آفتاب

پل بند تاریخی گرگر پاکسازی شد

پل بند تاریخی گرگر پاکسازی شد

تهران - ایرنا - مدیر پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر گفت: با عملیات پاکسازی و لایروبی پل بند گرگر، یکی از ورودی های آبدهی به آسیاب های آبشارهای شوشتر به نام سه کوره بطور کامل پاکسازی و میزان آب ورودی آن افزایش یافت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، بیژن حیدری زاده با اعلام بازسازی پل بند تاریخی گرگر شوشتر افزود: در این عملیات که پس از 10 سال و در مدت 10 روز با نظارت این پایگاه صورت گرفت، تمامی رسوبات سال های یاد شده و پسماندهای حاصل از سیل اخیر که در این منطقه تجمع یافته بود، بطور کامل پاکسازی شد.
وی بند گرگر با قدمتی 1700 ساله را اثری مهم در مجموعه بناهای آبی تاریخی شوشتر خواند که با قرار گیری بر فراز مجموعه آسیاب ها و آبشارها و مسدود کردن مسیر رودخانه گرگر و اختلاف سطح بوجود آمده، آب رودخانه را به تونل های سه گانه مجموعه هدایت می کند.
حیدری نژاد مستند نگاری و بروز رسانی نقشه های 13 اثر مرتبط با سازه های آبی شوشتر همچون آبشارها و آسیاب ها، بند میزان، بند خاک، برج کلاه فرنگی، نهرداریون، نهرگرگر، قلعه سلاسل، بند های شادروان، شراب دار، عیار، بند ماهی بازان، پل لشکر را از دیگر اقدامات پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر اعلام کرد و گفت: مستند نگاری قلعه سلاسل که از سال گذشته آغاز شد، رو به اتمام است و آثار دیگر به ترتیب از سوی کارشناسان پایگاه در حال پیگیری و انجام است.
وی مستند نگاری و تهیه نقشه های خانه های تاریخی و شاخص شهر را بخشی دیگر از فعالیت های این پایگاه در راستای همکاری با اداره میراث فرهنگی شوشتر برشمرد و افزود: خانه پدری علامه شیخ شوشتری از جمله این خانه ها است که به لحاظ شاخص های معماری و مذهبی از مهمترین آثار شهرستان شوشتر به شمار می رود.
فراهنگ ** 3079 ** 1071
کد N1311049

وبگردی