آفتاب
سردار نقدی خبر داد؛

رونمایی‌از دیوان‌ اشعار و آلبوم‌ سرودهای حمید سبزواری در شهریور

رونمایی‌از دیوان‌ اشعار و آلبوم‌ سرودهای حمید سبزواری در شهریور

رئیس سازمان بسیج مستضعفین از رونمایی از ۱۶۰ قطعه سورد و مجموعه تمامی اشعار مرحوم حمید سبزواری در روز شعر و ادب فارسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان بسیج هنرمندان با همکاری حوزه هنری، شب گذشته در مراسمی با عنوان «هم‌پای جلودار» و با حضور جمع کثیری از شعرای کشور به تجلیل از مقام ادبی حمید سبزواری پرداخت.

در این نشست که در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در سخنانی عنوان داشت: هر از گاهی در آسمان ادب ایران ستاره‌ای می‌درخشد که چراغ راه همگان می‌شود و آنگاه که این چراغ به خموشی می‌نشیند، آثار و میراثش برای ما و در سکوتش به سادگی سخن می‌گوید که چه باید بود و چه طور باید رفت. حمید سبزواری از مصادیق چنین رویدادی برای ما به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اگر سبزواری با چنین توصیفی قابل بیان شدن نبود، ولی امر مسلمین با واژگانی فاخر او را یاد نمی‌کرد و تاج کرامت پدر شعر انقلاب را به وی تقدیم نمی‌کرد و وجودش را به زیور کلامش مزین نمی‌کرد.

منتظری در پایان از انتشار مجموعه آثار سبزواری با همکاری سازمان مطبوع خود خبر داد.

در ادامه این نشست و در مراسم شعرخوانی شاعران حاضر در این نشست، حسین اسرافیلی شاعر پیشکسوت در سخنانی عنوان کرد: در اوایل انقلاب اسلامی عزیزانی مانند مرحوم حمید و مشفق و اوستا باشعرشان با قرآن و انقلاب و امام تجدید بیعت کردند و این برای ما شاعران که در آن زمان جوان‌تر بودیم پناهگاهی شد تا بتوانیم در کنارش دنباله‌رو آنها باشیم. در واقع وجودشان سنگ محکی بود که ما راهمان را گم نکنیم.

وی در ادامه دو رباعی خود را که تقدیم شده به حمید سبزواری است به شرح زیر خواند:

این مرد صدای عزت و شوکت ماست
آوازه استواری ملت ماست

دفترچه شعرهای حق‌آئینش
مجموعه خاطراتی از نهضت ماست

***

هرچند که از درد سخن گفت و سرود
با مطلع هر سپیده پیوندش بود

در بیعت انقلاب و پیمان امام
عمری قدم عشق و صداقت پیمود

درس سبزواری برای تمامی هنرمندان

در ادامه این مراسم سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعیفین نیز در سخنانی عنوان کرد: مرحوم سبزواری قدم به قدم و لحظه به لحظه انقلاب اسلامی را سرود و ما امیدواریم که راه او در ادامه توسط شعرای جوان ادامه پیدا کند تا به مقصد نهایی که دیار قدس است برسیم.

وی افزود: مسیری که استاد سبزواری در پی حرکت در آن بود، مسیری است آرمانی و وی برای طی طریق در آن سختی‌های زیادی را کشید و خطرات بسیاری را به جان طلبید. به باور من بهترین نکته در وصف ایشان همان چیزی است که رهبر انقلاب اسلامی از آن با عنوان ثبات قلم یاد کرده‌اند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه با بیان اینکه عرصه هنر عرصه رقت قلب است، گفت: هنرمند باید رقت قلب داشته باشد به ویژه برای خلق هنرهایی که به خود او متکی است. در چنین فضایی نه گفتن برای هنرمند بسیار سخت است. در برابر طمعکاران و زورگویان بسیار پیش می‌آید هنرمندان پاکی که در اوج هنر نیز هستند، به دلیل رقت قلب، کم می‌آورند و قدرت نه گفتن را از دست می‌دهند. استاد مرحوم سبزواری اما هنرمندی بود که در اوج صفا و اخلاص کوچکترین لغزشی در مسیرش به سوی حقیقت پیدا نکرد. این درس بزرگی است برای همه آنها که می‌خواهند هنر و انقلابی‌گری را توامان با هم داشته باشند.

نقدی در ادامه با اشاره به تصمیم سازمان بسیج هنرمندان برای انتشار آثار مرحوم سبزواری گفت: آلبوم‌هایی از سرودهای وی که از سازمان صدا وسیما پخش شده است در قالب ۱۶۰ قطعه جمع‌آوری شده و دیوان اشعار وی نیز در حال گردآوری است. تلاش ما این است که در روز ۲۶ شهریور و مصادف با روز شعر وادب فارسی از این مجموعه‌ها رونمایی کنیم.

محمد گلریز دیگر سخنران حاضر در این نشست در سخنانی پیش از اجرای قطعه‌ای موسیقایی اظهار داشت: از مرحوم سبزواری باید با عنوان شهید یاد کرد. شعرهای او به نوعی راوی تاریخ انقلاب اسلامی است و به باور من باید آنها و سرگذشت سرایش آنها را به در قالب فیلم و کلیپ ساخت. هر یک از شعرهای او یک داستان بزرگ از انقلاب اسلامی ماست و جا دارد که سال‌ها برای ارائه آن به قالب‌های دیکر تلاش شود.

در این مراسم سازمان بسیج هنرمندان از خانواده و همسر مرجوم سبزواری نیز با هدایایی تجلیل کرد.

کد N1310290

وبگردی