آفتاب
مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد خبر داد

500 هزار دختر در شرف ازدواج/ پرداخت 90 هزار کمک هزینه ازدواج

500 هزار دختر در شرف ازدواج/ پرداخت 90 هزار کمک هزینه ازدواج

تهران - ایرنا - مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد از پیش بینی 160 میلیارد تومان برای تامین جهیزیه نوعروسان کمیته امداد خبر داد و گفت: حدود 500 هزار دختر تحت پوشش این نهاد در شرف ازدواج هستند که سالانه بین 10 تا 15 درصد آنها ازدواج می‌کنند.

رضا نوروزی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: کمیته امداد حدود یک میلیون و 750هزار خانوار مستمر تحت پوشش دارد که این تعداد حدود 4 میلیون نفر می‌شوند، در بین این افراد حدود 500 هزار دختر در شرف ازدواج هستند که سالانه بین 10 تا 15 درصد آنها ازدواج می‌کنند.
وی ادامه داد: ما خودمان را مکلف می‌دانیم در ترویج ازدواج در بین دختران تحت پوشش و یک قسمتی هم در مورد ازدواج زنان سرپرست خانوار فعالیت ‌کنیم.
نوروزی اضافه کرد: کمیته امداد، سالانه بیش از 80 تا 90 هزار کمک هزینه ازدواج پرداخت می‌کند که معمولا هم در این سالها اقداماتی انجام دادیم ولی منابع ما با مشکل مواجه شد و جهیزیه‌های پشت نوبتی را بوجود آورده است.
وی گفت: هم اکنون سرانه‌های ما برای جهیزیه تا 4 میلیون تومان به صورت بلاعوض و 5 میلیون به صورت قرض‌الحسنه در صورت تأمین منابع است، اما حداقل مبلغی که به هر نوعروس داده می‌شود، 2 میلیون تومان به صورت بلاعوض است. درحال ‌حاضر حدود 75 هزار دختر تحت پوشش داریم که عقد کرده‌اند و منتظر دریافت جهیزیه هستند که بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.
مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) تاکید کرد: در این زمینه طرح‌های مختلفی وجود دارد که بخش صدقات، خَیِّران و حامیان طرح اکرام در این زمینه فعالیت می‌کنند.
وی در مورد میزان مشارکت های مردمی در این طرح اضافه کرد: طرح آینه شمعدان طرح نو و جدیدی است که با مساعدت حدود 40 تا 50 موسسه خیریه و مذهبی و مشارکت کمیته امداد انجام می شود.
نوروزی افزود:‌امیدواریم بتوانیم با استفاده از منابع کمک های مردمی به صورت بسیار خوب و با تخفیفات ویژه از کارخانجات ایرانی اقلامی را خریداری کنیم، در این زمینه پیش‌بینی‌های خوبی انجام شده و به صورت محدودی هم این طرح آزمایش شده است.
نوروزی افزود: کمیته امداد از تمام ظرفیت‌ها، هم از ظرفیت های فردی و هم از ظرفیت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی از تعاملاتی که با دولت دارد، برای رفع نیاز محرومان استفاده می‌کند.
این مدیر کل کمیته امداد اظهار کرد هر فرصتی در کشور ایجاد شود که ما بتوانیم حتی بدون مشارکت کمیته امداد، منابعی را برای محرومان جذب کنیم، ما از آن استقبال می‌کنیم. متوسط سه میلیون تومان جهیزیه با هم‌افزایی که در این طرح ایجاد می‌شود در نظر گرفته شده که امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد، این مبلغ تأمین شود.
وی خاطرنشان کرد: معمولا آمارهای سازمان‌های مردم‌نهاد یا هر سازمانی که در حوزه فقر کار می‌کند، با آمارهای ما همپوشانی دارند و خیلی از خیریه‌هایی هم که درسطح کشور هستند، تنها به مددجویان کمیته امداد کمک می‌کنند و خودشان به بحث شناسایی اصلا وارد نمی‌شوند.
مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) تاکید کرد: امسال در کل کشور، پیش‌بینی ما برای جهیزیه 160 میلیارد تومان است که نسبت به سال های گذشته تا دو برابر افزایش را نشان می دهد.
اجتمام**3377 ** 1569
کد N1316528

وبگردی