آفتاب

دبیرکل سازمان ملل طرف های درگیر در سودان جنوبی را به مذاکره فراخواند

دبیرکل سازمان ملل طرف های درگیر در سودان جنوبی را به مذاکره فراخواند

تهران- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل با اشاره به بی خانمان شدن و فرار هزاران نفر از ساکنان 'وائو' در شمال غرب سودان جنوبی در درگیری های اخیر بین نیروهای دولتی و گروه های مسلح، طرف های درگیر را به حل مناقشه های سیاسی از طریق گفت وگو فراخواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، 'بان کی مون' روز شنبه در بیانیه ای، درگیری اخیر بین نیروهای ارتش آزادیبخش خلق سودان جنوبی و گروه های مسلح را محکوم کرد و از طرف های درگیر خواست تا برای حل منازعات سیاسی شان، با انجام گفت وگو موافقت کنند.
بان همچنین از هیات سازمان ملل در سودان جنوبی به خاطر برداشتن گام های موثر در حمایت از غیرنظامیانی که از خانه و شهر خود در وائو گریخته اند، تقدیر کرد.
مشخص نیست این گروه های مسلح چه کسانی هستند و دولت سودان جنوبی نیز تاکنون درباره آنها توضیحی نداده است.
کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی درباره شرایط انسانی بی خانمان ها، از فرار هزاران غیرنظامی از وائو خبر داد.
مناقشه میان شمال و جنوب سودان از سال 1995 تا 2005 منجر به دو جنگ داخلی و جان‌ باختن دستکم 2 میلیون تن شد.
استمرار جنگ داخلی و فشار بین المللی باعث شد 'عمر البشیر' در سال 2005 با شورشیان جنوب قرارداد صلح امضا کند.
دولت سودان طبق توافقنامهٔ صلحی که در ژانویه 2005 در کنیا امضا کرد و به جنگ داخلی دوم سودان پایان داد، به بخش جنوبی سودان این حق را داد که بین اتحاد با بخش شمالی یا استقلال کامل از آن، یکی را انتخاب کند.
بر اساس این توافقنامه قرار شد در ژانویه 2011 همه ‌پرسی برای تعیین تکلیف قسمت جنوبی برگزار شود.
در 9 ژانویهٔ 2011 مردم جنوب سودان برای شرکت در همه پرسی استقلال از بخش شمالی این کشور، به پای صندوق‌ های رای رفتند که نتیجه آن، حمایت از استقلال جنوب سودان و تاسیس کشور جدید سودان جنوبی بود.
مشکلات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، فقدان زیرساخت‌ های لازم برای توسعه، ادامه اختلافات مرزی با شمال، به ‌ویژه در مناطق نفتی و وجود گروه‌های مسلح شورشی از مشکلاتی است که سودان جنوبی با آن دست و پنجه نرم می کند.
شبس** 1088 **1488 **
کد N1315363

وبگردی