آفتاب

بیش از 8 میلیون پیامک تبلیغاتی در سه اپراتور کشور لغو شد

بیش از 8 میلیون پیامک تبلیغاتی در سه اپراتور کشور لغو شد

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از لغو هشت میلیون و 811 هزار و 389 پیامک تبلیغاتی و نیز 11 میلیون و 628 هزار و 455 سرویس ارزش افزوده پیامکی در سه اپراتورتلفن همراه کشور خبر داد.

مدتی است رویای حذف پیامک های تبلیغاتی که پیش از این کابوسی برای بسیاری از کاربران تلفن همراه بود و آسایش را از آنان سلب می کرد، اکنون به واقعیت پیوسته است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران برای این منظور گام های عملی برداشته و سامانه متمرکز 800 را راه اندازی کرده است.
پس از ارسال پیامک به سرشماره 800 یا شماره گیری کد دستوری#800* فهرستی با سه گزینه باز می شود که نخستین گزینه سرویس های فعال و دو گزینه بعدی نوع پیامک های تبلیغاتی یا خدمات مبتنی بر محتوا (ارزش افزوده) را نشان می دهد.
در همین پیوند، سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره انواع خدمات پیامکی گفت: اپراتورها در پیامک های ارزش افزوده که با تایید مشترک فعال شده و هزینه بر است، باید شمار سرویس های ارزش افزوده فعال مشترک را اعلام و روش غیرفعال سازی را نیز ذکر کنند.
«حسین فلاح جوشقانی» درباره پیامک های تبلیغاتی که حساسیت بیشتری برمی انگیزد، افزود: این پیامک ها به چند دسته تقسیم می شود که یک نوع آن مربوط به ارایه کنندگان محتواست (content provider) که با درخواست مشترک دیگر نباید سرشماره های خاص تبلیغات بفرستند.
وی گفت: نوع دیگر، پیامک هایی است که از سوی اشخاص از طریق تلفن ثابت یا همراه ارسال می شود که اپراتورها نمی توانند اقدامی کنند زیرا اپراتور فارغ از محتوا عمل می‌کند و نمی داند فرد در حال ارسال پیامک تبلیغاتی است و چون شماره شخصی است، نمی توان مانع آن شد اما دنبال سازوکاری برای این موضوع هستیم.
فلاح جوشقانی درباره سرویس های بانکی یادآوری کرد: با توجه به درخواست برخی نسبت به لغو پیامک های تبلیغاتی و برقراری سرویس های بانکی، اپراتورها موظف به رعایت خواست مشتری هستند.
سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به هماهنگی برای قطع پیامک های تبلیغاتی خود اپراتورها در صورت درخواست مشترک اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی بانک ها روی سرشماره های مختص عملیات بانکی، تبلیغ می کنند که اپراتور نمی تواند اقدامی کند ولی اینها محدود بوده و نسبت به گذشته کمتر شده است.
این مقام رگولاتوری اعلام کرد پس از اطلاع رسانی صورت گرفته از سوی اپراتور اول، تاکنون یک میلیون و 57 هزار سرویس پیامک ارزش افزوده و سه میلیون و 372 هزار و 776 پیامک تبلیغاتی لغو شده است.
وی شمار سرویس های لغو شده در اپراتور دوم (ایرانسل) را 10 میلیون و 533 هزار و 455 مورد عنوان کرد و افزود: پیامک های تبلیغاتی لغو شده پنج میلیون و 390 هزار و 613 مورد بوده است.
فلاح جوشقانی اضافه کرد: اپراتور سوم (رایتل) نیز ارسال 38 هزار سرویس پیامکی و 48 هزار پیامک تبلیغاتی را لغو کرده است.
این مسئول گفت اپراتورها برای اطلاع رسانی درباره سامانه 800، تاکنون بیش از 70 میلیون پیامک با نام رگولاتوری ارسال کرده اند.
پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه خود در یکی از شبکه های مجازی هدف از راه اندازی سامانه پیامکی 800 را حفظ حقوق مشترکان اعلام کرده بود.
در صورت فعال سازی این خدمات پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید ضمن رعایت زمان ارسال پیامک تبلیغاتی (از 9 صبح تا 9 شب)، میزان هزینه خدمات و شیوه قطع آن پیامک را اعلام کنند و در صورت درخواست مشترک برای غیرفعال سازی، تا 24ساعت بعد ارسال پیامک متوقف شود.
اقتصام**2078**1961
کد N1309444

وبگردی