آفتاب

آیا علاوی هم مانند سعد حریری، به برگه سوخته سعودی ها تبدیل شده است؟

آیا علاوی هم مانند سعد حریری، به برگه سوخته سعودی ها تبدیل شده است؟

بغداد-ایرنا- اظهارات کم سابقه 'ایاد علاوی' نخست وزیر سابق و رهبر فراکسیون العراقیه در پارلمان عراق علیه سفیر عربستان سعودی، گمانه زنی را در خصوص احتمال سوخته شدن برگه های ایاد علاوی نزد سعودی ها همانند آنچه بر سر سعد حریری در لبنان آمد، تقویت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنچه در سخنان انزجار آمیز علاوی نسبت به سفیر عربستان در عراق حائز اهمیت است اینکه وی چند بار درخواست دیدار با 'ثامر السبهان' را کرده اما تاکنون موفق به این دیدارها نشده در حالی که در گذشته علاوی با کمتر از پادشاه عربستان دیدارهایش را در ریاض برگزار نمی کرد.
علاوی در اظهارات اخیرش به تلویزیون لبنانی – عراقی 'السومریه نیوز' گفته است که اگر نخست وزیر می بود، سفیر عربستان را به خاطر اظهاراتش علیه نیروهای عراق از کشور بیرون می کرد و تاکید کرده است که باید شخص دیگری جایگزین السبهان بشود.
این درحالی است که ایاد علاوی در طول سال های گذشته که عراق فاقد روابط دیپلماتیک با ریاض بود و گزارش های موکد از دخالت های منفی عربستان در امور داخلی عراق و حمایت از گروه های تروریستی القاعده و داعش وجود داشت و فتواهای تکفیر شیوخ وهابیت سعودی لحظه ای علیه مردم عراق متوقف نمی شد، هرگز زبان به انتقاد علیه ریاض بازنکرده بود.
انتقاد صریح ایاد علاوی از سیاست های نماینده دیپلماسی عربستان در عراق و عدم اعطای وقت دیدار به علاوی از سوی السبهان باعث شده است که گمانه زنی ها در خصوص کنارگذاشتن علاوی از برنامه های سعودی در عراق تقویت شود.
آنچه این اعتقاد را باور پذیر کرده، طرح هماهنگی است که همزمان هیات علمای بزرگ وهابیت عربستان برای اولین بار جمعه گذشته مطرح کرده و نوعی عقب نشینی فرقه منحرف وهابیت عربستان از سیاست تکفیر شیعیان قلمداد می شود.
براساس این طرح که شیخ 'عبدالله سلیمان المنیع' عضو هیات علمای بزرگ وهابیت و مشاور دیوان سلطنتی عربستان اعلام کرده قرار است به منظور آنچه 'بیان حقایق' براساس اصل قرآن و سنت پیامبر (ص) خوانده، باب گفتمان را با شیعیان عراق و بخش شرقی عربستان، بگشاید.
این طرح، همزمان با رویکردهای جدید سیاسی سعودی ها برای کاهش فشار رسانه ای و بین المللی بر این کشور به عنوان مهمترین حامی اندیشه های افراط گرایی در دنیا اتفاق افتاده است.
از این رو کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی براساس رویکرد جدید می خواهد برگ های سابق بازی خود در منطقه را به دلیل ناکارآمدی هایشان کنار بگذارد و با فریبکاری تازه سیاسی، به بهانه گفتمان، خود را به عنوان کشوری عقلایی نشان دهد.
به نظر می رسد، بر مبنای این رویکرد، عربستان با نفوذ در جریان ها و کشورهای مخالف خود، سیاست تخریب از داخل را با استفاده از پول پراکنی در پیش گرفته است.
کارشناسان از جلوه های بارز سیاست صرف نظر کردن ریاض از هم پیمانانش در عراق را عدم دیدار با امثال علاوی می دانند به طوری که ثامر السبهان برای دیدار و ملاقات با رهبران سیاسی و دینی شیعه عراق دست و پا می زند و توانسته برخی از آنان را نیز متقاعد به این دیدارها کند.
برخی منابع نیز گفته اند که او برای دیدار با آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق نیز به واسطه های زیادی مراجعه کرده است.
خاورم *4*353*1770*1144
کد N1306054

وبگردی