آفتاب

تقابل ترکیه و واتیکان به دنبال اظهارات اخیر پاپ

تقابل ترکیه و واتیکان به دنبال اظهارات اخیر پاپ

تهران – ایرنا - معاون نخست وزیر ترکیه، اظهارات اخیر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان درباره نسل کشی ارامنه را محکوم و آن را حاصل نگرش دوران جنگ های صلیبی توصیف کرد. در مقابل، سخنگوی واتیکان هم در مقام دفاع از اظهارات اخیر پاپ واکنش نشان داد.

به گزارش ایرنا، با وجود آنکه پیش بینی می شد پاپ در سفر به ارمنستان از ایجاد مناقشه های دیپلماتیک با ترکیه جلوگیری کند، وی در سخنرانی روز جمعه خود در جمع مقام های ارمنستان، از واژه «نسل کشی» برای توصیف قتل ارمنی ها به دست ترک های عثمانی در جنگ جهانی اول استفاده کرد.
تارنمای خبری روزنامه «گاردین» امروز (یکشنبه) به بازتاب واکنش معاون نخست وزیر ترکیه به اظهارات اخیر پاپ پرداخت.
«نورالدین جانیکلی» ضمن اظهار تاسف عمیق بابت اظهارات پاپ فرانسیس، او را به داشتن نگرش دوران جنگ های صلیبی متهم کرد.
معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه سخنان امروز خود با دروغین خواندن اظهارات پاپ، افزود : همه حقیقت را می دانند. ما همه می دانیم، تمام جهان می داند و ارمنستان هم می داند.
ترکیه استفاده از واژه نسل کشی برای مجموعه رویداد های جنگ جهانی اول را برنمی تابد و آن را حاصل بزرگنمایی مورخان توصیف می کند.
آنکارا تاکید دارد که امپراتوری عثمانی نیز در این درگیری ها تلفات بسیاری را متحمل شده که در نهایت به فروپاشی این دولت انجامیده است.
فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان هم امروز بالافاصله به اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه واکنش نشان داد. خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از این مقام واتیکان نوشت که متن سخنرانی و اظهارات پاپ هیچ یک نشان دهنده موضع خصمانه علیه ترکیه نیست و پاپ خواستار دوستی و صلح میان ترکیه و ارمنستان است.
سخنگوی واتیکان این اتهام که پاپ ذهنیت دوران جنگ های صلیبی را دارد، رد و تاکید کرد که وی هیچ سخنی علیه مردم ترکیه بر زبان نیاورده است.
نخستین جنگ صلیبی در سال 1906 به دستور پاپ اوربان دوم آغاز شده بود. پاپ فرانسیس پیش از این نیز در سال 2015 قتل عام ارمنی ها را نخستین نسل کشی قرن بیستم خوانده بود. ترکیه در آن زمان سخنان پاپ را یک تهمت غیرقابل قبول توصیف کرد و در اعتراض به این سخنان، سفیر خود را از واتیکان فراخواند و به مدت 10 ماه او را از حضور در سفارت این کشور منع کرد.
پاپ فرانسیس که از روز جمعه سفر خود به ارمنستان را آغاز کرده بود، امروز پس از دیدار با اسقف های ارمنی به کشورش بازمی گردد.
اروپام**9386**1572
کد N1316388

وبگردی