آفتاب

الهام علی اف: قوانین بین المللی در مناقشه قره باغ بی اثر است

الهام علی اف: قوانین بین المللی در مناقشه قره باغ بی اثر است

باکو – ایرنا – الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان گفت ، قوانین بین المللی در مناقشه قره باغ کوهستانی بی ا ثر است .

به گزارش ایرنا ، رئیس جمهوری آذربایجان روز شنبه طی سخنانی در مراسم تحویل واحدهای مسکونی به جمعی از خانواده های نظامی بمناسبت روز ارتش ملی این کشور افزود : جمهوری آذربایجان تلاش های دیپلماتیک و سیاسی خود را برای حل مسالمت آمیز این مناقشه ادامه خواهد داد .
الهام علی اف ارمنستان را به اشغال سرزمینهای جمهوری آذربایجان متهم کرد و گفت ، ایروان وقتی که تحت فشارهای بین المللی قرار می گیرد ، دست به خرابکاری می زند .
وی حل مناقشه قره باغ کوهستانی را فقط در قالب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان امکان پذیر دانست و گفت : جمهوری آذربایجان هرگز به ایجاد دومین دولت ارمنی در سرزمینهای خود اجازه نخواهد داد .
رئیس جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که مناقشه قره باغ کوهستانی باید در چند مرحله حل و فصل شود تصریح کرد: در مذاکرات وین برای حل مناقشه شرایط ارمنستان رد شده است .
الهام علی اف دیدار اخیر رئیسان جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و روسیه در شهر سنت پترزبورگ را برای حل مناقشه قره باغ مثبت ارزیابی کرد .
مناقشه میان دو کشور قفقاز جنوبی در سال 1988میلادی به دلیل تلاش های ارمنستان برای الحاق بخشی از سرزمین های آذربایجان آغاز و در سال 1992 میلادی به درگیری نظامی میان دو کشور انجامید.
طی این نبردها قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان دیگر جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستان در آمد.
پس از آن چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره این مناقشه که خواستار خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمین های آذربایجان است تا به حال اجرا نشده است.
تلاش های میانجیگری بیش از20 سال گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک آمریکا ، روسیه و فرانسه برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی نتیجه ای نداشته است.
درگیری های شدید اوائل ماه آوریل گذشته میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی هر دو طرف مناقشه شد، میانجیگران بین المللی را وادار به افزایش تلاش های میانجیگری برای حل و فصل این مناقشه کرده است.
خاورم **337 شبس 1488 **
کد N1315156

وبگردی