آفتاب

موردی از ابتلا به بیماری وبا در استان سمنان گزارش نشده است

موردی از ابتلا به بیماری وبا در استان سمنان گزارش نشده است

سمنان- ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: تاکنون موردی از بیماری وبا (التور) در این استان گزارش نشده و در صورت وجود بیماری مبتلا به وبا، تمام مراکز بهداشتی و درمانی برای مقابله و درمان مبتلایان، در آماده باش کامل هستند.

محمد ناصر رهبر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و احتمال شیوع بیماری وبا، دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تمام ظرفیت خود را برای مقابله با بیماری وبا به کار گرفته و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.
وی گفت: استان سمنان به دلیل قرار داشتن در مسیر تردد زائران حرم رضوی و مسافرانی از استان های مختلف کشور، در خطر ابتلا به وبا قرار دارد، زیرا شهروندان استان های وباخیز مانند اصفهان و قم از استان سمنان عبور می کنند.
وی با اشاره به اقدام های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان برای جلوگیری از ابتلا افراد به بیماری وبا افزود: در تمام مراکز بهداشتی از بیماران مشکوک، برای شناسایی موارد ابتلا قبل از همه گیری و درمان به موقع بیمار، نمونه گیری انجام می شود.
رهبر اظهار کرد: دوره های آموزش همگانی برای کارکنان مراکز حوزه بهداشت و درمان برگزار می شود، تا در زمینه انجام اقدام های لازم برای بیماران اسهالی و نحوه ارجاع آن ها به مرکز درمانی اطلاعات کافی داشته باشند.
وی افزود: در طول سال، آموزش های لازم به همراه کتابچه به شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا داده می شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با تاکید بر اینکه شهروندان باید مراقبت های لازم را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری وبا انجام دهند، گفت: تماس مستقیم و یا غیرمستقیم دست با مدفوع و استفراغ فرد بیمار، خوردن آب و غذای آلوده، خوردن سبزی و میوه که ضدعفونی نشده یا با آب آلوده شسته شده، شنا کردن و شستن ظروف در آب های آلوده، از راه های انتقال بیماری وبا است.
وی تاکید کرد: سه راه اصلی انتقال وبا، دست ها، آب و غذاست که مردم باید به این موارد توجه ویژه ای داشته باشند.
وی تصریح کرد: شستن مرتب دست ها در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر است و دیگر راه انتقال وبا آب است که ضد عفونی کردن آب استان سمنان به طور منظم انجام می گیرد و هر روز کنترل آن انجام می شود.
رهبر با بیان اینکه علایم ابتلا به وبای التور بسیار خفیف و شبیه دیگر بیماری های اسهالی است، افزود: حالت تهوع، مدفوع شل و آبکی، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، دل درد و دل پیچه، عطش و تشنگی شدید، بی اشتهایی و کسالت، از علائم ابتلا به این بیماری است.
وی بیان کرد: جبران کم آبی و املاح در مبتلایان به بیماری وبا، اهمیت زیادی دارد و این موضوع مهم به کارکنان درمانی مراکز بهداشتی و درمانی توصیه و تاکید جدی شده است.
وی افزود: اسهال فرد موجب از دست رفتن املاح بدن مانند پتاسیم و کلسیم و کم شدن آب بدن می شود و بنابراین جبران کم آبی فرد مبتلا اهمیت زیادی دارد که برای رفع این مهم، فرد بیمار می تواند از آب جوشیده سالم، آب میوه هایی که فاقد قند اضافی باشند، سوپ آبکی و ماست استفاده کند.
وی گفت: در صورت دسترسی نداشتن به مرکز درمانی، افراد می توانند از محلول او. آر. اس، برای جبران کمبود میزان مایعات بدن در اثر اسهال، استفراغ و مسمومیت های غذایی، مطابق دستورالعمل، استقاده کنند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر موارد شدید و غیرقابل کنترلی از ابتلا به بیماری وبا در این استان گزارش نشده است و در این زمینه، تمام مراکز بهداشتی با آگاهی کامل جهت پیشگیری و کنترل بیماری در آماده باش هستند.
وبا یک بیماری عفونی ویژه انسان است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می شود که قابلیت همه گیری‌ وسیع در زمان کم و کشندگی بالا دارد.
امکان ابتلای سالمندان و کودکان به وبا التور نسبت به دیگر قشرها بیشتر است.
7342/6103
کد N1305581

وبگردی