آفتاب

نتایج اولیه همه پرسی انگلیس از پیشتازی موافقان اتحادیه حکایت دارد

نتایج اولیه همه پرسی انگلیس از پیشتازی موافقان اتحادیه حکایت دارد

شمارش آرای همه پرسی انگلیس در حالی آغاز شده که گزارش‌های اولیه از پیشتازی اندک حامیان ماندن این کشور در اتحادیه اروپا حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های انگلیس، مردم بریتانیا روز ۲۳ ژوئن (۳ تیر) پای صندوق رفتند تا در مورد ماندن یا جداشدن کشورشان از اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند.

برگزارکنندگان این همه پرسی می‌گویند نتیجه همه‌پرسی احتمالا تا سحرگاه جمعه ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) مشخص خواهد شد مگر این‌که فاصله آراء بسیار کم باشد.

بر این اساس دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، به احتمال خیلی زیاد صبح جمعه و در پی اعلام نتیجه همه‌پرسی سخنرانی خواهد کرد. محل این سخنرانی هم به احتمال زیاد بیرون اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر خواهد بود.

وی در قدم بعدی روز دوشنبه، یا در صورت تقاضای نمایندگان برای برگزاری جلسه فوق‌العاده در روز جمعه یا شنبه، به پارلمان خواهد رفت تا در آن‌جا هم صحبت کند.

کامرون بارها اعلام کرده که حتی در صورت شکست در همه‌پرسی هم از مقام خود استعفا نخواهد داد؛ او خواهان ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا است. اما انتظار عمومی این است که در صورتی که مردم بریتانیا پیشنهاد نخست وزیر مبنی بر ادامه عضویت را نادیده بگیرند، وی از این فرصت برای اعلام خروج خود از قدرت استفاده کند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که حتی اگر بریتانیا به خروج رای دهد این تصمیم بلافاصله عملی نخواهد شد و بریتانیا در این مرحله همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. اما روند خروج شروع می‌شود.

با وجود این، برخی نظرسنجی‌ها که  در بیرون حوزه‌های اخذ رای صورت گرفته، از پیشتازی بسیار اندک حامیان ماندن در اتحادیه اروپا حکایت دارد.

کد N1312640

وبگردی