آفتاب

رأی الیوم: زبانه های آتش جنگ سوریه در حال سرایت به اردن است

رأی الیوم: زبانه های آتش جنگ سوریه در حال سرایت به اردن است

یک رسانه عرب زبان به بررسی تحرکات گروه تروریستی داعش در کشور اردن و اقدامات عبدالله دوم پادشاه این کشور برای مقابله با داعش پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه رأی الیوم در مطلبی به بررسی حملات تروریستی که صبح روز سه شنبه در مرزهای شمالی اردن رخ داد و منجر به کشته و زخمی شدن حدود ۲۰ نظامی این کشور شد و ارتباط این رویدادها با گروه تروریستی داعش پرداخته است.

این رسانه می نویسد: ۲ حمله در کمتر از ۲ هفته احتمالا توسط عناصر داعش در داخل اردن انجام شد؛ اولین مرتبه آن به صورت انفجار خودرو بمب گذاری شده در مرزهای مثلث سوریه، عراق و عربستان رخ داد و دومین مرتبه هم در نزدیکی مقر اطلاعات در اردوگاه فلسطینی بقعه به وقوع پیوست. این حوادث بیانگر این اعلان جنگ داعش علیه اردن است که ضرورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه را ضروری می کند.

رأی الیوم در ادامه می افزاید: عبدالله دوم پادشاه اردن سریعا در این خصوص موضع گیری و اعلام کرد که این کشور با هر متجاوز یا کسی که برای حمله یا تعدی به امنیت اردن تلاش کند، با قاطعیت برخورد می کند.

این پایگاه عرب زبان تصریح می کند: نکات مشترک در ۲ حمله ای که داعش تاکنون مسئولیت آن را برعهده نگرفته است، بدین شرح است:

- نخست اینکه هدف قرار دادن ۲ نقطه نظامی؛ اولین نقطه، ایست و بازرسی اردن در نزدیکی مرزهای سوریه در شمال شرق اردن و دومین نقطه هم مقر اطلاعات بدین معناست که تلاش ها بر روی اهداف نظامی متمرکز شده است.

- دوم اینکه حمله دوم در نزدیکی اردوگاهی در داخل اراضی سوریه و نزدیک مرزهای اردن صورت گرفت؛ این اردوگاه حدود ۶۰ هزار پناهنده سوری را در بر می گیرد که به دلیل احتمال وجود حدود ۲ هزار عنصر تروریستی داعش در میان آنها، از ورود به کشور اردن منع شده اند. همچنین پیش از این نیز یک حمله در نزدیکی اردوگاه پناهندگان فلسطینی رخ داده بود تا بدین صورت پناهندگان فلسطینی و یا سوری در درگیری میان داعش و مقامات اردن بمانند و بذرهای فتنه هم شکل بگیرد.

رأی الیوم در ادامه بیان می کند: به اعتقاد ما آنچه موجب نگرانی سران اردن شده است، استفاده از خودروهای بمب گذاری شده در حمله به ایست و بازرسی در منطقه مرزی رقبان در صبح روز سه شنبه است که منجر به کشته و زخمی شدن حدود ۲۰ نفر شد. زیرا استفاده از خودرو در عملیات های تروریستی در اردن تاکنون سابقه نداشته است. به همین دلیل پادشاه اردن نشستی در سطح مقامات بلندپایه نظامی برای بررسی جملات و خطرات آن برگزار کرد.

 پادشاه اردن که گروه نیروهای ویژه این کشور را راه انداخت و این نیروها از لحاظ تخصص، آمادگی و انضباط در میان اعراب و جهانیان شهره هستند و ۲۰ سال است که پادشاه اردن بر آنها اشراف و نظارت دارد. وی با شمّ نظامی خود درک می کند که اردن در ابتدای مرحله امنیتی و نظامی سختی است و بحران سوریه در حال زبانه کشیدن به سمت اردن است. بنابراین اقدام به برگزاری نشستی با حضور همه فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی بلندپایه اردن کرد.

این پایگاه فرامنطقه ای می نویسد: گسترش داعش به سمت اردن و حومه آن، احتمالا تحولی خطرناک برای اردن محسوب می شود. این کشور در ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا در سوریه و عراق به صورت کارآمد ایفای نقش می کند و نیروهای ویژه خود را به لیبی و سومالی و دیگر مناطقی که تاکنون اعلام نشده، اعزام می کند.

جنگ اردن با داعش در جبهه های مختلف در عراق (فلوجه و در آینده نزدیک موصل) و سوریه (الرقه، اعزاز و منبج) سخت و پیچیده خواهد بود. همچنین بسیاری هزینه های مادی و انسانی بر اردن تحمیل خواهد کرد؛ به ویژه اگر اردن تصمیم بگیرد که وارد کار مخفیانه شود، به وحدت جبهه داخلی خود نیازمند است. این امر موجب شده است که تمام طیف های سیاسی در اردن حتی جنبش اخوان المسلمین نیز که با دولت همسو نیست، از حکومت اردن حمایت کند.

رأی الیوم در ادامه مطرح می کند: آنچه باید مورد توجه باشد، شرایط سخت اقتصادی اردن به دلیل فشارهای همسایگانش در خلیج فارس به ویژه سعودی ها است. این امر موجب شده است که دولت اردن بهای کالاهای اساسی را در ماه مبارک رمضان بسیار افزایش دهد که منجر به تشدید نارضایتی مردم می شود. اردن در شرایط امنیتی و اقتصادی سختی قرار دارد و خطراتی که آن را تهدید می کند، نامحدود است. همچنین انتظارها برای بروز جنگ منطقه ای روبه فزونی است و شاید این جنگ، جنگ جهانی سوم در داخل اراضی سوریه باشد. همچنین منطقه خاورمیانه تماما محل نمایشی برای این جنگ باشد و راهکارهای سیاسی هم در دسترس نباشد.

کد N1309629

وبگردی