آفتاب

جهانگیری: قطعه اول آزادراه تهران- شمال برای نوروز 1396 آماده شود

جهانگیری: قطعه اول آزادراه تهران- شمال برای نوروز 1396 آماده شود

تهران- ایرنا- اسحاق جهانگیری معاون اول رییس ‌جمهوری در بازدید از پروژه آزاد راه تهران - شمال خواستار آماده شدن قطعه اول این آزادراه برای نوروز سال 1396 شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، جهانگیری روز دوشنبه در بازدید از آزادراه تهران -شمال گفت: اگر عید نوروز مردم بتوانند از قطعه یک آزاد راه تهران - شمال عبور کنند، کار بزرگی انجام شده است.
وی اظهار داشت: امروز شاهد پیشرفت کار زیادی در قطعه اول آزاد راه تهران - شمال هستیم. در بازدید سال 1394 پیشرفت کار این قطعه 29 درصد بود اما هم اکنون پیشرفت فیزیکی قطعه نخست به بیش از 59 درصد رسیده است.
جهانگیری گفت‌: این نشان می‌دهد توان مهندسی و فنی ایران بسیار ارتقا پیدا کرده است و پیمانکاران ایرانی باید بتوانند در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی نیز حضور داشته باشند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: نباید اجرای پروژه‌های بزرگ ملی طولانی شود زیرا طولانی شدن پروژه‌ها سمبل ناکارآمدی است.
وی گفت: پروژه آزادراه تهران - شمال که از سال 1376 شروع شده است، اهمیت زیادی برای مردم ایران دارد زیرا مردم علاقه زیادی به شمال کشور دارند و نباید برای سفر به این منطقه 12 ساعت در راه بمانند.
جهانگیری تاکید کرد،: معطلی مردم باعث اتلاف وقت، انرژی و تلفات جاده‌ای می‌شود؛ لذا این طرح 120 کیلومتری باید با سرعت بیشتری دنبال شود.
وی گفت: دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان اراده جدی دارند تا آزادراه تهران - شمال را با سرعت بیشتری اجرا کنند و اکنون شاهد پیشرفت خوبی در این آزادراه هستیم ، به طوری که در روزهای تعطیل نیز کارگاه‌های پیمانکاران بسیار فعال است.
جهانگیری در ادامه تاکید کرد، پیمانکاران در منطقه یک آزادراه تهران - شمال به خوبی توانسته‌اند توان مهندسی و فنی ایران را نشان دهند. خوشبختانه این پروژه با کیفیت بالایی اجرا شده و حاکی از آن است که پیمانکاران ایرانی باید در پروژه‌های بزرگ فنی، مهندسی، صنعتی و زیرساختی از پیمانکاران خارجی عقب نمانند.
وی محدودیت اصلی در اجرای پروژه‌ها را تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: این بهانه‌ای شده که سازندگان ایرانی به طرف پیمانکاران خارجی بروند زیرا پیمانکاران خارجی می‌توانند به سهولت منابع مالی خود را از سیستم بانکی شان تامین کنند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: همانطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، این آزادراه به 80 هزار میلیارد ریال( هشت هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد، در حالی که در بودجه امسال 200 میلیارد ریال(20 میلیارد تومان) برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.
جهانگیری گفت: اگر 2 هزار میلیارد ریال (200 میلیارد تومان) هم در بودجه امسال برای این پروژه اختصاص داشت، اعتبار ناچیزی بود، لذا مسئولان اقتصادی کشور باید برای تامین منابع مالی راهکارهای مناسبی پیدا کنند.
معاون اول رییس‌جمهوری اظهار داشت: بدون شک توان فنی و مهندسی ایران بسیار ارتقا پیدا کرده است و 70 تا 80 درصد کالاهای وارداتی به کشور می تواند در داخل تولید شود.
جهانگیری تاکید کرد، برای تکمیل پروژه‌ها، استفاده از توان مالی بازار سرمایه باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا مردم در این بازار منابع مالی زیادی در اختیار دارند، به طوری که اخیرا یک شرکت برای تامین سه هزار میلیارد ریال(300 میلیارد تومان) منابع مالی از بازار سرمایه مراجعه کرده بود و تقاضای مردم 32 برابر آن بوده است.
وی گفت: شرکت دیگری برای تامین منابع مالی 50 هزار میلیارد ریالی( پنج هزار میلیارد تومانی) به بازار سرمایه مراجعه کرده بود که تقاضا برای خرید اوراق آن بیش از دو برابر بوده است.
معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت پروژه آزادراه تهران - شمال باردیگر تاکید کرد، پیشرفت کار در این آزادراه بسیار عالی بوده است و ابراز امیدواری کرد عید نوروز آینده مردم بتوانند برای سفر به شمال ایران از قطعه یک این آزادراه عبور کنند.
وی گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا مردم، دانشجویان و مسئولان از این حجم کار و توان مهندسی و فنی ایران در این آزادراه مطلع شوند و حتی خارجی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند با مشاهده توانمندی پیمانکاران ایرانی در این آزادراه از توانمندی‌های فنی و مهندسی و پیمانکاری ایران مطلع شوند.
به گزارش ایرنا، پیش از این مهران اعتمادی مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران - شمال با بیان اینکه قطعه یک این آزاد راه در حال حاضر به 60 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، گفته بود، تکمیل مابقی این منطقه به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.
به گفته وی،120 جبهه کاری در قطعه یک آزاد راه تهران - شمال فعال است تا با تلاش هفت پیمانکار شاغل، این منطقه در بهار سال 96 به بهره برداری برسد.
قطعه یک این آزاد راه به طول 32 کیلومتر دارای 16 پل رفت و برگشت و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است و با افتتاح این منطقه، فاصله تهران تا چالوس 60 کیلومتر کوتاهتر می شود.
این قطعه آزاد راه تهران - شمال از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت در تهران آغاز و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است، تونل های بلند البرز به صورت رفت و برگشت هر یک به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و به تازگی شرکت آزاد راه تهران - شمال با شرکت دوو کره جنوبی برای سرمایه گذاری یک میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با تلاش مسئولان بیناد مستضعفان به خصوص شرکت آزادراه تهران – شمال، تابستان 1394 زیر بار ترافیک رفته است.
اقتصام**1108 **3053**1561
کد N1306867

وبگردی