آفتاب
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش:

تولید متن های علمی به فارسی راه گسترش و تحکیم زبان فارسی است

تولید متن های علمی به فارسی راه گسترش و تحکیم زبان فارسی است

تهران-ایرنا- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای حفظ و گسترش زبان فارسی در عرصه بین الملل، تولید متن علمی مختلف به فارسی راهکاری موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام محی الدین محمدیان روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به موضوع گسترش و تحکیم بنیادهای زبان فارسی در خارج از مرزهای ایران اظهار کرد: زبان فارسی زمانی زبان دیوانی مجموعه بزرگی از مناطق شبه قاره بود، ولی وقتی انگلیسی ها مسلط شدند با سیاست های مختلف زبانشان را گسترش دادند و آن را از 20 به 80 درصد رساندند.
وی بیان کرد: انگلیسی ها نهادهای مطالعاتی زبان دارند و زبانشان را ساده سازی و به روز می کنند و متن و محتوا برای آن تولید می کنند و به این طریق آن را گسترش می دهند، ولی در ایران در این زمینه چه کردیم؟ حتی در کشورهای جغرافیای فرهنگی مان مانند تاجیکستان و افغانستان نتوانستیم این میراث بزرگ زبان فارسی را نقد و به روزآوری کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید با همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، وزارت علوم، دانشگاه ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه ریزی های جامع و دقیق هم زبان فارسی را توسعه و بسط داد و فارسی را تبدیل به یک زبان بین المللی بین کشورهای منطقه حداقل افغانستان و تاجیکستان کنیم.
وی اظهار کرد: موثرترین راه برای حضور در عرصه بین المللی تولید زبان علمی به زبان فارسی است و از سوی آموزش و پرورش به دنبال یافتن متدهای جدید برای آموزش فارسی هم داخل کشور برای مناطق دوزبانه و هم برای غیرفارسی زبانان خارج از کشور هستیم.

** عضوگیری موسسات خارجی برای آموزش معلمان توصیه نمی شود
رئیس سازمان پژوهش در واکنش به ورود موسسات خارجی در امر آموزش معلمان گفت: مسئولان در داخل باید به نحوی امکانات آموزشی را فراهم کنند که نیازی به منابع خارجی نباشد. دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این موضوع عکس العمل نشان دهند و دانشگاه فرهنگیان باید بورس های آموزشی مطالعاتی طراحی و در فضای مجازی معلمان را برای آموزش جذب کند.
محمدیان با اشاره به برخی اخبار منتشره در خصوص عضوگیری برخی موسسات خارجی در امر آموزش معلمان بیان کرد: این که بعضی از نهادهای بین المللی در امر آموزش وارد شده اند موضوع جدیدی نیست و البته باید توجه داشت، پشت سر این نهادها بنیادهای پژوهشی غربی وجود دارند.
وی ادامه داد: بنیادهایی مانند کارنگی، کارتر، پارکر و فورد تقسیم مسئولیت کرده اند و هر یک در بخشی کار می کنند و محققان کشورهای دیگر را تربیت می کنند و همان ها تعیین می کنند که محققان این کشورها درباره چه موضوعاتی کار کنند بدون آنکه خود آن محققان خبر داشته باشند که روی موضوعات از پیش تعیین شده کار می کنند.
وی با بیان اینکه هرگز توصیه نمی شود معلمان برای بهره گیری از دوره های آموزشی به این موسسات رجوع کنند، گفت: بنیادهای فرهنگی خارجی بدون چشم داشت کاری را انجام نمی دهند.

** غالب کتاب های درسی به دنبال تربیت دینی هستند
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام آموزش و پرورش به دنبال تربیت دینی است و به دنبال تربیت معنوی و اخلاقی مستقل از دین نیستیم، به دنبال تربیت دینی به معنی تربیت اسلامی هستیم که معنویت و اخلاق هم جزئی از آن است، وگرنه عرفان هندی و آموزه های کاستاندا و اوشو هم از معنویت حرف می زنند اما اینها را معنویت راستین نمی دانیم.

** کتابهای درسی آماده چاپ
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درمورد وضعیت تالیف و توزیع کتابهای درسی برای سال تحصیلی 96-95 گفت: کتابهای درسی هم اکنون از مرحله اعتباربخشی گذشته ، متن ها آماده شده و آماده چاپ سپاری است. بعضی از کتابها هم به زیر چاپ رفته و تا شهریورماه آماده توزیع و تحویل به دانش آموزان خواهد شد.
محمدیان با اشاره به کتابهای جدیدالتالیف برای پایه دهم گفت: تقریبا 140 عنوان کتاب برای پایه دهم در دوره های نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش خواهیم داشت که حجم کتابهای درسی متناسب با ساعت آموزشی اختصاص داده شده است و در دوره نظری حدود 35 ساعت در هفته و در دوره فنی و حرفه ای 35 الی 40 ساعت در هفته به عنوان برنامه درسی تعیین شده است.
معاون وزیر درخصوص تدریس درس های جدید دوره متوسطه گفت: تابستان امسال معلمان دوره های روش تدریس، این دروس را طی خواهند کرد، همچنین مثل سال گذشته بسته های 'برفراز آسمان' برای آموزش معلمان تدوین شده است.
محمدیان از خانواده ها خواست برای ایجاد آرامش در رشد تحصیلی دانش آموزان فشار روانی به فرزندانشان نیاورند و تابستان را به آنان سخت نگیرند چراکه بچه ها نیاز به خدمات ویژه ندارند، نه در طول سال تحصیلی نه بعد از آن. این طور نیست که در طول سال کوهی از اطلاعات را بر سر بچه ها آوار کنیم. سلامت روانی دانش آموز از نمره 20 گرفتن واجب تر است. فشارهای بی جا نتیجه معکوس دارد. افسردگی و مشکلاتی که بچه ها با خانواده ها پیدا می کنند، نتیجه همین فشارهایی است که در طول سال تحصیلی بر آنها وارد می کنیم و این فشارها مثل فشار داخل زودپز هستند که اگر شیر اطمینان آن باز نباشد می ترکد و نسل عصیان گر پرورش خواهد یافت.
وی بیان کرد: کتابهای کمک آموزشی اشباع کاذب ایجاد می کند و لذا از همه خانواده ها می خواهیم به دانش آموزان اجازه تنفس دهند، بازی هم می تواند مثل درس برای بچه ها مفید باشد.
فراهنگ**1417**1027
کد N1305755

وبگردی