آفتاب
شماری از مدیران شرکت های اروپایی در گفت وگو با ایرنا تصریح کردند:

نگران از برگزیت/ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روابط تجاری با این کشور را سخت می کند

نگران از برگزیت/ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روابط تجاری با این کشور را سخت می کند

لندن - ایرنا - شماری از فعالان اقتصادی و مدیران ارشد شرکت های بزرگ اروپایی حاضر در کنفرانس «مجمع انرژی آفریقا» در لندن، در آستانه همه پرسی تاریخی 23 ژوئن، ضمن ابراز نگرانی از آثار منفی برگزیت، بر لزوم ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در حالی روز پنجشنبه برگزار می شود؛ که لندن میزبان یکی از بزرگترین کنفرانس های حوزه انرژی در ارتباط با قاره آفریقا است.
برخی از فعالان اقتصادی و مدیران ارشد شرکت های بزرگ تجاری که از سراسر جهان برای شرکت در کنفرانس «مجمع انرژی آفریقا»در این کنفرانس شرکت کرده اند تا با عرضه آخرین فناوری های خود سهم بیشتری از بازار آفریقا را بدست بیاورند، در این میان به شدت نگران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تاثیرات آن بر همکاری های اقتصادی با این کشور هستند.
«کنس جورگنسون» از شرکت «سمکو» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز نگرانی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، گفت: 'البته من به رای مردم انگلیس احترام می گذارم. آنها ممکن است مایل به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا باشند و من به عنوان یک شهروند دانمارکی از این انتخاب ناراحت نمی شوم. '
وی افزود: 'اما خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روابط تجاری با این کشور را به شدت سخت می کند. آنها (انگلیس) در حال حاضر هم از واحد پولی یورو استفاده نمی کنند و قوانین گمرک سختگیرانه ای دارند؛ بنابراین خروجشان از اتحادیه اروپا سبب می شود تا قوانین سخت گیرانه تری به اجرا گذاشته شود و من مطمئن نیستم که شرکت ما بتواند ریسک همکاری با انگلیس را بپذیرد یا نه.'
«استفانو بورسارلی» مدیر شرکت ایتالیای «آنسالدو بورسارلی» نیز با اشاره به تاریخ درگیری ها در اروپا و آنچه حضور موثر انگلیس در استقرار ثبات در این قاره خواند، گفت: به نظر من به نفع همه است که انگلیس در اتحادیه اروپا باقی بماند.
وی افزود: از دست دادن انگلیس برای همه زیان آور خواهد بود و در طولانی مدت بر پیکره این قاره آسیب می رساند.
این فعال اقتصادی نفوذ انگلیس در مجامع بین المللی را برای اهداف اقتصادی در اتحادیه اروپا حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: اگر انگلیس از این اتحادیه خارج شود، چشم اندازهای سیاسی و اقتصادی اروپا تغییر خواهد کرد.
خانم «آنا براوی» مشاور حقوقی شرکت «بروین» ضمن حمایت از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا به ایرنا، گفت: من ایرلندی هستم و به نظرم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پیامدهای بدی را بر اقتصاد کشورم (ایرلند) خواهد داشت و اختلافات میان ایرلند شمالی و جنوبی را شعله ور می کند.
وی همچنین دشوارتر شدن تردد میان انگلیس و کشورهای اروپایی را یکی از بزرگترین موانع همکاری های اقتصادی برشمرد و افزود: این مساله مستقیما بر شرایط اقتصادی افراد نیز تاثیر می گذارد.
خانم براوی در پاسخ به این سئوال که آیا به نظر او خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب برگزاری همه پرسی استقلال ایرلند شمالی از انگلیس خواهد شد یا نه گفت: به نظرم این مساله ای خواهد که حتما توسط مردم ایرلند بررسی خواهد شد. ایرلند شمالی و جنوبی طی سال های اخیر روابط خوبی با یکدیگر ایجاد کرده اند و اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، مساله استقلال ایرلند شمالی از انگلیس به صورت جدی بررسی خواهد شد.
برخی دیگر از شرکت های حاضر در این کنفرانس نیز که غالبا از کشورهای اروپایی بودند نیز با ارائه نظرات مشابهی، از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کردند.
با این حال برخی از شرکت کنندگان انگلیسی در این کنفرانس، به رغم اینکه کمتر از 24 ساعت به برگزاری همه پرسی نمانده اظهار داشتند که هنوز تصمیم شان را نگرفته اند.
'آنتونی تیلور' از شرکت «آکسا» در گفت و گو با ایرنا، گفت که ساکن شهر لستر است و فردا به شهرش باز می گردد تا رای اش را به صندوق بیندازد.
او گفت که هنوز تصمیمش را نگرفته و توضیح داد به همان اندازه که می تواند خودش را قانع کند که به نفع انگلیس است در اتحادیه اروپا بماند، به همان اندازه هم بر این باور است که باید از اتحادیه اروپا خارج شد.
وی در پاسخ به این سئوال که کدام گزینه را به صلاح آینده کشورش می داند، گفت: نخبگان سیاسی در انگلیس، آنچه به صلاح این کشور باشد را از صندوق های رای بیرون آورده و به مردم اعلام خواهند کرد، بنابراین من زیاد نگران انتخابم نیستم.
رای دهندگان انگلیسی فردا با انتخابی سرنوشت ساز برای کشورشان مواجه هستند؛ آنها باید میان ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کرده و آینده کشورشان را ترسیم کنند؛ انتخاب و فرصتی که به گفته سیاستمداران انگلیسی، «غیر قابل بازگشت» و تاثیرات آن از اولین ساعات روز جمعه پدیدار خواهد شد.
موافقان و مخالفان خروج از اتحادیه اروپا از فوریه گذشته، پس از آنکه دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، تاریخ برگزاری همه پرسی برگزیت را اعلام کرد تلاش کردند تا نظر رای دهندگان انگلیسی را به خود جلب نمایند.
چهار ماه مبارزه نفس گیر تبلیغاتی حامیان و مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت که از دید بسیاری از تحلیل گران، پرتنش ترین و فراگیرترین رقابت انتخاباتی تاریخ معاصر این کشور بوده است، روز چهارشنبه به پایان می رسد.
به دلیل ابعاد فراملی برگزیت، تاکنون شماری زیادی از نهادهای اقتصادی و مالی، سیاستمداران جهان خصوصاً رهبران اروپایی درارتباط با آن موضع گرفته‌اند.
بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی های اعلام شده از سوی رسانه های انگلیسی رقابت میان جناح موافق و مخالف خروج از اتحادیه اروپا شانه به شانه است.
گفته می شود که شرکت های کوچک انگلیسی بیش از شرکت های بزرگ و چند ملیتی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حمایت می کنند.
در صورتی که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود مذاکرات موسوم به «جدایی » میان انگلیس و اتحادیه اروپا آغاز شده و تمام سازوکارهای تجاری انگلیس بایستی دوباره تعریف شود.
اروپام**1**ن**1552
کد N1311529

وبگردی