آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

زیر پوست ساده‌ترین آرامگاه باشکوه ایران/ ذوقی که زود کور می‌شود

زیر پوست ساده‌ترین آرامگاه باشکوه ایران/ ذوقی که زود کور می‌شود

ساده‌ترین آرامگاه باشکوه ایران را می‌توان آرامگاه‌های خالد نبی، عالم بابا و چوپان آتا دانست که در عین سادگی و زیبایی، شلختگی پذیرایی از مسافران ذوق گردشگران را کور می‌کند!

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: استان گلستان در همه فصول سال رنگارنگ است. از پاییز هزار رنگ جنگل‌هایش گرفته تا سرسبزی طبیعتش در بهار و تابستان. چه در گرما که می‌توان به بالای کوه‌هایی با پوشش مرتعی رفت و چه در سرما که می‌توان یخ را زیر پا شکست.

در هر زمان از سال جاذبه‌های گردشگری استان گلستان مهمانان داخلی و خارجی زیادی دارد.

در طول مسیر گرگان به آرامگاه خالد نبی، مزرعه‌های گندم و جوی بسیاری وجود دارد

همین که قطار صبح خیلی زود به گرگان می‌رسد برای رفتن به آرامگاه خالد نبی باید رفت به سمت شهرستان کلاله. از گرگان تا کلاله و روستای گچی سو حدود یک ساعت و نیم راه است که یا باید با خودروی شخصی این مسیر را طی کرد و یا باید یک بار تا گنبد کاووس سوار بر تاکسی‌های خطی شد و یک بار هم تا کلاله.

از آنجا به بعد باید  با راننده‌های تاکسی به توافق رسید تا گردشگران را به آرامگاه خالد نبی برسانند و برگردانند. چون راه طولانی است و هیچ وسیله‌ای برای رفت و آمدهای معمول وجود ندارد.

آرامگاه خالد نبی

اگرچه آرامگاه‌های خالد نبی، عالم بابا و چوپان آتا مهمترین جاذبه گردشگری استان گلستان است اما جای خالی تدبیر متولیان میراث فرهنگی برای انجام تورهای گردشگری به این بخش از جاذبه‌های استان دیده می‌شود و نمی‌توان تور گردشگری استانی پیدا کرد که بتوان هر زمان گردشگر خواست در آن تور ثبت نام کرده و تا آرامگاه رفت.

اگر هم چنین تورهایی وجود داشته باشد برای آن اطلاع رسانی نشده است.

آرامگاه چوپان آتا بر فراز کوهی رو به کوهستان سرسبز

نزدیک «آی تمر» از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه «گوگجه داغ» که در بین مردم به قله «قدرت» نیز معروف است، آرامگاه خالد نبی واقع شده است. این آرامگاه به همراه آرامگاه چوپان آتا و عالم بابا مجموعه‌ای هستند که در کنار زیبایی‌های کوهستانی این منطقه واقع شده‌اند.

آنچه که در تصاویر منتشر شده از این آرامگاه‌ها در سایت‌های مختلف وجود دارد مربوط می‌شود به آرامگاه چوپان آتا که بر فراز قلعه کوه گوگجه واقع شده و رو به کوهستان‌های سبز رنگ قرار دارد.

اما زیرپوست زیبایی‌های این مهمترین جاذبه گردشگری گلستان امکانات نه چندان زیبایی است که برای گردشگران بوجود آورده‌اند. این امکانات شامل اقامتگاه‌ها و مغازه‌هایی می‌شود که وظیفه خدمت رسانی به گردشگران را دارند.

مغازه‌هایی که بی‌هیچ تدبیری طوری کنار هم رشد کرده‌اند که مجموع آنها کنار هم فضای شلخته‌ای را به وجود آورده است.

آرامگاه عالم بابا

برای اسکان زائران و گردشگران ۳۳ باب زائرسرا ایجاد شده که برای استفاده از آنها تنها کافی است کارت شناسایی ارائه شود.

از این تعداد زائرسرا ۱۱ باب کاشی کاری شده است. این زائرسراها از سال ۸۷ احداث شده و در سال ۸۹ ساخت آن به پایان رسید و هر ساله در ایام بهار بیشترین زائر را دارد.

این زائرسراها تنها اتاق‌های در بسته‌ای هستند که هیچ امکاناتی در آنها وجود ندارد و به دلیل استفاده زیاد گردشگران، بهداشت از آنها فاصله گرفته است. این را می‌توان از رنگ و روی زائرسراها مشاهده کرد.

در کنار این زائرسراها ۱۴ باب سرویس بهداشتی ایجاد شده که اگرچه تعدادی از آنها تازه ساخت است اما در بیشتر ساعات شبانه روز آب مصرفی آن قطع است چرا که آب مصرفی این محدوده با تانکر پر می شود. 

همه این موارد را باید به تعداد زیاد مغازه‌هایی اضافه کرد که در کنار زائرسراها ایجاد شده‌اند و دو برابر مساحت هر مغازه در فضای بیرونی وسایل و خوراکی چیده شده است.

امکاناتی که برای گردشگران فراهم شده به حدی نازیباست که در تعارض با زیبایی و سادگی باشکوه‌ترین آرامگاه استان گلستان قرار دارد.

آرامگاه‌هایی با سادگی زیاد توانسته با همین ویژگی گردشگران را به سمت خود جذب کند اما در کنارش اقامتگاه‌هایی که برای حضور گردشگران فراهم شده، هیچ نشانی از زیبایی ندارند.

کد N1314000

وبگردی