آفتاب

پل بند تاریخی گرگر پاکسازی شد

پل بند تاریخی گرگر پاکسازی شد

همشهری آنلاین: با عملیات پاکسازی و لایروبی پل بند گرگر از سوی شهرداری و شورای شهر شوشتر یکی از ورودی‌های آبدهی به آسیابهای آبشارهای شوشتر به نام سه کوره به طور کامل پاکسازی و میزان آب ورودی آن افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومي ميراث فرهنگي، مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر با اعلام این خبر گفت: در این عملیات که پس از ده سال و در مدت 10 روز با نظارت این پایگاه صورت گرفت تمامی رسوبات سالهای یاد شده و پسماندهای حاصل از سیل اخیر که در این منطقه تجمع یافته بود به طور کامل پاکسازی شد.

بیژن حیدری‌زاده بند گرگر را با قدمتی 1700 ساله اثری مهم در مجموعه بناهای آبی تاریخی شوشتر خواند که با قرارگیری بر فراز مجموعه آسيابها و آبشارها و مسدود کردن مسير رودخانه گرگر و اختلاف سطح بوجود آمده، آب رودخانه را به تونلهاي سه گانه مجموعه هدايت می‌کند.

وی مستندنگاری و بروزرسانی نقشه‌های 13 اثر مرتبط با سازه‌های آبی شوشتر همچون؛ آبشارها و آسیاب‌ها، بند میزان، بند خاک، برج کلاه فرنگی، نهرداریون، نهرگرگر، قلعه سلاسل، بندهای شادروان، شراب دار، عیار، بند ماهی بازان، پل لشکر را از دیگر اقدامات پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر اعلام کرد و گفت: مستندنگاری قلعه سلاسل که از سال گذشته آغاز شده رو به اتمام است و آثار دیگر به ترتیب از سوی کارشناسان پایگاه در حال پیگیری و انجام است.

حیدریزاده مستندنگاری و تهیه نقشه‌های خانه‌های تاریخی و شاخص شهر را بخشی دیگر از فعالیت‌های این پایگاه در راستای همکاری با اداره میراث فرهنگی شوشتر برشمرد و افزود: خانه پدری علامه شیخ شوشتری از جمله این خانه‌هاست که به لحاظ شاخص‌های معماری و مذهبی از مهمترین آثار شهرستان شوشتر به شمار می‌رود.

کد N1311721

وبگردی