، ورودی پاساژها و مراکز خرید، سینماها، موزه ها و همچنین نقاط مختلف اماکن گردشگری، توریستی را از جمله اماکنی دانست که این دستگاه قابلیت نصب دارد.
شاهبداغی با بیان اینکه، ایده پردازی این طرح سال 1387 در ذهنش شکل گرفت، گفت: اظهارنامه این درخت هوشمند طراحی شده در سال 1390 به اداره کل مالکیت صنعتی ارائه شد و در سال 1391 نیز به ثبت رسید.
وی در ادامه هزینه نمونه سازی اولیه این طرح را 360 میلیون ریال ذکر کرد و با تاکید بر این که برای طراحی این درخت از جایی کمک نگرفته ام، اظهارکرد: تمام وسائل مورد نیاز برای این طرح را به صورت قرض از منابع مختلف تامین و پس از اینکه طرح از سوی اداره ثبت مالکیت تایید شد، لوازم را برگرداندم.
شاهبداغی با اشاره به مزایای طرح خود نسبت به نمونه خارجی آن نیز گفت: این درخت هوشمند نسبت به نوع خارجی خود از امکانات فنی و رفاهی بیشتری از جمله شارژ بی سیم انواع تلفن های همراه و تبلت ها برخوردار است.
علمی**1836**2017**
کد N1316878

وبگردی