آفتاب

بیمه سلامت همگانی، طرح امید به زندگی

بیمه سلامت همگانی، طرح امید به زندگی

تبریز- ایرنا- آنچه که در طول سه سال از فعالیت دولت تدبیر و امید در جامعه بسیار مشهود و قابل توجه است، افزایش امید به زندگی و رضایتمندی اقشار مختلف جامعه با اجرای طرح تحول سلامت و همگانی شدن بیمه سلامت است.

به گزارش ایرنا، سلامت شاه کلید زندگی است؛ تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وجود مشکلاتی از قبیل سوء مدیریت و کاستی ها در حوزه دارو و درمان، نظام سلامت کشور را با مشکلاتی مواجه کرده بود که سبب بروز نارضایتی مردم و بخش های مختلف نظام سلامت شده بود.
طرح تحول نظام سلامت که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت یازدهم تدوین شد، به دنبال 'محافظت مالی' مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی است و از 15 اردیبهشت ماه سال 1393 در بیمارستان های دولتی سراسر کشور به اجرا درآمد.
با اجرای بیمه همگانی سلامت (صدور رایگان دفترچه بیمه) بسیاری از شهروندان روستایی که پیش از این توان مراجعه به مراکز درمانی برای مداوای خود را نداشته و با کابوس درد دست و پنجه نرم می کردند، این طرح را مرهمی بر درد خود دانسته و با طیب خاطر به بیمارستان ها مراجعه می کنند.
عباس ساکن یکی از روستاهای تبریز که 30 سال دارد، تا قبل از اجرای این طرح به دلیل مشکلات مالی و بالا بودن سهم بیمه خود اشتغالی، توان مالی برای بیمه کردن خود نداشت، اما با همگانی شدن بیمه سلامت توانست خود را بیمه کند، به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال بریده شدن قسمتی از دستم در حین کار از طریق اورژانس به بیمارستان منتقل شدم.
وی ادامه داد: در طول مسیر بجای اینکه فکر و ذهنم به درد شدید و خونریزی باشد، بارها و بارها هزینه های درمان را در ذهنم مرور کردم که اگر مورد جراحی قرار گیرم و بستری شوم، چگونه هزینه های بیمارستان را پرداخت خواهم کرد.
عباس با بیان اینکه تا آن روز از اجرای طرح تحول و بیمه سلامت اطلاعی نداشتم، اظهار کرد: با پذیرش من در بیمارستان بلافاصله کارهای بیمه من انجام شد و من با خیال راحت در بیمارستان بستری و مداوا شدم.
زهرا خانم نیز که صاحب دو فرزند است، می گوید: پسرم 10 سال و دخترم نیز چهارسال داد که در زمان بیماری به دلیل نبود بیمه سعی می کردم آنها را کمتر به پزشک ببرم به همین دلیل اغلب در بستر بیماری بودند.
وی ادامه داد: اجرای بیمه سلامت موجب شد من و فرزندانم نیز صاحب دفترچه سلامت شویم و من با دغدغه کمتر برای معالجه فرزندانم به پزشک مراجعه کنم.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی تعداد بیمه شدگان استان را دو میلیون و 250 هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد یک میلیون و 300 هزار نفر بیمه شدگان روستایی هستند.
وحید مجیدی از صدور 595 هزار جلد دفترچه بیمه سلامت همگانی رایگان برای شهرهای بالای 20 هزار در استان از زمان اجرای طرح تحول سلامت خبر داد و افزود: 70 درصد این افراد حاشیه نشیان و اقشار آسیب پذیر هستند.
وی با اعلام اینکه با اجرای این طرح روستائیان در صورت بستری شدن در بیمارستان های دولتی فقط سه درصد هزینه ها و شهرنشینان شش درصد هزینه های بستری را پرداخت می کنند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از شش هزار و 400 میلیارد ریال به موسسات درمانی و داروخانه های استان از این بابت پرداخت شده است.
مجیدی افزود: این درحالی است که قبل از اجرای این طرح در سال 92 میزان پرداختی به موسسات دو هزار و 300 میلیارد ریال بود.
وی الکترونیکی کردن خدمات بیمه سلامت و کاهش مراجعه مردم به ادارات و افزایش رضایت مندی آنان را از جمله اولویت های این سازمان اعلام و اظهار کرد: افزایش دفاتر خدمات پیشخوان در تمام شهرها و بخش های استان و تایید اینترنتی دارو از جمله اقداماتی هست که منجر به کاهش 40 درصدی مراجعان شده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان از طراحی نرم افزار ارئه خدمات و سعی بر زیر 10 درصد رساندن مراجعان به ادارات خبر داد و یاداور شد: این نرم افزار قابلیت های مهمی همچون رویت صورت حساب و اطلاعیه های مرتبط با پزشکان، موسسات درمانی، استعلام درمان و تاریخ انقضای دفاتر بیمه شدگان را دارد.
مجیدی با اشاره به تحت پوشش بودن پنج بیماری خاص از جمله 'ام اس، دیالیز، پیوند کلیه، هموفیلی و تالاسمی' گفت: دو هزار و 251 بیمار خاص در استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که در سال جاری حدود 100 میلیارد ریال برای درمان آنها هزینه شده است.
مدیرکل بیمه سلامت با بیان اینکه هیچ مرکز بهداشت بدون پزشک وجود ندارد، افزود: حدود 399 پزشک و 200 ماما با بیمه سلامت همکاری می کنند.
یکی از مهم‌ترین آثار مطلوب طرح نظام تحول سلامت به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت پوشش بیمه قرار گرفتن11 میلیون نفر از مردم بی‌بضاعت کشور و نیز بهسازی و بازسازی یک میلیون و 500 هزار مترمربع از مراکز درمانی سراسر کشور است.
در نهایت می توان گفت که بیمه سلامت همگانی، نمود عملی فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر رفع نگرانی مردم به هنگام بیمار شدن از هزینه های بالای درمان است و امروز دولت تدبیر و امید به خود می بالد که همه اعم از موافق و مخالف به موفق بودن این طرح بزرگ ملی اذعان دارند.
گزارش از: نعمت مرادپور
6120/6132/518
کد N1307102

وبگردی