آفتاب
در پی گرم شدن روابط کامپالا و سئول/

کره شمالی نیروهایش را از اوگاندا خارج می کند

کره شمالی نیروهایش را از اوگاندا خارج می کند

تهران - ایرنا - کره شمالی به دنبال گسترش روابط کره جنوبی و اوگاندا، نیروهای نظامی خود را از کامپالا خارج می کند.

به گزارش روز دوشنبه نسخه برخط روزنامه ژاپن تایمز، پس از آنکه مقام های اوگاندا اعلام کردند که تمامی روابط نظامی خود با کره شمالی را قطع کردند پیونگ یانگ تصمیم به خروج نیروهایش از کامپالا گرفت.
خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که این تصمیم به دلیل انقضای مدت قرارداد تمرینات نظامی در اوگاندا بوده و فشارهای بین المللی تاثیری در این تصمیم نداشته است.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد که یووری موسوینی رئیس جمهوری اوگاندا پس از دیدار با پارک گئون هی رئیس جمهوری کره جنوبی در ماه گذشته میلادی متعهد به قطع تمام روابط نظامی با کره شمالی شد.
پارک در سفر به اتیوپی، اوگاندا و کنیا توانست نظر مقام های عالی رتبه این کشورها برای مقابله با تهدیدات کره شمالی و اعمال جدی تحریم های بین المللی علیه این کشور را جلب کند.
گفته می شود موسوینی پس از دیدار با همتای کره ای خود از نظامیان و نیروهای امنیتی کره شمالی خواسته تا خاک این کشور را ترک کنند.
یک مقام وزارت خارجه کره شمالی در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرد که خروج نیروهای نظامی در پی توافق دوجانبه بوده است.
وی که به نامش اشاره ای نشده است گفت:بحث از فشار آمریکا علیه اوگاندا در اتخاذ این تصمیم، واقعا مسخره است.
سئول وپیونگ یانگ برای نفوذ درآفریقا چندین دهه است که با یکدیگر رقابت دارند و قاره سیاه به عنوان مشتریان قدیمی محصولات و خدمات نظامی کره شمالی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، کره شمالی و اوگاندا سال 1987 میلادی توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند که همواره تمدید شده اما کامپالا هفته گذشته اعلام کرد که دیگر حاضر به امضای توافقنامه ها و همکاری های نظامی با پیونگ یانگ نیست.
آمار نشان می دهد که نزدیک به 50 تا 60 مستشار نظامی کره شمالی در اوگاندا مستقر هستند.
کره شمالی پس از انجام چهارمین آزمایش هسته ای خود در دی ماه سال گذشته و آزمایش های موشکی پی در پی، تحت شدیدترین تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و برخی کشورها قرار گرفته است.
آساق**3077*1590
کد N1306965

وبگردی