آفتاب
کره جنوبی تایید کرد

پیونگ یانگ قادر به پرتاب موشک‌های با برد سه هزار و 500 کیلومتر است

پیونگ یانگ قادر به پرتاب موشک‌های با برد سه هزار و 500 کیلومتر است

پکن - ایرنا - ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی قادر است موشک های قاره پیمای «موسودان» را با برد سه هزار و 500 کیلومتر پرتاب کند.

به گزارش ایرنا، این تازه ترین موضعگیری ارتش کره جنوبی پس از آن است که کره شمالی دوم تیر ماه جاری دو فروند موشک میان برد موسودان را به فاصله چند ساعت از یکدیگر پرتاب کرد.
موشک هایی را که کره شمالی در روز چهارشنبه گذشته اقدام به شلیک آن کرد یکی تا ارتفاع یکهزار کیلومتر و دیگری تا ارتفاع 400 کیلومتر به هوا برخاست و گفته می شود موشک دومی در دریا سقوط کرده است.
اگرچه گزارش شده که پرتاب ها ناموفق بوده است اما کره جنوبی و ژاپن می گویند این اولین بار است که یک موشک بالستیک کره شمالی تا ارتفاع یکهزار کیلومتری بالا می رود.
ارتش کره جنوبی اعلام کرده است که پرتاب های اخیر ثابت می کند که موشک های بالستیک کره شمالی می تواند بردی بین سه تا سه هزار و 500 کیلومتر داشته باشد.
شاید به همین دلیل بود که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پس از این پرتاب ها آنها را موفقیت آمیز توصیف کرد و هشدار داد این کشور می تواند پایگاه های آمریکا را در اقیانوس آرام از جمله در «گوام» هدف قرار دهد.
منابع نظامی کره جنوبی پیشتر پیش بینی کرده بودند که کره شمالی نزدیک به 50 فروند از این موشک ها در اختیار داشته باشد.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی در گزارشی آورده است که کره شمالی این بار به دنبال این بود که سطح ارتفاع موشک های خود را مورد ارزیابی قرار دهد و بیش از آنکه به برد موشک ها تمرکز کند به ارتفاعی که گرفته است، توجه داشت.
همزمان گزارش شده است که کره شمالی به ارتفاع موشک های شلیک شده توجه زیادی می کند تا یقین حاصل نماید برای نصب کلاهک های هسته ای تحت فشار بالای هوا در ارتفاع آماده شده اند.
اولین موشک موسودان کره شمالی که از سال 2007 میلادی در خدمت ارتش بوده است پانزدهم آوریل امسال مصادف با سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» بنیانگذار این کشور پرتاب شد.
این کشور به دلیل آزمایش چهارم هسته ای که دی ماه سال گذشته انجام داد و همچنین پرتاب های پی در پی موشک، تحت شدیدترین تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.
آساق**231**1597
کد N1313879

وبگردی