آفتاب

همکاری های باستان شناسی ایران و آلمان گسترش می یابد

همکاری های باستان شناسی ایران و آلمان گسترش می یابد

تهران - ایرنا - سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و سوند هانسن رئیس موسسه باستان شناسی آلمان، بر ضرورت گسترش همکاری های باستان شناسی دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران در این دیدار که با حضور حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی برگزار شد، گفت: با تبادل اطلاعات و دانش میان باستان شناسی ایران و موسسه باستان شناسی آلمان می توان به نتایج خوبی دست یافت.
بهشتی با اشاره به یادداشت تفاهمی که پیشتر بین پژوهشگاه و موسسه باستان شناسی آلمان امضا شده است، بر ضرورت اجرای پروژه های توافق شده و حداکثر بهره برداری از آنها تاکید کرد.
وی گفت: تاکید ما بیشتر بر غنی کردن مطالعات برای بهره گیری از فنون جدید و آموزش است که باید در چارچوب توافق های صورت گرفته تحقق یابد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین بر اهمیت امر حفاظت در میراث فرهنگی تاکید کرد و افزود: باید موضوع حفاظت در ابعاد مختلف در پروژه ها مورد توجه قرار گیرد و بگونه ای عمل کنیم که هر پروژه چشم انداز و افق خوبی داشته باشد.
بهشتی با بیان اینکه در بیشتر پروژه های باستان شناسی تمرکز بر روی پژوهش است، افزود: سایت باستان شناسی که مورد حفاری و پژوهش قرار می گیرد باید حفاظت شود چه در مدت حفاری و چه پس از حفاری و درنهایت به یک سایت موزه تبدیل شود.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران تاکید کرد: حفاظت تضمین شده طولانی مدت پس از حفاری های باستان شناسی بسیار مهم است.

** همکاری های مشترک باید گسترش یابد
رئیس موسسه باستان شناسی آلمان نیز در این دیدار گفت: از تداوم همکاری های دوجانبه گذشته خرسندیم و درصددیم که همکاری های جدیدی را شروع کنیم.
سوند هانسن افزود: با پیشرفت علوم طبیعی فرصت های بسیار خوبی برای ما در امر باستان شناسی پیش آمده و باید با استفاده از این فرصت ها و همچنین تجربیات گذشته همکاری های خود را بیش از پیش گسترش دهیم.
وی بر اهمیت حفاظت و مرمت آثار کشف شده در حفاری های باستان شناسی تاکید کرد و به بیان روش های گوناگون حفاظت از این آثار پرداخت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دو طرف در یادداشت تفاهم مرداد سال گذشته توافق کردند تا در حوزه های مرتبط با پژوهش و انتشار اطلاعات شامل باستان شناسی، مردم شناسی، پژوهش های ژئوفیزیکی، فنون سال یابی آثار باستانی، مطالعه مواد فرهنگی و نمونه ها، تحلیل علمی و سایر پژوهش های میان رشته ای مرتبط با مطالعات میراث فرهنگی همکاری کنند.
براساس بند یک این یادداشت تفاهم، دو طرف در تقویت حوزه های آموزشی و پژوهشی بویژه در حوزه پژوهش در زمینه های باستان شناسی، شناخت مواد، حفاظت ومرمت اشیای تاریخی، یادمان ها و محوطه های باستان شناسی و مدیریت محوطه به یکدیگر کمک خواهند کرد.
فراهنگ ** 3079 ** 1071
کد N1308850

وبگردی