آفتاب
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان :

طغیان بیماری هپاتیت A در بشاگرد ناشی از مصرف آبهای سطحی بوده است

طغیان بیماری هپاتیت A در بشاگرد ناشی از مصرف آبهای سطحی بوده است

بندرعباس- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به کنترل بیماری هپاتیت A در بشاگرد، گفت: براساس بررسی های به عمل آمده علت این بیماری در این منطقه ، مصرف آب های سطحی بوده است.

دکتر یحیی میرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دنبال بروز این بیماری مجموعه؛ بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بلافاصله وارد عمل شد و با تشکیل تیم های عملیایی و بیماریابی فعال و با مراجعه به درب تمامی خانه های روستای ملکن و شهر گوهران بشاگرد ( دو نقطه درگیر با این بیماری) 52 مورد از بیماران دارای سابقه علائیم بیماری هپاتیت A شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.
وی در خصوص دلایل طغیان این بیماری در این مناطق گفت: هر دو منطقه گوهران و ملکن دارای آب شرب لوله کشی هستند که مرتب سلامت و بهداشت آن از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد اما با توجه به مساله کمبود آب و برخی باورهای سنتی در این مناطق در خصوص میزان کلر در آب لوله کشی ، برخی از ساکنان این مناطق از آب های چشمه ای استفاده می کنند که هیچگونه نظارتی بر آنها وجود ندارد و همین امر دلیل طغیان این بیماری بوده است.
دکتر میرزاده در خصوص اخبار منتشر شده در برخی سایت ها و فضاهای مجازی مبنی بر سه مورد سقط جنین و یک مورد زایمان زودرس به دلیل طغیان این بیماری در مناطق مذکور، گفت: این موارد ارتباطی به این بیماری ندارد و دلایل این سقط ها و زایمان زودرس با نمونه گیری های انجام شده در آینده ای نزدیک اعلام خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به مجهز بودن مدرسه روستا به سرویس های بهداشتی و شیر آب گفت : متاسفانه دانش آموزان مشکوک به بیماری هپاتیت A سابقه استفاده از آب سطحی جهت شرب داشتند .
دهیار روستای ملکن بیستم خردادماه امسال در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده بود: از اواخر اردیبهشت ماه تعدادی از اهالی روستای ملکن دچار نوعی بیماری که تب و تهوع داشت و کودکان را بیش تر اذیت می کرد، می شدند که با مراجعه چند تن به بیمارستان سردشت و اعزام آنها به بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب مشخص شد که این افراد همگی دچار بیماری هپاتیت نوع A شده اند.
عباس امینی افزود: متاسفانه در عرض 10 روز 6 نفر از زنان باردار روستا سقط جنین کردند که برخی در بیمارستان سردشت و میناب و بندرعباس و دو تن نیز در روستا انجام شد و هم اکنون نیز روز به روز به تعداد مبتلایان به این بیماری در روستای ملکن اضافه می شود.
دهیار روستای ملکن بیان داشت: سقط جنین مادران باردار که طی 10 سال ممکن بود 6 مورد در روستا داشته باشیم اکنون در عرض 10 روز این اتفاق افتاده است و این یک مورد غیر عادی است. البته شبکه بهداشت و درمان این موارد را عادی می داند و هیچ اقدامی در جهت کنترل این بیماری انجام نداده است.
امینی ادامه داد: دلیل بروز و پیدایش این بیماری به مصرف آب های آلوده بر می گردد. با توجه به کمبود شدید آب آشامیدنی روستای ملکن که طی 2 روز فقط یک ساعت آب دارد و آب مهار شده برای این روستا از آب های سطحی و جاری رودخانه کنار روستا در بالا دست است، احتمال بالای آلودگی آب کل روستا وجود دارد.
وی تصریح کرد: لازم است اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان بشاگرد آبرسانی سیار برای روستای ملکن انجام دهد زیرا بی آبی دلیلی بر پیشروی خاموش بیماری هپاتیت است.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان بشاگرد نیز در این خصوص اعلام کرد: آب آشامیدنی روستای ملکن هیچ مشکل بهداشتی ندارد و تمام تاسیسات آب روستا سالم هستند و حتی نمونه گیری هایی انجام شده بهداشتی بودن آب روستای مذکور را تایید کرده اند ولی متاسفانه اهالی روستا از آب جاری استفاده کرده که دچار بیماری هپاتیت شده اند.
علی رحمت زاده تاکید کرد: در کل بشاگرد مشکل آب آشامیدنی داریم و فقط در تعدادی از روستاها آب رسانی سیار انجام می شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بشاگرد نیز بیان داشت: مبتلایان به بیماری هپاتیت در چندین سال در فصل تابستان در بشاگرد داشته ایم که خوشبختانه این بیماری به طور خود به خود قابل درمان بوده و عوارض چندانی نیز ندارد که در صورت اسهال شدید با سرم درمانی قابل درمان است .
دکتر عباس علیمراد علیمراد سقط جنین زنان باردار را بی ربط به بیماری هپاتیت نوع A دانست و گفت: 11 نفر آمار مبتلا داشته ایم که بیش تر دانش آموزان و افراد کم سن بوده اند. در این میان دو مورد ابتلا به این بیماری نیز در شهرستان گوهران داشته ایم که با مداخله ی درمانی در گوهران بیماری هپاتیت کنترل شده است.
شهرستان بشاگرد در 330 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان و اقع شده و از جمله مناطق محروم در این استان محسوب می شود.
نزدیک به دو دهه خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب شد که 365 حلقه چاه آب آشامیدنی ، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین 30 تا 70درصد خشک شود و 400 روستای هرمزگان به کلی از آب شرب به صورت آبرسانی سیار استفاده کنند.
حداقل نیاز آبی استان هرمزگان چهار هزار و 100 لیتر و میزان تولید فعلی سه هزار و 200 لیتر بر ثانیه است که 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم.
7198/ 6048 /1484
کد N1306857

وبگردی