آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

انتقاد به تخریب آبشار سوله‌دوکل ارومیه/ وقتی برق طبیعت را می‌گیرد

انتقاد به تخریب آبشار سوله‌دوکل ارومیه/ وقتی برق طبیعت را می‌گیرد

ارومیه – قریب به دو سال از تخریب منطقه گردشگری سیلوانا و آبشار سوله‌دوکل در ارومیه با هدف احداث نیروگاه برق آبی می گذرد اما تاکنون اقدام در خوری برای ممانعت از این تخریب ها صورت نگرفته است.

خبرگزاری مهر – گروه استانها: سکینه اسمی- طرح احداث نیروگاه برق آبی از آبشار سوله دوکل در سال ۷۳ مطرح و در سال ۸۱ به تصویب رسید اما تا سال ۹۳ هیچ تلاشی برای عملی شدن این طرح انجام نشد.

در سال ۹۳ یک شرکت بخش خصوصی وابسته به وزارت نیرو اقدام به عملیاتی شدن این طرح کرد این در حالی است که در دو سال اخیر به بهانه توسعه و تولید برق شاهد تخریب منابع طبیعی و محیط زیست این منطقه هستیم.

نکته قابل تامل اینکه کشورمان و به تبع آن استان و ارومیه شاهد کمبود آب و خشکسالی است و طرح و تصویب این طرح در حالی ۲۰ سال گذشته مطرح شده بود که شاهد حجم بالای آب در آبشار سوله دوکل بودیم و هم اکنون آب این آبشار توجیهی برای ادامه این عملیات ندارد.

صرف نظر از میزان آب موجود آبشار سوله دوکل احداث این نیروگاه برق آبی در منطقه بکر گردشگری با استفاده از اخذ مجوزهای قانونی و زیست محیطی به همراه تخریب طبیعت بكر، تغییر مسیر آب های زیر زمینی و سطحی، انحراف آبشار بزرگ سوله دكل، تخریب تالاب گرزرین، آلوده شدن آب بر اثر ریزش خاك به داخل تالابها، چشمه ها و غیر قابل شرب شدن آنها، به خطر افتادن زندگی جانوری و فرار پرندگان از تالاب، خاك برداری های نادرست كه به صورت گرد غبار بر روی گیاهان و درختان روستا های نوار مرزی شهرستان ارومیه بخش سیلوانا اثر گذاشته و در آینده باعث ناباروری آنها خواهد شد چه توجیهی می تواند داشته باشد.

اهالی این منطقه معتقدند این پروژه نه تنها بر بهبود وضعیت معیشتی مردم نقشی نداشته بلكه باعث ایجاد اختلاف بین روستاییان و در نهایت مهاجرت برخی از اهالی روستا خواهد شد.

كاهش و نابودی مشاغل بومی مانند دامداری، كشاورزی از دیگر نگرانی های اهالی منطقه است که مسئولان تاکنون توجهی به این نگرانی ها نداشته اند.

دهستان مرگور از توابع بخش سیلوانای ارومیه، با مساحتی بیش از ۴۴۲.۵ کیلومترمربع، یکی از مناطق نادر ایران از نظر شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی و تنوع زیستی گونه های مختلف گیاهی محسوب می شود که در بین رشته کوه های زاگرس محصور بوده و امتداد سلسله کوه های زاگرس مانند حصاری این منطقه را در برگرفته است.

آبشار سوله دوکل از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است و در منطقهٔ دالانپر واقع است، این آبشار از جاذبه‌های گردشگری منطقه محسوب می‌شود. سوله دوکل در دامنهٔ کوه دالانپر در منطقه مرگور واقع است، روستایی نیز به همین نام در جوار آبشار قرار دارد، این آبشار یکی از سرشاخه‌های رودخانهٔ باراندوزچای محسوب می شود.

مهمترین جاذبه های مرگور عبارتند از دره زیبا و سرسبزبنار، روستاهای واقع در کوهپایه همچون کچله ونوی، آبشار روستای سوله دوکل معنی سوله دوکل در کردی، آبشار دودآلود است، چرا که این آبشارهنگام برخورد با سنگ ها، ذرات آب در اطراف آبشار فضای مه آلودی را به وجود می آورد که چشمان هر بیننده ای را خیره می کند، دریاچه های طبیعی گه رزیرین و مامه شیخ، چشمه های آب روستای چریک آباد که همچون آب معدنی سیلوانا در شهرستان معروف است و آب آن برای بیماران کلیوی توصیه می شود.

 آبشار سوله دوکل و رودخانه سرمنشا آن ماهیت خود را از دست می دهد

بخشدار سیلوانا در خصوص آخرین وضعیت احداث نیروگاه برق در منطقه بکر و گردشگری آبشار سوله دوکل گفت: از دو سال گذشته روند احداث نیروگاه برق توسط یک سرمایه گذار و شرکت بخش خصوصی وابسته به وزارت نیرو در این منطقه آغاز و موجب تخریب منابع طبیعی و محیط زیست منطقه شده است.

زیبار میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این اقدامات در حالی صورت می گیرد که سرمایه گذار طرح تمامی مجوزهای زیست محیطی و اجرای کار را دارد، افزود: این شرکت بخش خصوصی بر اساس یک طرح قرار است با استفاده از هدایت آب های سطحی که سرمنشا آبشار سوله دوکل هستند و نیز انحراف آب آبشار سوله دوکل به یک سمت مشخص اقدام به تولید برق کنند.

وی ادامه داد: هدایت آبهای سطحی و انحراف آبشار سوله دوکل مستلزم تخریب محیط زیست، کوه های اطراف آبشار و نیز از بین بردن مراتع و منابع طبیعی این منطقه بکر گردشگری است که موجب نگرانی شدید دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی شده است.

میرزایی اظهارداشت: با پیشروی روند اجرا متاسفانه شاهد این هستیم که رودخانه سرمنشا آبشار و خود آبشار سوله دوکل ماهیت اصلی خود را در گذر زمان از دست خواهند داد ولی تاکنون اقدام اساسی و جدی برای برخورد با این شرکت بخش خصوصی صورت نگرفته است.

بخشدار سیوانا با ابراز تاسف از اینکه متولیان ساخت این نیروگاه ادعا می کنند که تمامی مجوزها را دارند و در صورت تخریب منابع طبیعی و محیط زیست بعداز اتمام پروژه آن را به حالت اول بازخواهند گرداند، اظهارداشت: سوال من از تمام مسئولان و دوستداران محیط زیست این است آیا در صورت تخریب کوه، محیط زیست و منابع طبیعی می توان دوباره آن را به حالت اول بازگرداند؟

میرزایی با بیان اینکه این اقدامات از دو سال گذشته آغاز و موجب اعتراضات شدید مردم منطقه، دوستداران محیط زیست شده است، اضافه کرد: در راستای این اعتراضات مسئولان محیط زیست منابع طبیعی و نیز معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی بازدیدی از منطقه داشتند و مقرر شد سرمایه گذار طرح در خصوص اقدامات انجام شده توضیحات کامل و نیز مستنداتی را ارائه دهد.

تخریب آبشار سوله دوکل به بهانه تولید برق صورت می گیرد

این اظهارات در حالی است که سال گذشته نماینده سابق مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس از تخریب این آبشار انتقاد کرده و گفته بود:عده ای به دنبال تخریب زیستگاه های طبیعی ارومیه هستند.

عابد فتاحی با بیان اینکه در بخش سیلوانا از توابع ارومیه آبشار زیبای مرگور و سوله دوکل وجود دارد که متاسفانه یک شرکت که ماهیت آن نیز مشخص نیست درصدد تخریب آن است ادامه داده بود: این آبشار یکی از نمادهای گردشگری طبیعی آذربایجان غربی و به ویژه ارومیه بوده و مردم برای گذراندن اوقات خوش به آنجا مراجعه می کنند این در حالی است که یک شرکت به بهانه تولید برق زمینه های تخریب آن را فراهم ساخته است.

اما متاسفانه تاکنون از سوی مسئولان استان اقدام قابل توجهی در این راستا صورت نگرفته و حتی مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان غربی با بیان اینکه از میزان تخریب این منطقه اطلاع دارند به تاکید بر ضرورت جلوگیری از ادامه این تخریبات بسنده کرده اند.

منتظر اتمام عملیات و بهره برداری نیروگاه برق آبی سوله دوکل هستیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی واکنش متفاوتی در برابر تخریب این منطقه گردشگری دارد، پرویز آراسته در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه احداث نیروگاه برق آبی و یا هر پروژه ای دیگر در منطقه بی شک تخریب هایی را در پی خواهد داشت، افزود: ظاهرا تخریبات این شرکت که در حال احداث نیروگاه برق آبی است زیاد بود.

وی با تایید اخذ مجوز زیست محیطی شرکت احداث کننده نیروگاه برق آبی در نزدیکی آبشار سوله دوکل افزود: این مجوز به شرط و شروط انجام فعالیت بدون تخریب محیط زیست صادر شده ولی تخریب های صورت گرفته زیاد به نظر می رسد که این امر نیز قابل بررسی است.

آراسته با بیان اینکه تخریب های صورت گرفته مربوط به بخش منابع طبیعی منطقه است، اظهارداشت: در این خصوص اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان باید میزان تخریب های صورت گرفته را بررسی و اعلام جرم کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه مجوزهای لازم از سوی محیط زیست به این شرکت داده شده است، گفت: برای اعلام دقیق باید منتظر ادامه روند احداث و بهره برداری نیروگاه باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از دیدگاه حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی مشکلی احساس نمی شود، ادامه داد: این شرکت قصد دارد انرژی پاک در استان تولید کند نه آب آبشار سوله دوکل به هدر می رود و نه قصد برداشت آب از این آبشار وجود دارد.

اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی خلاف حرف های مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی معتقد است اگر تخریبی در منطقه صورت می گیرد محیط زیست باید پاسخگو باشد چرا که مجوزهای لازم از سوی این نهاد اخذ شده است.

نمی توانیم مانع توسعه باشیم

رحمان وهاب زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید تخریب منابع طبیعی منطقه اطراف آبشار سوله دوکل افزود: متاسفانه در ماه های گذشته شاهد تخریب منابع طبیعی خارج از مجوزهای اخذ شده بودیم که برخورد قانونی با متخلفان صورت گرفت و جریمه های لازم نیز اخذ شد.

وی اضافه کرد: بعد از مشاهده تخریب منابع طبیعی منطقه از طریق مراجع قانونی شکایت کرده و احقاق حق کردیم که بر اساس آرا صادره با متخلفان برخوردهای لازم صورت گرفت و جریمه های لازم اخذ و نیز مقرر شده شرکت مذکور اقدام به بازسازی منابع طبیعی آسیب دیده کند.

وهاب زاده با بیان اینکه در روزهای اخیر بازدیدی از منطقه داشته ایم و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد، گفت: اگر اقدام این شرکت بدون اخذ مجوزهای زیست محیطی بود برخوردهای جدی و لازم صورت می گرفت این در حالی است که تمامی مجوزهای لازم اخذ شده و ما نیز نمی توانیم مانع توسعه باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در خصوص تخریب منابع طبیعی اغماض نمی کنیم، گفت: مقرر شده شرکت مذکور با بذرپاشی و ترمیم منابع طبیعی آسیب دیده اقدام تخریبی خود را جبران کند.

وی واکنش برخی مسئولان و نیز رسانه ها در خصوص تخریب آبشار سوله دوکل، محیط زیست و منابع طبیعی را حساسیت های منطقه ای برشمرد و افزود: در حال حاضر مشکل جدی در منطقه وجود ندارد.

این اظهارات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در حالی صورت می گیرد که عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در خصوص تخریب آبشار سوله دوکل ابراز نگرانی شدید کرده است.

تخریب آبشار سوله دوکل به بهانه تولید برق قابل قبول نیست

عادل فتاحی که هفته گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر ارومیه با انتقاد تند از بی توجهی مسئولان به تخریب منابع طبیعی، محیط زیست و آبشار سوله دوکل از ادامه روند تخریب ها ابراز نگرانی کرده بود.

این عضو شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر نیز با انتقاد از بی توجهی ها به تخریب منطقه گردشگری و نیز منابع طبیعی منطقه سیلوانا و نیز آبشار سوله دوکل افزود: منطقه گردشگری آبشار سوله دوکل در بخش سیلوانا فرصتی بی‌بدیل برای جذب گردشگران مختلف داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی و استفاده از روش‌های نوین که در جهان وجود دارد و تفاهم نامه اخیر سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر و شهرداری با سرمایه گذار استحصال برق از پسماند و زباله شهری اظهار داشت: جای تعجب است که شاهد تخریب یکی از بهترین فرصت‌های طبیعی و گردشگری ارومیه در بخش سیلوانا (آبشار سوله دوکل) به منظور تولید برق هستیم.

این عضو شورای اسلامی شهر ارومیه از همه مسئولین استانی و شهرستانی و محیط زیست درخواست کرد که از تخریب یکی از بهترین نقاط دیدنی و طبیعی و گردشگری ارومیه یعنی آبشار سوله دوکل ممانعت کنند.

فتاحی در پاسخ به این سوال که مسئولان اعلام می کنند در حال حاضر مشکلی در این منطقه وجود ندارد، گفت: احداث نیروگاه برق آبی با استفاده از انحراف آب آبشار سوله دوکل، تخریب منابع طبیعی، تخریب کوه ها و تالاب ها موضوع کوچکی نیست که بتوان براحتی چشم پوشی کرد با حضور در منطقه براحتی می توان این موارد را مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه بی توجهی به تخریب این منطقه در سالهای آتی مشکلاتی را برای منطقه به همراه خواهد داشت، گفت: مسئولان بجای چشم پوشی تلاش کنند از ادامه روند فعالیت این شرکت که ماهیت آن وابسته به وزارت نیرو است ممانعت کنند.

ابراز نگرانی دوستداران محیط زیست از ادامه تخریب ها در آبشار سوله دوکل

اختلاف در بین مسئولان مبنی بر تخریب یا نبود مشکل در منطقه گردشگری سیلوانا و آبشار سوله دوکل در حالی ادامه دارد که گروه های دوستداران طبیعت مرگور و ترگور با صدور اطلاعیه هایی علاوه بر درخواست توقف بلادرنگ عملیات نیروگاه برق آبی سول دوكل نسبت به تخریب و نابودی محیط زیست طبیعی و زیبای روستایی هشدار داده و اعلام خطر کرده اند.

حال باید با این شرایط منتظر ماند و دید این توجیه های مسئولان و ابراز نگرانی های اهالی و دوستداران طبیعت و محیط زیست پس از اتمام نیروگاه برق آبی چه سرانجامی برای این منطقه گردشگری رقم خواهد زد.

کد N1305329

وبگردی