آفتاب

نیمی از تخت‌های روانپزشکی در اختیار این بیماران است

نیمی از تخت‌های روانپزشکی در اختیار این بیماران است

ایرنا نوشت: مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا گفت: مبتلایان به اسکیزوفرنیا، غالبا نیاز به خدمات مستمر روانپزشکی دارند و طبق آمار در زمان حاضر نیمی از تخت های بخش‌های روانپزشکی در اختیار این بیماران است.

طیبه دهباشی، شامگاه یکشنبه در آیین گلریزان انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا شیوع این بیماری را در هر دو جنس زن و مرد به یک نسبت عنوان کرد و گفت: فعالیت ذهنی و روان در فرد مبتلا به اسکیزوفرنیا دستخوش تغییر می شود و در مرحله حاد بیماری، فعالیت های هیجانی، رفتاری و فکری عملکرد طبیعی خود را از دست می دهند.

دهباشی درباره علت شیوع این بیماری گفت: به طور طبیعی هر نوع بیماری در اثر اختلال عملکرد طبیعی یک یا چند سیستم بدن بروز می کند که سیستمی که در این نوع بیماری مختل می شود، دستگاه عصبی مرکزی و به ویژه مغز است.

او عوامل زیستی، روانی و اجتماعی، اختلالات ساختاری مغز، عفونت ها، سوء تغذیه، بیماری های حاد دوران بارداری مادر، حوادث و ضربه های مغزی و استرس های زندگی را از عوامل بروز این بیماری برشمرد.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران اسکیزو فرنیا گفت:ایجاد مرکز توانبخشی به صورت روزانه، ایجاد کارگاه اشتغال و احداث یک مرکز تفریحی از برنامه های مهم این انجمن است که تلاش خواهیم کرد با کمک مردم و دولت این برنامه ها هر چه زودتر محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: همه ساله در ماه مبارک رمضان مراسمی تحت عنوان گلریزان با حضور جمعی از این بیماران برگزار می شود و حامیان و مسئولان با کمک های نقدی و غیرنقدی به این بیماران کمک می کنند.

احداث مرکز توانبخشی توسط سازمان بهزیستی

مصطفی سراج، رئیس بهزیستی شهر تهران نیز در مراسم گلریزان از حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا خبر داد و تأکید کرد: سازمان بهزیستی از تمام انجمن ها و مراکز خصوصی تحت پوشش خود حمایت می کند و تلاش خواهیم کرد، مرکز توان افزایی این بیماران بصورت روزانه ایجاد شود.

سراج در حاشیه این مراسم گفت: این مرکز با هدف اشتغال زایی راه اندازی می شود و همچنین سازمان بهزیستی با حمایت مادی و معنوی تلاش می کند سطح خدمات در انجمن های تحت پوشش افزایش یابد.

او گفت: سازمان بهزیستی در زمینه درمان این بیماران نیز با ارتقای سطح درمانی و کشف داروهای جدید تلاش می کند که این بیماران زندگی عادی داشته باشند.

اسکیزوفرنیا از بیماری های شدید عصبی و روانی است که متاسفانه این بیماری در کشورمان شناخته شده نیست اما به نظر می رسد شمار بیماران یاد شده در کشورمان کم نباشد به همین منظور مردم و دولتمردان باید از این بیماران حمایت کنند.

اسکیزوفرنیا از جمله بیماری های شدید عصبی و روانی است که حدود یک درصد جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند. امکان ابتلا به این بیماری تقریبا در تمام طول عمر وجود دارد ولی شایع ترین سن ابتلا به این بیماری 15 تا 30 سالگی اعلام شده است؛ ضمن اینکه به جهت حمایت از این بیماران انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا در سال 1380 تاسیس شد.

بیماری اسکیزوفرنیا مانند بسیاری دیگر از بیماری‌های انسان مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت، زخم معده، روماتیسم قابل درمان و کنترل است. این بیماری با درمان، خاموش می‌‌شود و یا شدت آن کاهش می‌یابد.

آیین گلریزان انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا شامگاه یکشنبه در خانه معلم منطقه 6 تهران برگزار شد.

۴۲۲۳۶

کد N1307307

وبگردی