آفتاب

ابراز نگرانی فعالان حقوق بشر درباره آینده کودکان جهاد نکاح

ابراز نگرانی فعالان حقوق بشر درباره آینده کودکان جهاد نکاح

تهران- ایرنا- فعالان مرتبط با پرونده حقوق بشر در عراق، از سرنوشت صدها کودکی که حاصل ازدواج اجباری زنان عراقی با تروریست های داعش تحت عنوان 'جهاد نکاح' هستند، ابراز نگرانی کردند.

به نوشته پایگاه خبری عراقی المسله، فعالان حقوق بشر معتقدند این عده از کودکان که هیچ گونه شناسنامه و اوراق هویت رسمی ندارند، نسل بعدی تروریستها را تشکیل خواهند داد.
'بشری العبیدی' عضو کمیسیون عالی حقوق بشر گفت: پدیده ازدواج زنان عراقی با تروریست های مسلح، به شهر فلوجه محدود نمی شود بلکه در تمام مناطق اشغال شده توسط داعش در استان های نینوا، صلاح الدین و الانبار به چشم می خورد.
العبیدی افزود: در این مناطق تعدادی از دختران تأکید کرده اند که با موافقت پدر و مادرشان و پس از تهدید گروه های تروریستی به قتل سایر اعضای خانواده در صورت مخالفت، مجبور به ازدواج با تروریست ها شده اند.
'کامل امین' سخنگوی سابق وزارت حقوق بشر عراق هم گفت: در مناطقی که در ابتدای جنگ فرقه ای به اشغال القاعده درآمدند نیز، همین موضوع تکرار شده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت حقوق بشر عراق چندین مورد ازدواج با عناصر گروه تروریستی را در استان دیالی مشاهده کرده اند.
امین گفت: تعدادی از پدران و خویشاوندان زنانی که مجبور به ازدواج با تروریست ها شده اند، پس از آغاز عملیات نظامی و هلاکت تعدادی از تروریست ها و فرار بقیه به مناطق دیگر، کودکان را به اسم خودشان ثبت کرده اند.
وی افزود: برخی مردان خانواده مجبور شده اند با جعل شناسنامه و اسناد هویتی برای این کودکان به نام خود شناسنامه بگیرند تا بتوانند بعدا آنها را به مدرسه بفرستند.
گروه تروریستی داعش در اوت 2014 ( مرداد 1393) به شمال غربی عراق حمله کرد و بسیاری از زنان و دختران از جمله زنان و دختران ایزدی را به سوریه برد.
پیشتر، گزارش های فراوانی از تجاوز و بردگی زنان ایزدی برای نیروهای داعش منتشر شده بود.
گزارشِ کارگروه سازمان ملل نشان می دهد که هنوز سه هزار و 200 زن و کودک ایزدی در اسارت داعشیان هستند.
در این گزارش 41 صفحه ای، به بازارهای برده داری داعش اشاره و یادآوری شده است که زنان و دختران ایزدی در این بازارها فقط به ستیزه جویان داعش فروخته می شوند.
این گزارش همچنین به تاسیس بازار برده داری آنلاین در یک سال اخیر و مزایده زنان و دختران ایزدی در این تارنماها اشاره می کند.
مسئول امور ایزدی ها در اقلیم کردستان عراق، روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای عراقی 354 زن ایزدی را از اسارت گروه تروریستی – تکفیری داعش در شهر فلوجه آزاد کردند.
گروه تروریستی داعش، زنان و دخترانی را که از جهاد نکاح با عناصر آن امتناع کنند اعدام می کنند یا در ملاءعام شلاق می زنند.
خاورم**9366**1485
کد N1313285

وبگردی