آفتاب
گزارشی از انتخابات دوچرخه سواری؛

انتخاباتی برای معرفی بیست و پنجمین رئیس/ از خبرنگار تا تاجر!

انتخاباتی برای معرفی بیست و پنجمین رئیس/ از خبرنگار تا تاجر!

ثبت نام نامزدهای پست ریاست انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری در حالی از یکم تیر آغاز می شود که رئیس منتخب بیست و پنجمین رئیس این مجموعه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری طبق قانون پس از چهار سال قرار است شهریورماه برگزار شود به همین منظور این فدراسیون این روزها در تدارک شروع ثبت نام از نامزدهای این پست می باشد. 

اصغر خالقی دبیر فدراسیون دوچرخه سواری و مسئول ثبت نام و برگزاری مجمع در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: انتخابات دوره قبل فدراسیون در دوم شهریور ماه سال ۹۱ برگزار و طی آن آقای خسرو قمری با رای اکثریت اعضا به عنوان رئیس فدراسیون معرفی شده و تا الان مسئولیت این رشته را برعهده دارند.

وی ادامه داد: طبق اساسنامه و دستور وزارت ورزش مبنی بر برگزاری مجامع در زمان قانونی باید تدارک لازم برای برگزاری مجمع انتخاباتی را در دستور کار فدراسیون قرار دهیم. به همین منظور در این چند روز آگهی رسمی برای ثبت نام نامزدها برای اطلاع رسانی در جراید منتشر خواهد شد. 

دبیر فدراسیون دوچرخه سواری خاطرنشان کرد: نفراتی که قصد حضور در این انتخابات را دارند از اول تا پانزدهم تیرماه می‌توانند با ارائه مدارک لازم که در اطلاعیه صادره خواهد آمد به فدراسیون مراجعه کنند.

در حال حاضر خسرو قمری بیست و چهارمین رئیس فدراسیون دوچرخه سواری ایران محسوب می شود که چهارسال ریاست وی دوم شهریور ماه به پایان رسیده و در صورت کسب آراء از سوی اعضا مجمع می تواند برای چهارسال دیگر بر مسند ریاست این مجموعه بایستد. 

فدراسیون دوچرخه سواری در سال ۱۳۲۶ رسما توسط احمد ایزدپناه رئیس اسبق فدراسیون دوومیدانی شروع به فعالیت کرد. ایزدپناه سه سال مسئولیت این رشته را برعهده داشت. 

در مجموع این فدراسیون پیش از انقلاب شاهد حضور ۱۲ رئیس و  پس از آن به غیر از سرپرستان شاهد ریاست ۱۰ نفر به عنوان رئیس فدراسیون دوچرخه سواری بوده است. 

با نگاهی به اسامی و مسئولیت سوابق روسای این فدراسیون می بینیم که این فدراسیون روسای مختلفی از خبرنگار تا تاجر و افراد نظامی را در این مسند دیده است. میرعمادی خبرنگار روزنامه اطلاعات ورزشی دومین رئیس فدراسیون دوچرخه سواری بوده است. 

پیشکسوتان دوچرخه سواری سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۹ را سالهای شکوفایی این رشته می دانند که ریاست فدراسیون در این سالها برعهده اسد بهادر که خود از رکابزنان ایرانی ساکن فرانسه  و صاحب یک شرکت تجاری در ایران بود. 

بیشتر روسای این فدراسیون در قبل از انتخاب از مسئولین ارتشی و ژاندامری و نظامیان انتخاب می شد. بیژن جهانبانی در حالی سال ۵۷ از ریاست این فدراسیون خداحافظی کرد که با داشتن هفت سال سابقه مدیریت بیشترین سابقه ریاست این فدراسیون را در کارنامه کاری خود دارد. علی انصاری مدیرعامل بازار موبایل و مبل ایران و مدیر بانک آینده فعلی نیز در سال ۸۸ نیز با حضور در مسند ریاست این فدراسیون در کمتر از یکسال کمترین سابقه ریاست را دارد. 

- استاد احمد ايزدپناه ۱۳۲۹-۱۳۲۶ - ( کارشناس ورزش در تربیت بدنی و رئیس فدراسیون دو و میدانی)
- صدری ميرعمادی ۱۳۳۰-۱۳۲۹ - ( خبرنگار روزنامه اطلاعات ورزشی)
- احمد ادب خواه ۱۳۳۱-۱۳۳۰ - ( کارشناس ورزش و معاونت فرهنگی ورزش سازمان تربیت بدنی )
- منوچهر قره گزلو ۱۳۳۳-۱۳۳۱ - ( کارمند ارشد دولت )
- احمد ادب خواه ۱۳۳۴-۱۳۳۳ - ( کارشناس ورزش و معاونت فرهنگی ورزش سازمان تربیت بدنی )
- هلاكو رامبد ۱۳۳۵-۱۳۳۴ - (رئیس شرکت هواپیمایی آل ایتالیا در تهران)
- اسد بهادر ۱۳۳۹-۱۳۳۵ - (تحول دوچرخه سواری در این زمان آغاز شد - قهرمان اسبق دوچرخه سواری در کشور فرانسه، محل زندگی در فرانسه و دارای شرکت آنترپوز در ایران)
- سرتيپ وثيق ۱۳۴۲-۱۳۳۹ -  (افسر راهنمایی و رانندگی، فعال در رشته دوچرخه سواری)
- سپهبد رحيمی ۱۳۴۴-۱۳۴۲ - (رئیس راهنمایی و رانندگی و افسر ارتش معروف به رحیم چرخی)
- سرتيپ اسدی ۱۳۴۵-۱۳۴۴ - (افسر ژاندارمری، مسئول ورزش ژاندارمری)
- سرهنگ گل تپه ۱۳۴۶-۱۳۴۵ - (افسر ژاندارمری، مسئول ورزش ژاندارمری)
- سرهنگ ايروانی ۱۳۴۶-۱۳۴۶ - (افسر ژاندارمری، مسئول ورزش ژاندارمری)
- سرتيپ حسینعلی بيات ۱۳۵۰-۱۳۴۶ - ( افسر ژاندارمری، استاندار کردستان)
- بیژن جهانبانی ۱۳۵۷-۱۳۵۰ - ( کارمند ارشد دولت)

*  درسال ۱۳۵۷ بعد از بیژن جهانبانی کمیته ای به نام کمیته فدراسیون دوچرخه سواری با حضور ۵ اعضاء (محمد فکری، مرتضی مهاجری، اصغر سمیعی، منوچهر روشن پور و اصغر خدایاری) شکل گرفت . این کمیته تا زمان انتخاب رئیس فدراسیون تصمیم گیری می کردند.

- سرهنگ احمد طلاكش ۱۳۶۰-۱۳۵۸ - ( پیشکسوت و ریاست تربیت بدنی ارتش در اصفهان)
- منوچهر روشن پور ۱۳۶۳-۱۳۶۰ - ( پیشکسوت و کارشناس ورزش در آموزش و پرورش)
- سید محمد هاشمی ۱۳۶۶-۱۳۶۳ - ( کارشناس ورزش در مدارس و رئیس استادیوم آزادی)
- محمد شاه حسينی ۱۳۷۰-۱۳۶۶ - ( کارشناس ورزش در آموزش و پرورش)
- مهندس اصغر ابراهيمی ۱۳۷۴-۱۳۷۰ - (رئیس پتروشیمی شرکت نفت، رئیس مترو )
- مهندس سيد حسين هاشمی ۱۳۸۴-۱۳۷۴ - ( نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی)
- امير رضا واعظی آشتيانی ۱۳۸۴- ۱۳۸۸ - ( ذیحساب شورای شهر)
- علی انصاری ۱۳۸۸ - (عضو هیات مدیره استقلال)
- علی زنگی آبادی از آذرماه ۱۳۸۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۱- (کارشناس سازمان تربیت بدنی)
- خسرو قمری از اردیبهشت ۱۳۹۱ تاکنون

از مطرح ترین روسای این فدراسیون در سالهای اخیر می توان به واعظ آشتیانی عضو شورای شهر و مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال، علی زنگی آبادی از کارشناسان تربیت بدنی سازمان ورزش و در نهایت خسرو قمری رئیس هیات دوچرخه سواری استان مرکزی و رئیس فعلی این مجموعه نام برد.

انتخابات این فدراسیون در فاصله کمی بعد از برگزاری رقابتهای المپیک ریو برزیل برگزار خواهد شد و مطمئنا نتایج رکابزنان بر روی این انتخابات تاثیر گذار خواهد بود و در این شرایط با شروع ثبت نام کاندیداهای این پست باید ببینیم بیست و پنجمین رئیس این فدراسیون چه کسی خواهد بود؟

کد N1306854

وبگردی